AI-balletvoorstelling Pulse wint Gouden SponsorRing

Het AI-project Pulse, een samenwerking tussen de Nationale Opera & Ballet, &samhoud en Innovation:Lab, is bekroond met een gouden SponsorRing in de categorie cultuur.
Tijdens een feestelijke en inspirerende avond in de SugarFactory in Halfweg zijn op dinsdag 17 juni de winnaars van de SponsorRingen 2024 bekendgemaakt. Zo'n 300 sponsorprofessionals verzamelden zich voor de uitreiking van de belangrijkste vakprijzen in de Nederlandse sponsorwereld.
De SponsorRingen werden uitgereikt in tien categorieën, waaronder sport, cultuur, maatschappij en verschillende specialisaties als creativiteit, data en content.
Dansen met AI
In de categorie cultuur ging de prijs naar Pulse, een concept waarin live performers en het publiek samen met AI co-creëren. Pulse is opgezet door Het Nationale Ballet en mogelijk gemaakt door Innovation:Lab (ontwikkelaar en coproducent) en &samhoud (consultancyfirma en sponsor) samen met choreograaf Peter Leung.
Bijzonder aan Pulse is dat AI-technologie een actieve rol speelt in het verrijken van het creatieve choreografische proces met als doel om een interactieve ervaring te creëren tussen performers en het publiek.
Lees verder: Het samenspel tussen mens en AI: Wat organisaties kunnen leren van een balletexperiment.
Pulse werd in 2024 gepresenteerd in de nieuwe zaal Studio Boekman van Nationale Opera & Ballet. Na een eerste uitverkochte reeks was het project in januari 2025 opnieuw te zien.
Naast een voorstelling werd Pulse ingezet als platform voor innovatie en onderzoek. Het doel van de samenwerking was om middels de open source-benadering en de interactie met het publiek bij te dragen aan artistieke en technologische vooruitgang en inzichten te genereren die niet alleen binnen de cultuursector, maar ook in het bedrijfsleven en daarbuiten toepasbaar zijn. De doorvertaling van inzichten naar het bedrijfsleven werd geleid door &samhoud.
“Pulse is een revolutionair voorbeeld van cultuursponsoring als co-creatie, met doorzettingsvermogen, lef en technologie die niet domineert, maar dient. Artistiek krachtig, strategisch slim en met inhoud die blijft hangen”, aldus het juryrapport.
“We zijn onder de indruk van de impact: alle voorstellingen waren uitverkocht, zonder campagne. De AI-tool wordt open source gedeeld en verder ontwikkeld. Er zijn nieuwe samenwerkingen ontstaan, onder meer met Microsoft. Zowel publiek als zakelijke partners raakten geïnspireerd. Content met een lange adem. Terecht bekroond met goud.”
Overige winnaars
Grote winnaar van de SponsorRingen 2024 was Samsung, dat niet alleen de categorie Sport won met de campagne ShotControl, maar ook werd bekroond voor het beste gebruik van ROI/business case. Anders winnaars waren onder meer Adidas, IKEA, Nike, Visma en de Nederlandse Loterij.