Hoe maak ik de afweging tussen kosten en kwaliteit? Op welke manieren kan ik omgaan met mijn primaire en secundaire processen? Wat voor invloed heeft dit voor mij op de te volgen sourcing strategie? En hoe pas ik in de praktijk bestaande theorieën hierover toe?
Strategische overwegingen van een organisatie bepalen de optimale inrichting van de facilitaire diensten in een organisatie. Belangrijke onderdelen van deze inrichting zijn de afwegingen tussen in- en outsourcing, regie en welke criteria je hieraan verbindt.
Hierbij gaat het niet alleen om het ’wat‘ van de oplossing, maar ook het ’hoe‘. Hoe zorg je ervoor dat de strategie in alle gelederen van de organisatie doorkomt? Hoe zorg je ervoor dat ook op de werkvloer, de inrichting leidt tot de gewenste bijdrage aan de strategie? Hoe stuur je vervolgens op de gewenste resultaten?
In deze tweedaagse training gaan we in op de theorie van sourcing strategie en maken we vervolgens de vertaling van de ‘wat’ naar het ‘hoe’. Aan de hand van een op praktijk gebaseerde case, vertalen we de strategische richting naar de werkvloer, waarbij visueel management een belangrijk aspect is. Vervolgens gaan we aan de slag met jouw eigen casus!
Programma
Dag 1 | Woensdag 11 oktober 2017
- George Maas neemt je op inspirerende wijze mee in de ontwikkelingen en trends van de sourcing strategie. Wat betekent dit voor je regiemodel? Welke outsourcingsmodellen kennen we en met welke bottlenecks moet je rekening houden?
- We gaan in op de cultuur en het DNA in de organisatie in relatie tot de verschillende sourcingsmodellen.
- We gaan aan de slag met een casus en maken gebruik van visueel management via een ‘brown paper’ om deze uit te werken.
- We maken een verdiepingsslag in de casus door de vertaling vanuit de sourcing strategie te maken naar klantwaarde, doelstellingen, KPI’s en KSF’s voor de organisatie.
- We bespreken de opzet voor de opdracht tussen de eerste en de tweede dag.
De opdracht
Tijdens het programma op de eerste dag werk je aan de hand van brown paper een casus uit. Hierbij heb je de keuze gemaakt voor de meest passende sourcing strategie aan de hand van de geformuleerde doelstellingen en eisen van de organisatie, en heb je de vertaalslag gemaakt van deze sourcing strategie voor de organisatie (in klantwaarde, KSF’s en KPI’s). Deze methodiek ga je in de opdracht toepassen voor jouw eigen organisatie. In de periode tussen de eerste en de tweede trainingsdag wordt je gevraagd zelf een brown paper op te stellen. Daisy Boltje en je medecursisten ondersteunen je hierbij via een video conference hierbij ondersteunen!
Dag 2 | Maandag 6 november 2017
- George Maas neemt je mee in de wereld van klantwaarde en brownpaper-strategieën.
- Je presenteert je brown paper aan de groep en ontvangt van je medecursisten feedback hierop.
- Op basis van de vraagstukken die je bent tegengekomen gaan we aan de slag met een intervisie.
Wat heb je aan deze training?
- Je bent geïnspireerd op het thema en hebt informatie uit de praktische case gehaald
- Je weet hoe je op een praktische manier strategie kunt vertalen naar concrete stuurinformatie
- Je leert hoe je door visualisatie (brown paper) de aanwezigen makkelijker mee kunt krijgen (bijvoorbeeld in verandertrajecten).
- Je gaat aan de slag met je eigen casus en kan daarmee op basis van je eigen brown paper de verandering starten!
Doelgroep(en)
FM professionals en FM management.
Ontmoet George
George Maas is partner bij Hospitality Group en al 20 jaar werkzaam als adviseur facility management. Hij is actief in tal van FM-netwerken, is een veelgevraagde spreker en publiceert met regelmaat. De specifieke expertise van George is sourcing strategie. Vraagstukken als uitbesteden of zelf doen, hoe moeten (facilitaire) organisaties hun supply chain organiseren, hoe kun je de samenwerking met externe dienstverleners vormgeven en hoe je de optimale regieorganisatie kan inrichten zijn hem toevertrouwd. Kenmerkend voor zijn aanpak is de balans tussen de inbreng van inhoudelijke expertise enerzijds en oog voor het veranderproces anderzijds; het zijn immers niet organisaties die veranderen maar de mensen.
Maatwerk
Wil je verder aan de slag met sourcing in jouw organisatie of advies op maat? Bel George op: +31 (0)33 462 55 55.
Deelname
De tweedaagse training vindt plaats in Amersfoort of op een nader te bepalen locatie. De ontvangst is om 9.00 uur en eindigt ca. om 17.00 uur. De kosten voor deelname bedragen € 1.500,-.
Algemene informatie
Aanbieder: Hospitality Group
Type: Training
Kosten: €1.500,-
Duur: 2 dagen en video conference
Doelgroep: FM professionals en FM management
Taal: Nederlands