Ondernemerschap begint met visie en 4 kernvragen
“Ondernemerschap begint met visie. Als ondernemer moet je vier vragen kunnen beantwoorden: wat is je hoger doel, wat zijn de kernwaarden van je onderneming, wat is je ambitie en wat zijn je kernkwaliteiten?”, aldus Salem Samhoud, ondernemer en oprichter van &samhoud, tijdens een recent evenement van verzekeraar Avéro Achmea.
In aanloop naar het symposium ‘De Waarde van Advies’, dat Avéro Achmea op 11 maart 2014 organiseert, nodigde de verzekeraar Samhoud uit om zijn visie te geven op ondernemerschap. Samhoud is al jarenlang een succesvolle ondernemer – in 1989 richtte hij zijn adviesbedrijf &samhoud op. Het adviesbureau is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bureau met vestigingen in Nederland, Zurich (ontstaan in 2013 na Joint Venture met Conavis) en Kuala Lumpur (begin 2011 opgericht). Sinds twee jaar is hij ook actief in de restaurantwereld – samen met topchef Moshik Roth runt hij het twee sterren restaurant &samhoud places, gevestigd in Amsterdam. Hij heeft circa 160 medewerkers in dienst die volgens hem allemaal de missie van zijn onderneming – ‘Together we build a brighter future’ – volledig onderschrijven.
Vier kernvragen
In zijn betoog gaf Samhoud aan dat een ondernemer rekening moet houden met vier kernvragen. Zo kan een ondernemer alleen succesvol zijn en blijven als hij het waarom van zijn ondernemerschap kent. “Je moet je hogere doel kennen. Alleen als je echt doet waar je in gelooft en wat bij je past, kun je succesvol zijn. Wie alleen voor het geld werkt, zal nooit succesvol blijven.”
Vervolgens moeten ondernemers weten welke kernwaarden zij in hun onderneming willen hebben. “Bij ons herkennen alle medewerkers zich in de kernwaarden: intensiteit, authenticiteit en vriendschap. Ik neem alleen mensen aan die hier volledig bij aansluiten, bij de geringste twijfel doe ik het niet. Iedere medewerker heeft namelijk recht op succes. Er bestaan geen slechte mensen, wel mensen die niet op de goede plek zitten.”
Vervolgens is het van belang om ambitie te hebben: “Onze ambitie was om de ‘greatest place to work’ van Europa te worden, en daar zijn in 2005 in geslaagd. Vraag jezelf als ondernemer af welke award jij als ondernemer wil winnen en leg die lat hoog. Tenslotte moet je goed je kernkwaliteiten kennen. “Bij ons is dat inspireren en verbinden. De verantwoordelijkheid van de ondernemer is om hierna te bepalen welke van deze vier elementen jou het meest drijft en vervolgens zul je meer aandacht moeten besteden aan de overige drie elementen.”
Verbeteren van de samenleving
De adviseur sluit af met de stelling dat elke ondernemer bezig zou moeten zijn met het verbeteren van de samenleving. “Daarbij heeft iedere ondernemer een eigen aanvliegroute. Het antwoord op de vraag: wat doe ik met het geld dat ik heb verdiend, is de maatstaf of een ondernemer succesvol is of niet. En onthoud: je kunt alleen als onderneming groeien als je je medewerkers in staat stelt om te groeien.”