‘Vanuit het hart’: Eric Wubbels over het cultuurmanifest van Ctree
Het in Gouda en Eindhoven gevestigde Ctree ondersteunt organisaties in duurzame verandertrajecten. Daarbij werkt het team vanuit de overtuiging dat verandering vanuit het hart van de medewerkers komt. De cultuur van een organisatie is dan ook doorslaggevend – óók binnen Ctree zelf. Het bureau heeft zijn kernwaarden nu helder op een rijtje gezet in een nieuw cultuurmanifest. We spraken erover met Ctree-adviseur Eric Wubbels.
Hoi Eric, waarom hebben jullie dit cultuurmanifest geschreven?
“Het kiezen van een nieuwe werkplek of partner is net als het kiezen van een nieuw huis. Het moet goed voelen, passen bij wie je bent en je moet jezelf erin zien groeien. Bij Ctree hebben we daarom een cultuurmanifest opgesteld zodat we onze bedrijfscultuur uitdragen.”
“Studies hebben aangetoond dat bedrijven met een sterke bedrijfscultuur minder stress op de werkvloer, een lager personeelsverloop én meer betrokken werknemers hebben. Daarnaast is aangetoond dat een goede bedrijfscultuur leidt tot een hogere klanttevredenheid.”
Het manifest bevat enkele kernwaarden. Kun je hier wat meer over vertellen?
“Bij Ctree doen we ons werk met passie en toewijding vanuit ons hart. Dat betekent dat we ook continu naar manieren zoeken om het iedere dag een beetje beter te doen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je lef tonen, een doe-mentaliteit creëren en vooral eerlijk en transparant zijn in wat je doet.”
Hoe zijn deze kernwaarden tot stand gekomen?
“Ze zijn ontstaan vanuit het Ctree-team. Dit is een divers team met medewerkers van 26 jaar tot medewerkers van 57 jaar. Het mooie van het hebben van deze kernwaarden is dat we – mét deze leeftijdsverschillen – een hecht team zijn, waarbij de inbreng van iedere medewerker essentieel is. En daarom zijn we ook trots op onze kernwaarden.”
Hoe zorgen jullie dat deze kernwaarden ook daadwerkelijk worden geleefd?
“Onze kernwaarden staan niet alleen op onze website, maar worden in al onze bijeenkomsten actief besproken en gebruikt. Als we een nieuwe dienst of training ontwikkelen beoordelen we of die ook past binnen onze kernwaarden. Een voorbeeld daarvan is dat we liever niet alleen een adviesrapport opleveren voor een klant, maar ook de verantwoordelijkheid willen nemen om onze adviezen daadwerkelijk door te voeren.”
Wat bedoelen jullie met ‘werken vanuit het hart’ en waarom is het zo belangrijk?
“Als Ctree willen we als een team bij onze opdrachtgevers het verschil maken. Aan de ene kant heb je daarvoor verschillende expertises nodig, maar wat we belangrijker vinden is dat we als team hetzelfde gedachtegoed uitdragen.”
“Wie je bent is belangrijker dan je cv. Je hebt collega’s nodig om je te helpen en waar je op kunt vertrouwen. Als je als team vanuit je hart hetzelfde doel voor ogen hebt en dezelfde kernwaarden deelt blijf je verbonden met elkaar.”
Kun je wat meer vertellen over jullie werkwijze?
“Veel bedrijven werken vanuit bepaalde methodieken om verandering teweeg te brengen. Ook wij gebruiken uiteraard methodes, maar wij zijn ervan overtuigd dat er geen one size fits all-methodiek bestaat. Dat is namelijk organisatie- en branchespecifiek.”
“Wij merken dat er pas echte verandering ontstaat als klanten er intrinsiek van overtuigd zijn dat er een verandering plaats moet vinden. Dan ontstaat er passie en toewijding en worden echte resultaten geboekt.”
Hopen jullie met het manifest ook nieuw talent te bereiken?
“Het manifest is er niet alleen voor onszelf en onze opdrachtgevers, maar uiteraard ook voor nieuwe collega’s. Door het benoemen van de kernwaarden hopen we de juiste mensen aan te trekken. We hebben de ambitie om naar 20 à 25 medewerkers te groeien, omdat we denken dat we dan bij onze opdrachtgevers nog meer het verschil kunnen maken en daarmee nog wel onze kernwaarden kunnen behouden.”