Vijf adviesbureaus leidend in kennismanagement

12 januari 2015 Consultancy.nl

Adviesbureaus Accenture, Arup, Deloitte, EY en PwC behoren wereldwijd tot de voorlopers op het vlak van kennismanagement. De top 20 lijst van de meest bewonderde kennisondernemingen wordt geleid door Google, die voor de tweede keer op rij is verkozen tot de algehele winnaar. De lijst bevat verder diverse bekende bedrijven zoals Facebook, IBM, Microsoft, Siemens en Toyota.

Ieder jaar maakt Teleos, in samenwerking met The KNOW Network, de winnaars van zijn Global Most Admired Knowledge Enterprises (MAKE)-onderzoek bekend. Het Global MAKE-onderzoek erkent organisaties die op efficiënte wijze hun interne kennis weten om te zetten naar nieuw intellectueel ondernemerskapitaal, waardoor zij in staat zijn een superieur rendement te behalen op aandeelhouderswaarde (of in het geval van publieke organisaties; aandeelhouderskapitaal).

Winnaars Most Admired Knowledge Enterprises-MAKE-onderzoek 2014

De winnaars van de 17e editie van het MAKE-onderzoek zijn geselecteerd door een panel van Global Fortune 500 senior executives en internationaal erkende kennisexperts en zijn beoordeeld op het MAKE-framework, bestaande uit acht prestatiedimensies. Google benoemd is wederom verkozen tot de algehele winnaar, daarnaast staan vijf adviesbureaus in de lijst van 20 koplopers: Accenture, Arup, Deloitte, EY en PwC.

Accenture - Arup - Deloitte - EY - PwC

Een kort overzicht van de juryrapporten over de vijf bureaus:

Accenture – Accenture wordt erkend voor het leveren van waarde door effectief gebruik van stakeholder informatie. Dit is de 17e keer dat Accenture tot Global MAKE-winnaar benoemd is.

Arup – Het 2014 Global MAKE-panel selecteerde Arup als winnaar voor het creëren van een leerorganisatie. Het is voor Arup de eerste keer dat het in de MAKE-lijst staat.

Deloitte – Big Four Deloitte wordt erkend voor het ontwikkelen van nieuwe op kennis gebaseerde diensten en oplossingen. Het is de vierde keer dat Deloitte onderdeel is van de Global MAKE-ranking.

EY – EY is net als Accenture tot Global MAKE-winnaar benoemd voor het leveren waarde door effectief gebruik van stakeholder informatie, wat de 16e podiumplek van het bureau is.

PwC – PwC is erkend voor het creëren en stimuleren van een omgeving en cultuur waarin kennisdeling hoog op de agenda staat. PwC is dit jaar voor de 13e keer tot Global MAKE-winnaar benoemd.

Volgens Teleos en The KNOW Network realiseren kennismanagementleiders twee keer zo veel rendement op aandeelhouderswaarde ten opzichte van hun ‘gemiddelde’ concurrenten.