SDP: Hoge concentratie spitswerkplekken in Randstad
In de Randstad wordt de trein vooral gebruikt om forensen naar hun werk te brengen. Mensen kiezen namelijk voor de trein als ze op hun plaats van bestemming niet – of alleen tegen hoge kosten – kunnen parkeren. Het gaat dan om beroepen die gebonden zijn aan de spits, op langere afstand reizen èn in gebieden liggen waar je niet onbeperkt auto’s kan parkeren. Dit blijkt uit een analyse van Strategy Development Partners in samenwerking met en in opdracht van OV-bureau Randstad.
Veel beroepen zijn niet gebonden aan de spits of komen doorgaans uit de stad zelf; denk aan werknemers in winkels, horeca en in ploegendiensten – van ziekenhuis tot industrie. Voor de Randstad geldt dat voor 50% - 60% van de banen doorgaans in de spits gereisd moet worden – de zogenaamde ‘spitswerkplekken’.
De analyse van de consultants toont verder aan dat de geografische spreiding en concentratie van spitswerkplekken binnen steden aanzienlijk verschilt. Zo reist de helft van spitswerkers in Rotterdam naar twee locaties: Centrum (incl. Kop van Zuid) en Oost (ruwweg van Alexander tot de Erasmus universiteit). In Amsterdam reizen dagelijks 100.000 spitswerkers naar Zuid (29%), gevolgd door Centrum (28%), Bijlmer (16%) en Sloterdijk (16%). In Utrecht gaat het vooral om Centrum (rondom het Rabobank hoofdkantoor) en de Uithof.
Treinstation Rotterdam Blaak moet OV-hub worden
De NS zou er verstandig aan doen om tijdens de spits het aantal treinen van en naar treinstation Blaak op te schroeven. Rotterdam CS en Blaak spelen met afstand de belangrijkste rol in het Rotterdamse OV netwerk. Samen ontsluiten ze tijdens de spits (direct + indirect) bijna 170.000 werkplekken. Cijfers van het strategie adviesbureau tonen aan dat wanneer Blaak zou worden uitgebreid van een intercity station naar een volledige OV-poort (waar alle binnenlandse treinen stoppen) dit ten goede zou komen aan de reizigers.
Daarnaast kan dit nieuwe reizigers trekken omdat de verbinding met werkplekken in het centrum vanuit Dordrecht / Breda 4 tot 15 minuten sneller wordt. En omdat veel Rotterdammers sneller op het treinsysteem kunnen komen. Zo kunnen zonder extra investeringen meer mensen sneller op hun werk komen – goed voor de omzet van de NS en een verlichting van de vooral in de spits drukke Brienenoordbrug.
Zie het rapport ‘Aanbevelingen voor Beter OV in de Randstad’ voor meer informatie.