Simon Kucher breekt door omzetgrens van 150 miljoen
Simon-Kucher & Partners heeft wederom een record jaar achter de rug. In 2013 zag het internationale marketing en strategie adviesbureau zijn inkomsten groeien met 5% naar €152 miljoen. Daarmee is het van oorsprong Duitse advieskantoor ook voor het eerst de grens van €150 miljoen omzet gepasseerd.
De positieve cijfers komen geenszins als een verrassing. De laatste paar jaar kende Simon-Kucher een sterke groei – in 2010, het jaar van het 25-jarige jubileum, groeide de omzet met 19% en passeerde daarmee voor het eerst de magische grens van €100 miljoen. In 2011 noteerde het advieskantoor wederom dubbele omzetcijfers, en in het daaropvolgende jaar werd de omzet verhoogd naar 19%. De aanzet voor de snelle groei is de organische uitbreiding van de 25+ wereldwijd kantoren en het aanboren van nieuwe markten: in 2012 werden nieuwe kantoren geopend in Dubai en Istanbul en afgelopen jaar volgden vestigingen in Sao Paolo en Santiago de Chili.
Internationale specialist
Vorig jaar kondigde Simon-Kucher aan op een record jaar af te koersen. Nu hebben financiële cijfers dat ook bevestigd. De omzet kwam uiteindelijk uit op €152 miljoen. De belangrijkste groeifactoren vonden plaats in de banken, consumer goods/retail en industriesector, waarin Simon-Kucher dubbele omzetcijfers behaalde. Medebestuursvoorzitter Georg Tacke is vanzelfsprekend tevreden met de resultaten: “Opnieuw wisten we onze positie te handhaven in deze moeilijke market. We plukken steeds meer de vruchten van onze voorwaartse stap om uit te groeien tot een internationale specialist.”
Business model
Vooral dat laatste is een belangrijke ontwikkeling in een markt die snel veranderd. Business modellen in de consultancymarkt veranderen sterk van karakter door nieuwe concurrentie, globalisering, democratisering van kennis en de impact van technologische ontwikkelingen. Analisten benadrukken dat als adviesbureaus concurrerend willen blijven, ze dan ofwel op internationaal vlak zichtbaar moeten zijn danwel tot de top vijf spelers in hun markt /segment moeten behoren. Ander beland je tussen wal en schip. Ondanks dat kleine en minder prestigieuze kantoren zich denken wel staande te kunnen houden, laat de recente verkoop van Booz & Company aan PwC zien dat de omstandigheden in het nieuwe klimaat serieus te nemen zijn.
Positionering
Positionering is een van de krachten van Simon-Kucher. Het adviesbureau wordt gezien als een groei specialist, doordat het gespecialiseerd is in strategy, sales en marketing consulting. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar andere gebieden zoals kostenbesparing, herstructurering of grootschalige transformaties binnen de bedrijfsvoering. Deze specifieke focus op een gericht terrein werpt zijn vruchten af en heeft zodoende geleid tot een topklassering tussen onder meer McKinsey, BCG en Bain. In thuisbasis Duitsland was Simon Kucher zelfs een aantal jaar geleden uitgeroepen tot marktleider op het gebied van Marketing & Sales.
Ambities
Voor het aankomende jaar heeft het partnerteam van Simon-Kucher de ambities al duidelijk gemaakt. Er wordt wederom gemikt op dubbele omzetscijfers: “Wij streven ernaar om onze omzet een boost te geven tot €170 miljoen”, zo meldt Tacke. Op korte termijn hoopt de co-CEO de meeste winst te behalen in de VS, de grootste consultancymarkt van de wereld. Simon-Kucher haalt momenteel ongeveer een vierde van zijn omzet uit Amerikaans grondgebied. Dat aantal zal de komende vijf jaar oplopen tot wel 30%. Om dit te bereiken heeft het Duitse advieskantoor de doelstelling om dit jaar zo’n 120 nieuwe werknemers in dienst te nemen, waarvan de helft buiten Duitsland gestationeerd zal zijn.