Vijf technieken om de intrinsieke motivatie van medewerkers te bevorderen

22 april 2025 Consultancy.nl

Om een verandering tot een succes te maken is het niet alleen belangrijk dat mensen meebewegen met de verandering, maar ook écht betrokken raken en op een intrinsieke manier gemotiveerd zijn om de nieuwe manier van werken tot een succes te maken. Maar hoe doe je dat? Eric Wubbels van Ctree deelt vijf technieken die de intrinsieke motivatie van medewerkers kan bevorderen.

1: Luisteren en begrijpen

Te vaak worden verandertrajecten top-down uitgerold, zonder echt in gesprek te gaan met de medewerkers die het werk uitvoeren. Een cruciale eerste stap is dan ook luisteren. “Wat zouden we nu kunnen doen zodat je doet wat je kan doen en doet wat je het beste kan? Die vraag wordt niet vaak genoeg gesteld door managers”, zegt Wubbels.

Wat drijft medewerkers? Wat hebben ze nodig om hun werk goed te doen? “Door deze vragen te stellen en oprecht te luisteren, voelen medewerkers zich gehoord en serieus genomen. Dit vergroot hun betrokkenheid en motivatie om bij te dragen aan verandering.”

2: Helderheid in doelen

Mensen raken gemotiveerd wanneer ze begrijpen waarom iets verandert en hoe dit aansluit bij hun eigen ambities. Verbind daarom organisatiedoelen met persoonlijke doelstellingen. “De meeste veranderingen worden gemaakt op basis van theorie. Maar de vertaling naar ‘what’s in it for me?’ ontbreekt vaak.”

Wanneer medewerkers inzien dat hun inzet bijdraagt aan iets groters, zijn ze volgens Wubbels eerder bereid om zich in te zetten voor verandering.

3: Autonomie waarborgen

Mensen willen graag controle hebben over hun werk. Uit onderzoek blijkt steevast dat autonomie een van de belangrijkste aanjagers is van intrinsieke motivatie.

“Autonomie is het allerbelangrijkste in motivatie”, stelt Wubbels. “Geef medewerkers dan ook de ruimte om zelf te bepalen hoe ze hun taken uitvoeren en welke rol ze willen spelen in het veranderproces. Uiteraard binnen duidelijke kaders, zodat er richting en focus blijft.”

4: Eerlijkheid en realisme

Niets werkt zo demotiverend als valse beloftes of loze motivaties. Wees als leidinggevende realistisch en transparant over wat er wel en niet mogelijk is.

“Je moet ook realistisch en eerlijk zijn als een medewerker iets wil wat niet zal gebeuren. Dit voorkomt teleurstellingen en schept vertrouwen, een essentiële bouwsteen voor motivatie”, aldus Wubbels.

5: Creëren van psychologische veiligheid

Een veilige werkomgeving waarin mensen vrijuit hun mening kunnen geven, zonder angst voor negatieve gevolgen, is cruciaal voor motivatie.

“Een organisatie moet een veilige plek zijn waarin medewerkers zich vrij voelen om hun mening te geven, zelfs als die tegen het management ingaat”, benadrukt Wubbels. “Wanneer medewerkers zich veilig voelen om ideeën en bezwaren te delen, leidt dit niet alleen tot meer betrokkenheid, maar ook tot innovatie en betere resultaten.”

More on: Ctree
Netherlands
Company profile
Ctree is a Netherlands partner of Consultancy.org