Capgemini Consulting lanceert aparte website
Capgemini Consulting, de strategie-en managementconsultancy tak van Capgemini, heeft onlangs wereldwijd een eigen website gelanceerd. Met de aparte positionering wil het adviesbureau haar management consulting dienstverlening verder onderscheiden van de overige diensten binnen de groep, waaronder Outsourcing, Technology en Managed Services. De nieuwe website is een logische vervolgstap in het proces dat vanaf begin 2009 is ingezet.
De consultingtak van Capgemini heeft circa 3.600 consultants verspreid over 17 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Azië-Pacific en het Midden-Oosten. De Capgemini Groep, heeft wereldwijd circa 110,000 medewerkers in 40 landen.
Focus op digital transformation
Een van de centrale thema’s op de nieuwe website is “digital transformation”. In maart 2011 kondigde Capgemini Consulting aan dat het zijn strategische focus ging richten op “digitale transformatie”, vanuit de overtuiging dat de digitale economie een van de belangrijkste ontwikkelingen is voor de overheid en het bedrijfsleven. Ook andere adviesbureaus zien de enorme potentie van digitale data, met als voorbeeld McKinsey (die de term “big data” introduceerde), Deloitte Consulting (“Business Analytics”) en Nolan, Norton & Co. in Nederland (“Competing for Information”). In het kader van de nieuwe strategie heeft Capgemini Consulting ook een samenwerking afgesloten met het MIT om gezamenlijk onderzoek te doen naar digitale transformaties. In december 2011 werd de eerste studie uitgebracht, 'Digital Transformation: A Roadmap for Billion-Dollar Organizations’ waarin de partners concludeerden dat slechts een derde van grote bedrijven effectief gebruik maken van digitale technologie.
Ook aparte positionering op social media
Ook op social media maakt de Consulting tak steeds meer gebruik van een eigen branding. Zo heeft het internationale adviesbureau een aparte Twitter voor de Capgemini Groep (12,035 volgers) & CapgeminiNL (1,268 volgers) en Capgemini Consulting (880 volgers). Op Facebook is dezelfde lijn gevolgd: Capgemini Groep en Capgemini Consulting hebben aparte bedrijfsprofielen.
Grote verbetering
De aparte website biedt volgens Kimberley Evers, marketing medewerks bij Capgemini Consulting, vele voordelen: “
- een centrale plek van alle diensten en rapporten voor klanten Ook biedt de website een centrale plek van Capgemini Consulting informatie voor zowel studenten, professionals en klanten.
- vacatures worden gedreven vanuit vakinhoud, beter in lijn met wensen van sollicitanten
- volledige integratie met onze social media
- overzicht van onze practice areas (Digital Transformation, People & Performance, Finance Transformation, Operations & Supply Chain Management)
Gechiedenis van Capgemini Consulting
Capgemini Consulting is in de jaren ’90 ontstaan door de fusie tussen Mac Group en United Research - het leidde tot de oprichting van Gemini Consulting. In de daaropvolgende jaren werden verschillende consultingbedrijven overgenomen, waaronder Guber Titze & Partners in Duitsland, Bossard in Frankrijk. In maart 2000 kocht het de consultancy-tak van Ernst & Young voor €11,5 miljard, destijds de grootste acquisitie in de geschiedenis van de adviesbranche. Met de overname verdubbelde Cap Gemini Consulting zijn omzet tot ruim €8 miljard en kreeg het toegang tot de felbegeerde Amerikaanse markt.
Vanaf 2004 kwam het geleidelijke besef bij Capgemini dat consulting een andere positionering en benadering benodigde in de markt. “In 2004 hebben we alle consultants binnen Capgemini bij elkaar samengevoegd omdat we merkten dat het een vereiste was om ons verder te ontwikkelen in het consultancy vak. Door de clustering werd het makkelijker om samen methoden en technieken te ontwikkelen en intern kennis te delen. Daarnaast is het profiel van consultants ook dermate anders is dan die van Technology en Outsourcing. In 2007 is de eerste stap naar globalisering gezet en in 2009 is deze afgerond” aldus Ton de Jong, topman van Capgemini Consulting Nederland en lid van het wereldwijde Executive Committee van Global Capgemini Consulting. Per 1 januari 2009 opereert Capgemini Consulting als een internationaal en zelfstandig opererende businessunit binnen de Capgemini Group, met een eigen identiteit. “Sindsdien treden we ook bewust naar buiten toe met het bordeaux rode logo van Capgemini Consulting, in plaats van het blauwe logo van Capgemini” vervolgt de General Manager van het adviesbureau.