Jan Bosman over de nieuwe start en ambities van Improven
ConQuaestor Consulting is op 1 september jongstleden omgedoopt tot Improven. De nieuwe naam staat volgens Managing Partner Jan Bosman voor de drie belangrijkste waarden van de adviesorganisatie: Improven is een samenvoeging van Improve, Prove en Proven – het verbeteren van klantprestaties, met aantoonbare resultaten en met een bewezen aanpak.
In 2004 werd ConQuaestor opgericht nadat een groot team van voormalige PwC adviseurs (~200 partners en adviseurs) besloot een management buy-out door te voeren vanuit IBM’s BCS business unit. Onder leiding van het partnerteam groeide het adviesbureau uit tot een van de grootste onafhankelijke financiële dienstverleners van ons land – op het hoogtepunt in 2010 telde het adviesbureau bijna 600 consultants en interim professionals.
De afgelopen jaren vormden voor ConQuaestor “een uitdagende periode”, vertelt Jan Bosman, die vandaag de dag leiding geeft aan de organisatie. In 2013 werd ConQuaestor lid van Grant Thornton, maar dit lidmaatschap is vorig jaar beëindigd. “De samenwerking was goed, maar het leidde niet tot de gewenste resultaten”, aldus Bosman. “Op papier leek het destijds een mooie combinatie, maar de praktijk bleek toch weerbarstiger. Doordat we ons toch op een ander soort klanten en projecten richten, lukte het niet goed de beoogde synergievoordelen te verzilveren”, licht de topman toe.
Kort daarna werd de organisatie gesplitst: de interim-tak van ConQuaestor werd ingelijfd door financieel detacheerder DPA, terwijl de consultancytak (‘ConQuaestor Consulting’) zelfstandig verder ging. Onder leiding van Bosman werkte ConQuaestor Consulting de afgelopen maanden aan een compleet nieuwe positionering en strategie en werd de basis gelegd voor de toekomst. “De afgelopen periode hebben we er hard aan gewerkt de adviesorganisatie weer fris en stevig op de kaart te zetten. Een nieuwe koers, gecentreerd rondom consulting, daar kwam een hoop bij kijken”, vertelt Bosman.
Terug naar de kern
In lijn met de nieuwe strategie keert de organisatie terug naar de kern: consulting, met een focus op procesmanagement, informatievoorziening en projectmanagement. “Dit doen wij altijd vanuit finance, IT en risk perspectief waarmee we een krachtige staat van dienst hebben opgebouwd”, aldus Bosman. Voorbeelden waarin het consultancybureau uitblinkt zijn volgens de topman complexe transities, zoals de optimalisatie van de financiële functie en onderliggende IT, het inrichten van een risk control framework en het structureel verbeteren van datakwaliteit.
Deel van de nieuwe strategie vormde ook het ondergaan van een naamsverandering. Enerzijds een must – de naam ConQuaestor werd verkocht aan DPA - anderzijds een wens om de “frisse start” die het consultancybureau wilde maken, te ondersteunen. Bij het ontwikkelen van de nieuwe merknaam werd het kernteam van het consultancybureau ondersteund door Brandwave, een branding adviesbureau, dat eerder al hielp bij de branding van de naam ConQuaestor in 2004. “In een aantal sessies werd stilgestaan bij onze identiteit (wie zijn we) en vervolgens werd de doorvertaling gemaakt naar woorden die bij ons passen. Vaak kwamen woorden als ‘verbeteren’, ‘wij dagen klanten uit’, ‘ervaring’ of ‘bewezen trackrecord’ naar boven”, legt Bosman uit.
Na zorgvuldig wikken en wegen werd een nieuwe passende naam bedacht: Improven. Bosman vertelt enthousiast: “De naam is een samenvoeging van Improve, Prove en Proven. Improven zegt veel over onze belofte aan opdrachtgevers (“het kan altijd beter”) en onze kracht: wij verbeteren samen met onze klanten de prestaties, met aantoonbare resultaten en met een bewezen trackrecord en aanpak die we op maat maken voor elk klantvraagstuk.”
De nieuwe naam werd op 1 september formeel gepresenteerd aan de media, klanten en relaties. Insiders die een sneak peak hebben gekregen in de nieuwe strategie en naamgeving hebben de naam Improven gelukkig bijzonder positief ontvangen, zegt Bosman. “We horen dat het merk in lijn is met de wijze waarop wij worden gezien – een partner met executiekracht, die hen helpt met het verbeteren van hun resultaten”, om daar aan toe te voegen: “hoewel we natuurlijk ook erg benieuwd zijn hoe de rest van de markt aankijkt tegen onze nieuwe merknaam.” Het logo van Improven is anders, zowel qua vorm als qua kleurstelling. En tóch heeft het door de ronding iets weg van het oude ConQuaestor logo, terwijl de tagline ‘mastering performance’ intact is gebleven. “Performance verbetering zit in onze DNA. Vanuit alle gelederen van de organisatie was er steun om de tagline te behouden”, licht Bosman toe. In lijn met de rebranding zijn ook de nieuwe website en de LinkedIn pagina van Improven in de lucht gegaan.
