Deloitte en KPMG begeleiden deal digitale bureaus eFocus en Valtech
eFocus, een van de grootste digitale bureaus van ons land, is in handen gekomen van het Franse Valtech, een wereldwijde digitale specialist met een focus op marketing, design en technologie. Door zich aan te sluiten bij het internationale netwerk van Valtech, verwacht het management van eFocus hun internationale klanten nog beter te kunnen bedienen en met hun diensten meer impact te kunnen maken. De transactie werd begeleid door dealmakers van onder meer Deloitte, KPMG en Loyens & Loeff.
Met ruim 220 professionals in dienst en actief in vier grote Nederlandse steden (Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Amersfoort), is eFocus een full service dienstverlener gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites & apps, e-commerce en digital marketing. Anno 2016 mag eFocus zich een van de grotere spelers binnen de markt noemen, met een omzet van €19,5 miljoen en onder andere werkzaam voor grote multinationals als Jacobs Douwe Egberts (JDE), Heineken, Eneco, DSM, DAF, Philips, Rabobank, FrieslandCampina en Nutreco.
Om zijn reeds sterke positie in de markt verder uit te bouwen stippelde eFocus een jaar geleden een nieuwe strategische koers uit, waarmee het bureau de ambitie uitsprak om nog meer impact bij opdrachtgevers te realiseren. Marc-Paul Brandt, oprichter en CCO van eFocus, licht toe: “Dan kom je tot het inzicht dat je alleen het beste bureau in Nederland kunt zijn als je ook internationaal een sterke positie hebt. Niet alleen vanuit geografisch perspectief, maar vooral vanuit het besef dat je steeds diepere specialismen nodig hebt op het gebied van design, marketing en technologie.”
eFocus ging op zoek naar een platform dat die strategische koers verder kon versterken “…Er waren zeer veel geïnteresseerde partijen. We zochten vooral een platform waarop niet alleen alle medewerkers van eFocus, maar ook wij als ondernemers en directie actief impact kunnen maken de komende jaren”, vertelt Brandt.Na alle opties zorgvuldig te overwogen te hebben (waaronder ook de optie om geen partner te zoeken, maar de footprint zelfstandig uit te breiden), werd uiteindelijk gekozen voor een overname door het Franse Valtech. Opgericht in 1993, meer dan 2.000 werknemers en gevestigd in 13 landen*, is Valtech is een van de grotere wereldwijde end-to-end dienstverleners op het gebied van digitale services. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in strategie en consulting, service design, technische en (social) marketing diensten en optimalisatie van business kritieke platformen voor multichannel e-commerce en marketing. Valtech, vorig jaar goed voor een omzet van €185 miljoen (+31%) en een nettowinst van €5 miljoen, werkt onder meer voor grote opdrachtgevers als: American Airlines, Louis Vuitton, L’Oreal, Samsung, Porsche, Audi and Bayer.
Hoewel eFocus als gevolg van de deal zijn naam zal wijzigen naar Valtech, blijft volgens de digitale specialist in principe verder alles hetzelfde. “De medewerkers, vestigingen, de multidisciplinaire aanpak en het DNA van eFocus blijft behouden en de gehele directie blijft aan boord”, valt te lezen in een persverklaring. Daarin tonen de partners zich positief over de gesloten transactie, die uiteenlopende voordelen voor beide organisaties met zich meebrengt en vooral veel onderlinge synergieën kent.
Zo betekent de overname voor eFocus vooral een versterking van zijn (inter)nationale concurrentiepositie** en kan het digitale bureau meer impact bij opdrachtgevers realiseren. Arnoud Martens, CEO van eFocus, licht toe: “Voor ons betekent het praktisch dat we beter onze klanten kunnen bedienen en ons werk nog meer impact heeft. Voor complexe trajecten heb je steeds meer slagkracht nodig en diepere expertise. Dat hebben we nu over de hele wereld. Voor ons is deze stap een sprong voorwaarts waar we anders jaren over hadden gedaan om te komen.” Martens benadrukt verder de complementaire fit van de twee partners: “Valtech en eFocus hebben opvallend veel overeenkomsten in competenties op het gebied van design, marketing en technologie.”
Hij vervolgt: “Valtech is een sterk ondernemend bureau dat technologie, design en marketing met elkaar combineert in multidisciplinaire zelfsturende vestigingen overal ter wereld. Het zijn slimme, enthousiaste, en ook nuchtere mensen die vooral mooie dingen willen maken.” Martens wijst tenslotte op de technologische en sectorspecifieke match tussen de twee partijen: “We delen exact dezelfde technologie stack (Adobe, hybris, Sitecore en Episerver) en bedienen beiden klanten in onder andere automotive, FMCG, finance, B2B en e-commerce.
Voor Valtech betekent de toevoeging van eFocus aan het portfolio een internationale versterking van zijn digitale proposities: Sebastian Lombardo, CEO van Valtech zegt: “Het is een bijzonder moment om het eFocus team te verwelkomen bij de Valtech familie. Deze acquisitie versterkt niet alleen onze positie in Europa, maar ook Valtech’s leidende positie in de wereld op het gebied van digitale marketing. Er is een ongelofelijke match in DNA en we kunnen sterke synergie verwachten tussen de twee bedrijven.”
Ook Olivier Padiou, COO van Valtech, is tevreden over de nieuwe partner en track record van sterke merken dat eFocus nationaal en internationaal heeft weten op te bouwen: “eFocus heeft een indrukwekkend trackrecord opgebouwd voor fantastische - internationale - merken. Als je de kans hebt om de krachten te bundelen in zo’n dynamische markt als de Nederlandse, met een sterk en getalenteerd team en een krachtig management team, dan moet je die pakken. Nederland is een ondernemend land met een internationale focus en zeer sterke merken. De combinatie van onze bedrijven maakt ons tot de digitale partner van deze internationale merken.”
Dealmakers
De transactie tussen eFocus en Valtech werd begeleid door corporate finance consultants van twee Big Four kantoren: Deloitte en KPMG. Het dealteam van Deloitte bestond uit Kris Ruijters, Nancy A. Matos, Ludo Suykerbuyk, Sven Willeme, terwijl het dealteam van KPMG geleid werd door Wouter van de Bunt, en verder bestond uit Maurits Drijfhout van Hooff, Robbie van Beurden. Juridisch advies werd geleverd door advocaten van Loyens & Loeff: Harmen Holtrop, Antoinette van der Hauw en Stijn Werdmolder.
* Valtech is actief in: de Verenigde Staten, Australië, Zweden, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Argentinië, Nederland, Groot-Brittannië, Zwitserland, India, Singapore en Canada.
** Belangrijke concurrenten in de markt zijn onder andere organisaties als Mirabeau en TamTam en grotere reclamebureaus als Publicis en WPP, die ook actief zijn op de digitale markt.