21 organisaties die voorlopen op het gebied van digitalisering
Consultancybureau Dicitas Consulting heeft onderzoek gedaan naar de digitale volwassenheid van organisaties. Uit het onderzoek – gehouden binnen zeven marktsectoren – is een lijst van de 21 beste presteerders komen rollen. Onder meer corporate organisaties als Philips, Rabobank, Menzis, Eneco en Albert Heijn behoren tot de digitale voorlopers in Nederland, blijkt uit de benchmark. Tijdens de Digital Innovation Summit 2016 in september maken deze genomineerde bedrijven kans op de prestigieuze Digital Dominance Award.
Anno 2016 neemt digitalisering binnen alle sectoren toe: iedereen moet mee met de stroom van een alsmaar veranderende markt en de razendsnelle opkomst van nieuwe technologieën. ‘Digital’ zal de komende jaren een enorme impact hebben in vrijwel ieder segment, zoals de overheid, het onderwijs, de zorg en de financiële sector. De opkomst van digitale proposities heeft een verstorende impact op de businessmodellen en bedrijfsvoering van veel organisaties, die in toenemende mate beseffen dat digitale transformaties nodig zijn om de moordende concurrentie voor te blijven.
Om inzicht te krijgen in hoe Nederlandse organisaties op digitaal vlak presteren, voerde Dicitas Consulting, een consultancybureau gespecialiseerd in digitale transformaties, de afgelopen maanden een zogeheten ‘Digital Dominance Benchmark’ door. De benchmark is onderverdeeld in vijf categorieën: website, sociale kanalen, online video, SEO (zoekmachine optimalisatie) en apps. Binnen deze categorieën bekeek Dicitas de verschillende KPI's om te komen tot een score per categorie. Enkele voorbeelden waren het gemiddeld aantal pagina's dat wordt bekeken op de website, het percentage van groei op de Facebook pagina, en zoekmachine componenten als meta omschrijvingen en gebroken links. De scores per categorie vertalen zich naar een totale Digital Dominance score, wat het mogelijk maakt om verschillende industrieën en verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken.“De Digital Dominantie Index is een indicator die aangeeft hoe sterk elk bedrijf of merk presteert in het digitale landschap. Bedrijven moeten een concurrentievoordeel zien te creëren door een digitale autoriteit te worden binnen specifieke digitale kanalen. Onze benchmark bepaalt de digitale positionering in elke sector”, lichten de onderzoekers toe. Door deel te nemen aan de benchmark doen organisaties relevante inzichten op over hun digitale positie in de markt en krijgen ze antwoorden op vragen als: Hoe presteert mijn merk binnen het digitale domein? Hoe presteert mijn merk en bedrijf ten opzichte van de concurrentie? En hoe presteren deze binnen de verschillende markten?
Uit de benchmark van Dicitas Consulting zijn binnen zeven sectoren drie organisaties naar voren komen rollen, die binnen hun respectievelijke branche kunnen worden gezien als digitale voorlopers. Deze genomineerde bedrijven komen daarmee in aanmerking voor de zogeheten Digital Dominance Awards. Deze prestigieuze prijzen (er zijn sectorawards en er zal een algehele winnaar gekozen worden) zullen aankomende 15 september aan de winnende bedrijven worden uitgereikt tijdens het jaarlijkse Digital Innovation Summit evenement, dat dit jaar voor de derde keer georganiseerd wordt door Dicitas Consulting (in samenwerking met diverse partners*).
Met de Digital Innovation Summit wil Dicitas Consulting topmanagers en senior level professionals (werkzaam in onder meer Marketing, Sales, Service, CRM, Supply Chain Management, Strategy of Digital) helpen om digitalisering en digitale transformaties beter te begrijpen. Tijdens het evenement vertellen diverse genodigde sprekers over best practices op digitaal gebied en over de digital journeys en transformaties die hun organisaties zelf hebben ondergaan. Daarnaast is er voldoende ruimte voor de bezoekers om met elkaar de laatste trends en ontwikkelingen door te nemen.
* Belangrijke netwerkpartners van de Digital Innovation Summit 2016 zijn: Tahzoo, Thunderhead, Manhattan en Valtech.