The House of Marketing start onderzoek naar pricing binnen bedrijfsleven

13 juni 2025 Consultancy.nl

The House of Marketing is gestart met het onderzoeksproces voor het ‘The State of Pricing’-rapport, dat gepland staat voor publicatie in oktober van dit jaar.

Met The State of Pricing onderzoekt The House of Marketing (voorheen flowresulting) de mate van pricing excellence bij Nederlandse en Belgische organisaties.

Hoofddoelstelling van het onderzoek is om de volwassenheid van pricing in 2025 in kaart te brengen. Daarnaast brengt het belangrijkste trends op het gebied van pricing in kaart. Nu al is duidelijk dat thema’s zoals duurzaamheid (denk aan ‘true pricing’), pricing analytics, AI-gedreven dynamische prijsstelling, de transitie naar abonnementsmodellen (‘subscription-based pricing’) en waardegedreven pricing aan bod zullen komen.

Resultaat van het onderzoek is een inzichten- en benchmarkrapport, met daarin focus op belangrijke pricing-thema’s die zich richten op de volwassenheid van pricing bij organisaties, de kansen die pricing biedt en lessons learned van winnende bedrijven op het gebied van pricing.

Met de inzichten uit het rapport kunnen pricing-leiders direct aan de slag met het verbeteren van hun pricingaanpak. Door te kijken naar best practices van marktleiders en internationale inzichten, reikt The House of Marketing handvatten en tips aan die direct toepasbaar zijn in de eigen praktijk.

Uit eerder onderzoek blijkt dat het belang van pricing op winstgevendheid groot is. Tegelijkertijd komt ook naar voren dat het bewustzijn over de impact van pricing nog onvoldoende is en veel organisaties worstelen met het maken van de juiste analyses of het daadwerkelijk realiseren van hun pricingplannen.

More on: The House of Marketing
Netherlands
Company profile
The House of Marketing is a Netherlands partner of Consultancy.org