Kirkman: Meer samenwerking verbetert zorgkwaliteit

05 juni 2013 Consultancy.nl

Betere samenwerking in de zorgketen kan leiden tot forse besparingen binnen de zorgbranche. Ook komt meer samenwerking ten goede van de kwaliteit in de zorg. Dit blijkt uit onderzoek van Kirkman Company en de Erasmus Universiteit Rotterdam onder 24 stakeholders uit de zorg.

In het studie keken de consultants en wetenschappers naar het verbeterpotentieel als gevolg van meer cooperatie tussen zorginstellingen, zorgverzekeraars en patiënten. Uit de diverse geïdentificeerde verbetermogelijkheden bleken twee gebieden de grootste positieve impact te hebben op de efficiency en kwaliteit van de zorg: informatievoorziening en patient zelf management.

Informatievoorziening
Het onderzoek toont aan dat betere informatievoorziening van de zorgprofessional naar de patiënt de patiëntbetrokkenheid vergroot en daarmee ook de efficiëntie van de behandeling. “Informatie-voorziening is dan ook een concreet onderwerp waarop patiënten, ziekenhuizen en zorgverzekeraars meer willen samenwerken” zegt Theo Veenstra, zorgexpert bij adviesbureau Kirkman Company. De adviseur stelt dat dit al gebeurt, maar dat het niveau achterloopt op de capaciteiten van de patiënt. Ook wordt er onvoldoende gebruik gemaakt van nieuwe technologische mogelijkheden zoals: gaming, video content management en social media.

Kirkman Company - Zorg

Om de informatievoorziening een impuls te geven pleiten de onderzoekers voor een geïntegreerd online medisch platform. Op deze website kunnen patiënten en zorgprofessionals informatie vinden over het totale behandelingsproces die voldoen aan de zorgrichtlijnen en zorgstandaarden. Veenstra: “Op dit moment is er ontzettend veel informatie voorhanden via ‘Dokter Google’. Maar veel internetfora zijn echter niet toegespitst op een specifieke patiëntsituatie én je kunt moeilijk inschatten of de bron betrouwbaar is. Wanneer dat wel het geval is, zal de patiënt zijn of haar eigen situatie beter kunnen begrijpen. Het gesprek met de arts zal efficiënter verlopen én er kan meer relevante informatie verstrekt worden. Dit heeft een positieve invloed op het gezamenlijke besluitvormingsproces over keuzes voor behandeling en de effecten daarvan”.

Power to the Patients
Patient zelf management wordt gezien als de tweede pijler die een enorme kans biedt voor alle partijen in de zorgmarkt. Voorwaarde is dat alle betrokken partijen willen investeren in betere samenwerking. “Als patiënten leren hoe ze gezond kunnen blijven of worden en begeleiding krijgen bij behandelingen, kunnen behoorlijke kostenbesparingen en kwaliteitsverbeteringen gerealiseerd worden. Hoe meer kennis de patiënt heeft over zijn of haar behandeling, hoe meer sturing zij hier ook zelf aan kunnen geven. Wanneer patiënten bijvoorbeeld vóór een doktersbezoek informatie krijgen toegestuurd, heeft dit als gevolg dat er sneller inzicht kan ontstaan over de juiste behandelingen zodat er minder fysieke afspraken nodig zijn”.

Zie ook het bericht: ‘Kirkman: Zorg heeft baat bij patient zelf management’ voor meer details.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over