BoerCroon: 2014 goed jaar voor verkoop familiebedrijf

17 december 2013 Consultancy.nl

Veel familiebedrijven worstelen jaarlijks met het ‘opvolgingsvraagstuk’. Niet alleen is het de vraag wie het stokje over gaat nemen van de huidige generatie, ook is het van dermate belang dat de onderneming op het juiste moment wordt overgedragen. Inzichten van ING, Nyenrode Business Universiteit, FBNed en BoerCroon werpen een nieuw licht op dit onderwerp – de onderzoekers zijn er er allemaal over eens dat 2014 wel eens het ideale tijdsmoment zou kunnen zijn om een familiebedrijf over te dragen aan nieuwe eigenaars.

Een recent onderzoek van ING, Nyenrode Business Universiteit en FBNed concludeert dat het huidige economische klimaat gunstig is voor de verkoop van een familiebedrijf. Door de aanhoudende economische tegenwind worden familiebedrijven laag gewaardeerd, en dit is gunstig voor de nieuwe generatie. De analyse richt zich echter alleen op opvolging binnen de familie – bij een verkoop aan externen is het immers geen voordeel dat de onderneming niet hoog wordt gewaardeerd.

2014 goed jaar voor verkoop familiebedrijf

Maar betekent dit dat familiebedrijven die reeds besloten hebben hun bedrijf aan externe investeerder te verkopen hun verkoop moeten uitstellen? Niet per se stelt Maarten Vijverberg, fusie en overname expert bij BoerCroon. Hij gelooft dat ondanks de aanhoudende crisis 2014 een goed moment is om de zaak te verkopen. Vijverberg geeft vijf redenen hiervoor:

1. Het is altijd beter te verkopen in een opgaande economie dan een neergaande. De waarde van de onderneming wordt immers bepaald aan de hand van de toekomstige verdiencapaciteit.

2. Economisch gezien mag het dan wel in de beleving van de consument nog niet voor de wind gaan, op de beurs en in investeringsland zijn de sentimenten goed. Dit komt tot uitdrukking in de hogere rekenfactoren die momenteel worden gehanteerd voor de waarde van de onderneming en een oplopende beurs.

3. In 2013 hebben private equity partijen relatief weinig geïnvesteerd in ondernemingen. Vrijwel alle investeerders hebben nog een afwachtende houding aangenomen. Veel investeerders staan voor 2014 echter te trappelen om ondernemingen over te nemen. En zijn te weinig kandidaten voor het enorme bedrag dat beschikbaar is voor investeringen.

4. Familiebedrijven staan de laatste jaren enorm in de belangstelling van instellingen, adviseurs, banken en andere dienstverleners. Zij hebben immers goed gepresteerd tijdens de economische crisis. Hierdoor is de erkenning en waardering van familie-ondernemingen toegenomen.

Maarten Vijverberg - BoerCroon

5. In de nieuwe (opgaande) economie zullen er veel veranderingen op stapel staan zoals de digitalisering, nieuwe distributievormen en nieuwe margeverdelingen als gevolg van grotere transparantie. De omvang van ondernemingen wordt in deze nieuwe tijd steeds belangrijker dus is aansluiten bij de grotere broeder of een kapitaal krachtige investeerder geen slecht idee.

Vijverberg voegt toe dat de vijf argumenten zijn gebaseerd op de aanname dat een familiebedrijf in goede vorm verkeert bij de verkoop. “Want wanneer een bedrijf zich in slecht weer bevindt, kan het maar beter niet aan verkoop denken. Niet aan een externe, en al helemaal niet aan de familie. Eerst zal er dan orde op zaken moeten worden gesteld” aldus de BoerCroon adviseur.

More on: Boer & Croon
Netherlands
Company profile
Boer & Croon is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Boer & Croon

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.