Amerikaanse consultancybranche groeit sterk naar $55 miljard
De top van de Amerikaanse consultancymarkt heeft het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt, met een groei van 8% naar een totale waarde van bijna $55 miljard, blijkt uit nieuwe data. Digital en technologie consulting – het grootste segment in de Amerikaanse markt – is nog altijd de snelst groeiende service line, terwijl ook Risk & Regulatory consulting in 2015 goede resultaten heeft laten zien. Dit jaar wordt echter een vertraging van de groei verwacht, door minder business in de markt als gevolg van de huidige Amerikaanse verkiezingen.
De management consultancybranche, zoals we die tegenwoordig kennen, vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Het is dan ook niet heel verrassend dat veel van ’s werelds bekendste consultancynamen opgericht zijn in de Verenigde Staten, vooral in het begin van de 20e eeuw. Veelzeggende namen zijn onder meer Booz Allen Hamilton (1914), A.T. Kearney (1926) en McKinsey & Company (1926). Arthur D. Little – dat over het algemeen bekend staat als het oudste management consultancybureau van de moderne tijd – werd nog eerder opgericht, namelijk in 1886. In de jaren ’60 en ’70 maakten de grote Amerikaanse consultancykantoren de overtocht naar Europa, waarbij zij hun management modellen en ervaring meebrachten naar het continent. Dit vormde voor een groot deel de basis voor de evolutie van de Europese adviesbranche.
De Amerikaanse adviesbranche heeft – op basis van zijn first-mover voordeel en het feit dat de VS met een BBP van $17,9 biljoen wereldwijd de grootste economie is* – van oudsher de koploperspositie als het aankomt op waarde, grootte en volwassenheid. In de afgelopen periode wist de VS zelfs zijn voorsprong te vergroten ten aanzien van de andere volwassen markten. Terwijl Europese adviesmarkten als de UK, Duitsland en Frankrijk een serie moeilijke jaren doormaakten in de nasleep van de crisis, werd in het topsegment van de Amerikaanse management adviesbranche juist flinke groei geboekt. Was het topsegment in 2012 zo’n $44,1 miljard waard**, zo groeide de markt in 2013 met 6% en in 2014 met maar liefst 9%. Daarmee brak de marktwaarde voor het eerst door de grens van $50 miljard. Nieuwe data van Source Global Research toont aan dat in 2015 de markt verder gegroeid is, met een stijging van 7,7% naar $54,7 miljard.
Vanuit een sectorperspectief geeft het Financial Services segment van de Amerikaanse markt met afstand het meeste uit aan consultancydiensten. Banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners hebben in 2015 voor bijna $14 miljard aan consultants uitgegeven, 9% meer dan in 2014. Retail was echter de snelst groeiende sector wat betreft consulting-uitgaven, met een groei van 11% naar bijna $4 miljard. Retailers willen vooral inspelen op de stijgende vraag naar e-commerce en omnichannel en huren consultants onder meer in om te ondersteunen bij digitaliseringstrajecten. Consultancydiensten aan de publieke sector maakten een relatief slecht jaar door, met slechts 2,6% groei naar een totaal van $6 miljard. Net als binnen Europese overheden, wordt er ook in de VS fors bespaard op de uitgaven van externe inhuur, waardoor in 2015 de investeringen van de overheid terugliepen naar het laagste niveau in 60 jaar tijd. De adviesmarkt voor de energie & grondstoffen sector zag een groei van 5% naar $7,3 miljard, terwijl de farmaceutische consultancymarkt een sterke groei vertoonde van 10%, naar $1,7 miljard.
Van de diverse vakgebieden vormt technologie nog altijd het grootste gebied van de adviesmarkt, en is bovendien het snelst groeiende segment. In 2015 was deze service line $14,4 miljard waard, ruim 11% meer dan in 2014. Dat kwam vooral door de stijgende vraag van klanten naar dienstverlening op het gebied van digitale transformaties, e-commerce, Internet of Things, Industry 4.0 en meer. Ook de markt voor Risk en regulatory consultancydiensten kende in 2015 een goed jaar. Mede door zorgen rondom cybersecurity en de gebruikelijke lading aan nieuwe wet- en regelgeving in de markt, groeide dit vakgebied met 7,8% naar een waarde van $14 miljard. Vooral cyberdiensten zijn in trek, met tal van consultancybureaus die flink investeren in fusies, overnames en samenwerkingen om zo voet aan de grond te krijgen op dit gebied.
