Je bedrijf verkoopklaar maken in zeven stappen

Wil je jouw onderneming succesvol in de verkoop zetten? Dan zul je je bedrijf eerst verkoopklaar moeten maken. Rutger Stolting, partner bij Kwattaas, zet de belangrijkste stappen in dit proces op een rij.
1: Creëer inzicht in je bedrijfsprestaties
Een goede analyse van je financiën, kostprijzen, operationele performance en klantrelaties geeft je een helder beeld van hoe je bedrijf ervoor staat. Dit geeft je niet alleen meer controle, maar zorgt ervoor dat je weet wat er verbeterd kan worden. Dit inzicht is essentieel, ongeacht of je besluit te verkopen. Het helpt je je bedrijf beter te runnen en eventuele problemen tijdig aan te pakken.
2: Optimaliseer operationele processen
Een soepel lopend bedrijf met efficiënte processen is aantrekkelijk voor jou én voor een koper. Het is daarom belangrijk om je operatie goed onder controle te hebben en efficiëntie te verbeteren. Maar, zoals je waarschijnlijk weet; niet alles kan (nu) perfect zijn. Dat hoeft gelukkig geen probleem te zijn, kopers zoeken vaak ook kansen om zelf toekomstige rendementen te behalen.
Door continu te optimaliseren én tegelijkertijd verbeterpotentieel zichtbaar te maken, maak je je bedrijf succesvoller en aantrekkelijker voor overname mét ruimte voor groei.
3: Bouw een zelfstandige en robuuste organisatie
Zorg dat je bedrijf onafhankelijk kan functioneren van jou als ondernemer. Een zelfstandig draaiende organisatie is belangrijk voor kopers; ‘key-man risk‘ is een risico.
Ook in het nu wil je niet dat te veel hangt aan één persoon; een goede organisatie maakt je bedrijf flexibeler en toekomstbestendiger. Dit geeft je zelf meer rust en zorgt ervoor dat je onderneming zonder jouw dagelijkse aanwezigheid kan blijven groeien; dat creëert tijd om andere dingen te doen.
4: Creëer een visie op de toekomst
Een duidelijk toekomstperspectief is niet alleen goed voor een mogelijke koper, maar ook voor jou en je bedrijf. Het stelt je in staat om jouw visie op de toekomst náást die van een potentiële koper te leggen; passen ze bij elkaar? Een belangrijke check bij iedere samenwerking. Vanzelfsprekend is een perspectief op de toekomst ook zonder kopers relevant.
Het in kaart brengen van commerciële kansen en groeiscenario’s helpt je om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen en je positie in de markt te versterken. En mocht je ooit besluiten te verkopen, dan is dit een groot voordeel in het gesprek over de toekomst en het vinden van een goede partner.
5: Breng risico’s en kansen in kaart
Door, naast commerciële vergezichten te zien, ook inzicht te krijgen in concrete risico’s en kansen van je bedrijf, vergroot je je controle over de toekomst. Kopers willen weten waar de zwakke punten liggen, maar ook waar de groei ligt. Door dit helder in kaart te brengen, in een SWOT bijvoorbeeld, laat je zien dat je een goed voorbereid bedrijf hebt dat klaar is voor de volgende stap.
Tegelijkertijd kun je deze inzichten gebruiken om strategisch bij te sturen en risico’s te beperken, wat je bedrijf sterker maakt.
6: Denk na over je eigen rol na de verkoop
Ook al wil nu nog niet aan stoppen denken, het is verstandig om na te denken over jouw rol op de lange termijn. Wil je betrokken blijven in een adviserende functie, of wil je je volledig terugtrekken? En, denk je dat je écht in staat bent om het stuur van jouw bedrijf los te laten terwijl een ander de koers bepaalt? De theorie is makkelijker dan de praktijk.
Niet alleen is dit dus voor potentiële kopers een belangrijk onderwerp, omdat het invloed heeft op de overdracht van kennis en relaties, het voorkomt ook ruis en teleurstellingen. Wij ervaren in de praktijk dat transparant zijn over verwachtingen over en weer veel ellende voorkomt. Door hier vroeg over na te denken, ben je voorbereid op dit gesprek.
7: Verplaats je in je koper
Wanneer je denkt aan de verkoop van je bedrijf, is het belangrijk om te begrijpen wie je potentiële kopers zouden kunnen zijn en wat zij zoeken in een overname. Dit kunnen strategische kopers zijn die synergieën willen realiseren, of investeerders die rendement zoeken.
Verplaats je in hun perspectief: Welke onderdelen van je bedrijf zijn voor hen waardevol? Zijn er bepaalde processen, klanten of marktkansen die een specifieke groep kopers extra zou aantrekken? Door hierop te anticiperen, kun je je bedrijf nog aantrekkelijker maken voor de juiste partijen. Dit helpt je om vanaf het begin beter voorbereid te zijn en sneller de juiste match te vinden.