CSRD: Strategische inzichten omzetten naar actie

Veel organisaties bereiden zich voor op de CSRD. Uit onderzoek blijkt organisaties daarbij vooral worstelen met het doorvertalen van de strategische CSRD-inzichten naar concrete actie. Diederick Vos en Paul Hendriks van LCG schetsen hoe dit in vier stappen kan worden bereikt.
De CSRD – voluit de Corporate Sustainability Reporting Directive – is een Europese richtlijn die grote bedrijven verplicht uitgebreide duurzaamheidsrapportages te verstrekken. Het doel is de transparantie, consistentie en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsinformatie binnen de EU te verbeteren.
Hoewel de Europese Unie recent de CSRD-wetgeving heeft versoepeld (met het Omnibus-pakket), is het nog steeds zeer waardevol voor bedrijven om de richtlijnen van de wetgeving te benutten om duurzame en maatschappelijk impact te maken. Bedrijven die verder gaan dan compliance kunnen de CSRD benutten om hun strategie en positionering te versterken.
Van inzichten naar actie
Willen organisaties succesvol de stap zetten van inzichten naar actie, dan wordt bij LCG geadviseerd om vier stappen te volgen:
Stap 1: Integreer de inzichten van de CSRD in de strategie
De CSRD helpt om ‘onder de motorkap’ van de organisatie te kijken. De dubbele materialiteitsanalyse (DMA) die wordt toegepast bij de CSRD biedt inzicht in twee dimensies.
De eerste is de financiële materialiteit, die onderzoekt welke externe factoren de organisatie beïnvloeden, zoals stijgende energiekosten of krapte op de arbeidsmarkt. De tweede dimensie is de impactmaterialiteit, die kijkt naar de manier waarop de organisatie de maatschappij en de planeet beïnvloedt, bijvoorbeeld door CO2-uitstoot, arbeidsomstandigheden of impact op de biodiversiteit.
Deze inzichten helpen bij het bepalen van een organisatiestrategie, waarbij duurzame en maatschappelijke belangen geïntegreerd worden. Het formuleren van concrete doelen en kpi’s maakt de CSRD tot meer dan alleen papieren dossier – het creëert ook een kans om strategisch te sturen.
Stap 2: Focus op wat écht verbeterd moet worden
Niet alles kan of moet tegelijk verbeterd worden. Door duidelijke doelen en kpi’s te stellen, kunnen bewuste keuzes worden gemaakt. Wat draagt direct bij aan de doelstellingen van de organisatie en wat is een verspilling van tijd en middelen?
Deze afweging voorkomt dat energie wordt verspild aan projecten zonder impact en verhoogt het draagvlak binnen de organisatie. Bovendien verbetert het de motivatie van medewerkers, omdat zij weten waar ze aan bijdragen en zich gesteund voelen in hun werk.
Stap 3: Concretiseer de doelen met de obeya
Vergaderen om te vergaderen? Nee, dank je. Met een obeya wordt een cockpit gecreëerd waar alle stuurinformatie samenkomt en waar bestuurders en teams gestructureerd de juiste dialogen kunnen voeren.
Een obeya is een visuele ruimte waar strategie, doelen en prestaties overzichtelijk samenkomen. Het woord ‘obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote ruimte’. In deze omgeving kunnen mensen uit verschillende disciplines samenkomen om op een integrale manier actiegerichte afspraken te maken.
In de obeya kunnen deelnemers een effectieve prestatiedialoog voeren over onder meer financiële resultaten, klanttevredenheid, processen, maatschappelijke impact en meer. Door wekelijks (of met een andere passende frequentie) samen te komen in de obeya, wordt sturen een continu proces en wordt voorkomen dat beslissingen ad hoc of op basis van onderbuikgevoelens worden genomen.
Stap 4: Maak écht impact
Wil een organisatie daadwerkelijk impact maken en de CSRD optimaal benutten? Dan moet gekeken worden naar alle stuurinformatie en belangen, die zorgvuldig worden afgewogen. Alleen sturen op financiële cijfers leidt tot kortetermijnbeslissingen, zoals het snijden in personeel bij tegenvallende resultaten. Dit resulteert vaak in verlies van talent en motivatie, en uiteindelijk in stagnatie.
Een effectieve prestatiedialoog in de obeya helpt dit te voorkomen en zorgt ervoor dat strategische projecten en verbeterinitiatieven de juiste prioriteit krijgen.