Tracy Benard, Managing Partner bij KPMG Advisory merkt op: “Cyber en cybersecurity baren nog steeds een hoop mensen zorgen. Vanuit een technologisch oogpunt kunnen door het aanvullen van het personeelsbestand met ‘robotics’ en ‘cognitive capability’ kosten bespaard en risico’s verlaagd worden, maar het brengt mogelijk ook nieuwe risico’s met zich mee, waarmee wij klanten moeten helpen.” John Romeo, Managing Partner van Oliver Wyman in Noord-Amerika, voegt toe: “Cyber is een belangrijk vraagstuk op bestuursniveau. Discussies ontstaan en eindigen over het algemeen in technische aspecten, maar organisaties moeten een bredere risk management benadering ontwikkelen waarin zij risico’s kunnen identificeren, scenario’s in modellen kunnen gieten, deze kunnen kwantificeren en stress tests kunnen uitvoeren.”
Meer dan tien jaar nadat de traditionele accountancygiganten uit de adviesbranche werden verdreven in de jaren na de Sarbanes-Oxley Act van 2002 – met uitzondering van Deloitte die bleef vertrouwen in de adviesmarkt (Deloitte Consulting) – zijn de Big Four weer op volle kracht terug in het consultancylandschap. In 2015 hebben de Big Four – Deloitte, EY, KPMG en PwC – hun dominante positie in de markt verder uitgebreid, getuige de groei van 11% van hun gecombineerde omzet naar in totaal $19,6 miljard. Vooral Risk & regulatory adviesdiensten (waaronder ook cybersecurity) leverden de Big Four veel opdrachten op.
“De Big Four heeft circa 35% van de totale Amerikaanse consultancymarkt in handen, en dat is buitengewoon”, aldus Edward Haigh, Director at Source Global Research. Hij vervolgt: “Dit is hetzelfde beeld dat we overal ter wereld zien, terwijl hun groei ook hoger ligt dan die van alle anderen.”
Een groot gedeelte van de groei van de Big Four komt voort uit hun agressieve overname-agenda. Deloitte kocht bijvoorbeeld in 2013 Monitor Group, dat werd omgedoopt tot Monitor Deloitte, terwijl PwC strategiekantoor Booz & Company aan boord bracht, en heeft gerebrand naar Strategy&. EY nam onder meer The Parthenon Group over in 2014, en KPMG breidde uit met de overname van Beacon Partners en de Human Resources Service Delivery praktijk van Towers Watson (tegenwoordig Willis Towers Watson). In de loop van 2015 sloten de Big Four samen nog eens meer dan 35 high-profile deals.
Over de hele linie zag de Amerikaanse adviesmarkt vorig jaar in totaal 1.092 transacties – 91% van het totale aantal deals in Noord-Amerika en 45% van het wereldwijde totaal. 85% van de deals op de Amerikaanse markt werd gesloten door Amerikaanse kopers. Daarna waren het vooral kopers uit de UK en Canada die actief waren op de Amerikaanse markt. 1% van de kopers kwam uit Nederland.
Hoewel 2016 volgens de onderzoekers een goede start heeft gehad, wijzen zij ook op een groeiende angst in de markt die het positieve beeld dreigt te keren. Door toenemende onrust in het wereldwijde economische en politieke landschap is er een lichte daling zichtbaar in klantvertrouwen, terwijl gemixte signalen vanuit de Amerikaanse economie investeerders op scherp hebben gezet. Daarbovenop komen de presidentiële verkiezingen die er naar verwachting voor gaan zorgen dat de consultancy-uitgaven zullen dalen. “We verwachten dat het enigszins ongebruikelijke verkiezingsseizoen in de Verenigde Staten een grotere impact zal hebben in de tweede helft van 2016 dan men nu zou willen accepteren – laat staan toegeven.”
Ravi Chanmugam, Managing Director bij Accenture Strategy, stelt dat de effecten van de verkiezingen in de industrie reeds te merken zijn: “Er is enige vertraging in de besluitvorming en het blijft de vraag of dit een goed moment is om te investeren.”
* Ter vergelijking, de Amerikaanse economie is meer dan zes keer zo groot als die van de UK.
** De marktdata van Source richt zich op het advieswerk dat wordt uitgevoerd door middelgrote en grote consultancybureaus (vanaf 50 consultants) en beslaat over het algemeen alleen opdrachten voor grote en middelgrote klanten. De waarde van de Amerikaanse adviesmarkt als geheel is in werkelijkheid veel groter. ALM Intelligence, een Amerikaans analistenbureau, schat de waarde van de markt bijvoorbeeld in op zo'n $93 miljard.