BoerCroon: Internationalisering voor familiebedrijven

23 april 2014 Consultancy.nl

Onderzoek van adviesbureau BoerCroon wijst uit dat internationale expansie een goed idee is voor familiebedrijven. Mits er in eigen land een stevig fundament is.

Profiteren van internationale focus

Internationaal opererende familieondernemingen herstellen sneller van de crisis dan de nationaal georiënteerde bedrijven. In 2012 boekte de eerste groep een brutomarge van 7,9% op de omzet, in tegenstelling tot de 4,8% die familiebedrijven boekten die zich beperkten tot eigen land. Waar Nederland nog achterblijft in deze moeilijke periode, profiteren de bedrijven met tevens een internationale focus van het gunstigere klimaat buiten eigen land door actief te blijven middels M&As.

BoerCroon: Internationalisering familiebedrijf biedt kansen

Potentiële valkuil

De reden dat veel familieondernemers niet direct voor deze aanpak kiezen is voornamelijk de vrees voor mislukking. Terwijl internationalisering juist de risico’s spreidt, wat zich vertaalt in een hogere winstgevendheid. Al kan het inderdaad een valkuil zijn, wanneer internationalisering een vlucht wordt. “Bedrijven dienen eerst de positie in eigen land op orde te hebben alvorens de grens over te gaan”, waarschuwt Maarten Vijverberg, partner bij BoerCroon.

Voorsprong op nationale markt

De verschillen in marge tussen de familiebedrijven zijn vrij groot. Koepon, het melkvee- en fokkerijbedrijf van Wijnand Pon – erfgenaam van autobedrijf Pon Holdings – is hierin dé uitschieter met een brutomarge van wel 62%. Maar ook baggeraar Van Oord behoort tot de best presterende ondernemingen met een marge op de omzet van 16%. Ook ondernemers in de agri- en foodsector zitten ruim boven het gemiddelde. Zo ook Bejo Zaden en Rijk Zwaan. De sterke focus op de internationale markt geeft hen een voorsprong op de detaillisten die op de nationale markt last hebben van het verminderde consumentenvertrouwen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup