Winterschool van Fronteer Strategy blijkt succes
Afgelopen week organiseerde adviesbureau Fronteer Strategy haar eerste Winterschool masterclass. Tijdens het evenement leerden tien Young Professionals uit verschillende branches over de kracht van co-creatie en ontwikkelden zij oplossingen voor een maatschappelijk probleem.
Fronteer Strategy is een boutique consultancybureau opgericht in 2008 door Martijn Pater (voormalig Bain & Company) en James Veenhoff (daarvoor werkzaam in de creatieve industrie). Het Amsterdamse bureau begeleidt organisaties in het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en merkproposities. Daarbij maakt Fronteer Strategy gebruik van een eigen, zelf ontwikkelde methodiek.
Afgelopen week, op 12 en 13 maart, organiseerde Fronteer Strategy een tweedaagse masterclass voor young professionals van diverse bedrijven, waaronder multinationals als Heineken, KPN, Ahold, Pon, Microsoft, PepsiCo en Randstad, maar ook kleinere bedrijven als Westland Kaasspecialisten. Belangrijkste thema: kennis maken met de kracht van co-creatie, een werkwijze die uitgaat van samenwerking, met als resultaat een oplossing voor een actueel vraagstuk. Door de expertise van zowel opdrachtgevers, gebruikers als experts samen te bundelen, in combinatie met out-of-the-box denken en kennisdeling, kunnen organisaties “betere oplossingen bedenken voor complexe vraagstukken”, aldus Veenhoff. “Wij geloven sterk in de kracht van co-creatie. De methodiek is volgens ons dé oplossing voor het dilemma van veel organisaties om meer aangesloten te zijn bij de klant.”
Vanuit hun overtuiging in de impact van de aanpak besloten Veenhoff en Pater om hun kennis kosteloos beschikbaar te stellen aan de professionals. “De beste manier om co-creatie te leren is om het mee te maken. Met deze Winterschool wilden we onze expertise met ambitieuze vakgenoten delen. Daar hebben ze niets voor betaald, kennisdelen is ten slotte een belangrijk onderdeel van onze filosofie."
Gedurende de twee dagen hebben deelnemers zowel geleerd over co-creatie, als de methodiek praktisch toegepast. Hierbij stond een case van de Gemeente Amsterdam centraal – binnen het onderwerp ‘De Circulaire Economie’ werkten de young professionals aan de uitdaging om de Haarlemmerstraat zelfvoorzienend te maken in recycling van afval. Henk Groenendaal van Gemeente Amsterdam, over het evenement: "De denkkracht was hoog, de diversiteit breed en de uiteindelijke oplossingsstrategie was praktisch, vernieuwend en 2020 gericht. In de loop van de dag zag je dat iets alledaags als afval steeds meer begon te leven bij deze jonge talenten. Ze hadden een onbevangenheid en konden vanuit hun eigen branche een impactvolle invulling aan het vraagstuk geven."
Ook Veenhoff bestempelt de eerste editie van de Fronteer Strategy Winterschool als een succes. Tegenover Consultancy.nl laat hij weten dat er in 2016 een vervolg wordt gegeven aan het initiatief, terwijl hij ook de mogelijkheden onderzoekt om in september een Summerschool te organiseren.