Nieuwe start
De nieuwe koers van Improven heeft ook een golf aan organisatorische veranderingen met zich meegebracht, waar Bosman en zijn team druk aan hebben gewerkt. Nadat Improven zijn hoofdkantoor in Papendorp – dat het in 2007 betrok – verliet, was de organisatie tijdelijk gevestigd in het kantoor van DPA in Amsterdam. Voor de lange termijn was echter een eigen kantoorlocatie gewenst. Net voor de zomer betrok Improven een nieuw kantoor in Utrecht, gelegen aan de Zonnebaan (Nr. 9-21). “Voor ons team is het van belang om een echt thuishonk te hebben dat tegelijkertijd centraal gelegen en gemakkelijk bereikbaar is. U-building in Utrecht is een mooie en lichte locatie met ruimte voor groei en voldoende parkeergelegenheid”, licht Bosman de keuze voor de nieuwe locatie toe. Ook hier is het adviesbureau teruggekeerd naar zijn wortels.
Het consultancybureau zette ook een volledig nieuwe en eigentijdse IT infrastructuur op, ondersteund door een outsourcingdeal met HandsOn. Daarnaast heeft Improven enkele strategische allianties gesloten om bepaalde expertisegebieden af te dekken (bijvoorbeeld: met Emeritor op inkoopgebied en met Unit4 op ERP vlak). Ook doorliep de adviesclub een intensief proces om alle consultants die deel uitmaken van Improven geheel in lijn met de nieuwe strategie en ambitie van de organisatie te laten werken.
Vooral in dat laatste aspect is door het gehele team veel tijd en moeite gestoken. “We starten een nieuwe toekomst met Improven en wilden er zeker van zijn dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat ons team exact aansluit op de belofte aan onze klanten”, zegt Bosman. Hij geeft toe dat, logischerwijs, sommige adviseurs “spijtig genoeg” hebben besloten om de organisatie te verlaten”, maar voegt wel toe dat Improven “met succes tal van top experts aan zich heeft weten te binden”, die geloven in de vernieuwde koers van de organisatie. “We zijn trots op ons team van 100 bevlogen consultants – stuk voor stuk ervaren en creatieve vakspecialisten. Met dit sterke team verbeteren we de processen, projecten en informatievoorziening van onze opdrachtgevers.”
Vooruitkijkend geeft Bosman aan dat binnen Improven het vertrouwen heerst voor een bloeiend nieuw tijdperk. “Wij zetten vol energie deze stap voorwaarts.” De Managing Partner ziet kansen in de vele veranderingen die binnen de consultancymarkt spelen. Over de hele linie zet de sector – de top van de Nederlandse consulting industrie wordt geschat op een waarde van €1,1 miljard – zijn herstel, of zelfs zijn groei, voort hoewel de vooruitzichten per industrie of segment significant verschillen. Bosman wijst op het feit dat Improven een sterke aanwezigheid heeft in gebieden in waar sprake is van bovengemiddelde groei, zoals het financial services segment, de maakindustrie en de zorgsector. Maar ook in bijvoorbeeld de agri en de retail sector helpt Improven veel klanten.
Daarnaast ziet hij een aantal belangrijke themagebieden waar binnen alle branches veel vraag naar is, zoals de kwaliteit van informatievoorziening, het aantoonbaar voldoen aan wet- en regelgeving, digitalisering en data privacy. “Dit zijn gebieden die de kern van onze expertise en ons dienstenaanbod raken – we kijken er naar uit onze klanten hierin optimaal te adviseren, ondersteunen en begeleiden.”
Bang voor de concurrentie van de grotere bureaus in het speelveld, of de opkomst van een leger aan nieuwe ZZP’ers in het adviesvak is Bosman niet. “De markt kende de afgelopen jaren tal van reorganisaties. Wij zijn met de verwachtingen van onze klanten meegegaan en hebben ons businessmodel, service portfolio en eigen bedrijfsvoering daarop afgestemd.” Het adviesbureau opereert agile, volgens Bosman, kan bogen op diverse noodzakelijke partnerships en allianties met experts en technologiespelers en heeft ook een associate pool van experts tot zijn beschikking.
Gevraagd naar hoe Improven zich van andere spelers gaat onderscheiden, wijst Bosman op de succesvolle erfenis die de vernieuwde organisatie met zich meedraagt: “We beginnen niet opnieuw maar we gaan verder met een verbeterde versie van onszelf en gaan door met waar onze kracht ligt. We hebben duurzame relaties opgebouwd met tientallen aansprekende klanten, daar zijn we uitermate trots op. En we hebben een stevige reputatie in het realiseren van waarde: we werken met klanten aan concrete oplossingen en gaan niet weg voordat het werkt en geborgd is.” Hij vult aan: “Onze consultants zijn denkende doeners, kundig en sympathiek, die organisaties helpen hun Finance, IT en Risk vraagstukken op te lossen. Niet met dikke rapporten, maar met concrete verbeterprogramma’s waarmee we klanten voorzien van implementatiekracht.”
Voor Bosman zelf zal het inmiddels de derde keer zijn dat hij onderdeel is van de opbouw van een adviesbureau, maar dit keer staat hij zelf aan het roer. “De afgelopen maanden hebben we met het gehele team hard gewerkt om Improven op te bouwen en op de kaart te zetten. Ik kijk er naar uit om met ons bevlogen team uitdagende opdrachten uit te voeren voor klanten die er toe doen”, besluit Bosman.