Helft grote advocatenkantoren boekt omzetstijging

06 juli 2015 Consultancy.nl

Na een aantal moeilijke jaren hebben veel grote advocatenkantoren het vizier weer op groei gericht. In de afgelopen twee jaar wist bijna de helft een omzetstijging te realiseren. Voor de komende jaren zijn partners en advocaten relatief positief: 68% van de kantoren verwacht een omzetstijging, de rest rekent op een min of meer gelijke omzet.

Net als veel branches binnen de zakelijke dienstverlening heeft de advocatuur de afgelopen jaren te maken gehad met uitdagende marktomstandigheden. Bij het overgrote deel van de advocatenkantoren viel de groei tegen en werden er (aanzienlijk) minder inkomsten genoteerd ten opzichte van voor de crisis. Veel kantoren sneden in hun personeelsbestand om minder kosten te maken en ook op andere gebieden werd zichtbaar op kosten bespaard. Ook kregen advocaten, vooral in de top van de markt, te maken met de opkomst van nieuwe businessmodellen, technologie-gedreven disruptie en een forse toestroom van toetreders op de markt, met name ZZP’ers. Volgens recent onderzoek van Consultancy.nl telt Nederland op dit moment iets meer dan 8,000 advocatenkantoren, bijna 3,000 meer dan in 2008.

Omzetontwikkeling aantal advocatenkantoren

70% van de bedrijven actief in de advocatuur zijn zelfstandigen. Bij de 50 grootste advocatenkantoren zijn zo’n 4,200 professionals werkzaam, waarbij De Brauw Blackstone Westbroek, Loyens & Loeff en NautaDutilh de grootste werkgevers zijn.

Advocatuuronderzoek
Uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Baker Tilly Berk, blijkt dat de top van de advocatuur de crisis achter zich lijkt te hebben gelaten. Het accountants- en advieskantoor hield in mei interviews met bestuurders van 22 Nederlandse advocatenkantoren, en bracht op basis daarvan het onderzoeksrapport ‘Innovatie, groei en business development in de advocatuur’ uit.

Uit het onderzoek blijkt dat 46% van de kantoren in de afgelopen twee jaar een omzetgroei heeft gerealiseerd. In 32% van de gevallen ging het om een stijging van tussen de 1% en 10%, terwijl 14% een omzetgroei van meer dan 10% noteerde. Ruim een derde (36%) hield de omzet de afgelopen twee jaar op peil, terwijl 18% een daling van de omzet moest incasseren.

Omzetontwikkeling advocatenkantoren

Voor de komende periode is het vizier weer duidelijk op de groei gericht. Maar liefst 68% van de ondervraagde kantoren rekent voor de komende twee jaar op een omzetstijging. “Het optimisme over de toekomst blijkt ook uit het feit dat geen enkel kantoor een omzetdaling verwacht”, aldus Barend van de Kraats, auteur van het rapport. 

Dienstverlening
Voor bijna de helft van de advocatenkantoren (48%) geldt dat het grootste deel van de omzet wordt gegenereerd met bestaande diensten voor bestaande klanten. Vanuit dit perspectief zijn klantbehoud en klanttevredenheid belangrijke thema’s voor advocatenkantoren, stelt Van de Kraats. Voor een derde van de kantoren geldt dat nieuwe klanten voor het grootste deel bijdragen aan de omzet. Voor de meeste van deze kantoren is dit een positieve ontwikkeling: zij wisten omzetgroei te realiseren door het behouden van bestaande klanten en het aantrekken van nieuwe klanten. Bij een kleine groep (6%) leidde de introductie van nieuwe diensten ook tot nieuwe klanten

Grootste deel van de omzet in 2014 is gegenereerd door

Vooruitblik
Met het oog op de toekomst zegt Van de Kraats: “Ook voor de komende vijf jaar ligt de focus vooral bij de bestaande business, maar het belang van innovatie lijkt toe te nemen: 90% verwacht autonome groei op basis van bestaande diensten, terwijl 41% rekent op groei door productinnovatie.” Daarbij geeft 50% aan dat zij misschien komend jaar nieuwe producten of diensten zullen toevoegen aan hun aanbod, terwijl minder dan een op de tien productinnovatie geheel uitsluit. “De uitdaging voor de komende jaren is om de focus op innovatie hand in hand te laten gaan met meer succesvolle productintroducties”, sluit Van de Kraats af.

Introductie van nieuwe producten en diensten