‘Telkens weer een mooie stap’: Aniek van den Berg is al bijna 10 jaar op haar plek bij Mobilee

26 maart 2025 Consultancy.nl

Aniek van den Berg startte in de zomer van 2015 bij Mobilee. Inmiddels alweer bijna tien jaar verder, zit ze nog helemaal op haar plek. In de aanloop naar haar jubileum bij de Utrechtse specialist in digitale transformatie stelden we Aniek enkele vragen over haar opdrachten, haar ontwikkeling en wat werken bij Mobilee bijzonder maakt.

Wat is het leukste aspect van werken als consultant?

“Voor mij is consultancy een goede fit omdat het invulling geeft aan mijn nieuwsgierigheid, doelgerichtheid en behoefte aan afwisseling. Met verschillende opdrachten krijg je iedere keer weer een kijkje in de keuken van een andere organisatie, het is leerzaam en geeft je ook telkens nieuwe perspectieven.”

“Ik ga graag met een vraagstuk van een klant aan de slag – snel de organisatie leren kennen en met de kennis en ervaring die ik meebreng waarde toevoegen door een passende oplossing te bieden. Mijn doel is altijd de organisatie iets te brengen waardoor ze uiteindelijk weer zonder mij verder kunnen.”

En waarom doe je dat al bijna tien jaar bij Mobilee?

Mobilee brengt niet alleen inhoud, maar ook een belangrijk gedeelte menselijke maat en verbinding. Dat sluit heel goed aan bij hoe ik mijn werk doe en wie ik ben als persoon. Veel collega’s kijken dan ook op eenzelfde manier naar klantopdrachten, ook al verschillen onze expertises. Het is een fijne club mensen om op terug te kunnen vallen om te sparren over opdracht-gerelateerde zaken.”

Je hebt veel projecten in het zorgdomein gedaan. Wat maakt dit voor jou een interessante sector?

“Per toeval ben ik bij mijn eerste opdracht vanuit Mobilee in het zorgdomein aan de slag gegaan, en dat is me goed bevallen. Wat ik het allerleukste vind zijn de mensen. Zelfs de collega’s op de ICT-afdeling weten allemaal waar ze het werk voor doen: de patiënt of cliënt.”

“Deze motivatie brengt een hele positieve werksfeer met zich mee. Ik vind het fijn dat ik met mijn kennis en expertise ook mijn steentje kan bijdragen aan de zorg. Met alle digitale ontwikkelingen, veranderende wetgeving, toenemende kosten enzovoort zijn er altijd weer superinteressante nieuwe uitdagingen.” 

Wat zijn veelvoorkomende uitdagingen voor nieuwe consultants?

“De grootste uitdaging voor consultants op elk niveau denk ik is persoonlijke ontwikkeling. Voor een deel kun je leren door het volgen van opleidingen, maar de grootste ontwikkeling maak je door in je opdrachten. Kortom: het opdoen van ervaring.”

“Je moet als consultant zelf het stuur pakken in je ontwikkeling.”

“Omdat je niet altijd op voorhand weet welke opdrachten op je pad komen is er ook geen rechtlijnig plan te maken voor je ontwikkeling. Uiteraard kun je een richting kiezen, maar je zult als consultant altijd situationeel moeten kijken welke leerdoelen je per opdracht kunt vervullen.”

“En elke nieuwe opdracht is ook niet per definitie een volgende stap in je ontwikkeling, soms moet je zelf bijsturen om stappen te kunnen zetten. Dat is dan denk ik ook wel het belangrijkste: dat je als consultant zelf het stuur pakt in je ontwikkeling.”

En hoe helpt Mobilee consultants hierbij?

“Iedereen krijgt HR-coach die je helpt met het maken van een persoonlijk ontwikkelplan. Hierover is ook afstemming met sales, zodat de opdrachten hier waar mogelijk op aansluiten. Er is een jaarlijks opleidingsbudget dat de consultants zelf kunnen benutten ten behoeve van het ontwikkelplan.”

“Wanneer nodig kun je ook gebruikmaken van coaching, van een collega of een externe coach. Mobilee organiseert ook intervisiegroepen en inhoudelijke kennissessies om het kennisniveau rond relevante thema’s op peil te houden.”

“Zelf heb ik in al mijn jaren bij Mobilee nooit een strak ontwikkelplan gehad. Voor mij persoonlijk is het vooral belangrijk om het juiste gesprek te voeren over waar ik goed in ben, wat ik leuk vind en hoe ik dit kan inzetten in mijn werk.”

“Voor mij is dit altijd een mooie gezamenlijke ontdekkingsreis geweest waarbij ik geleerd heb wat ik niet wil, maar vooral ook wat ik wel wil – zodat ik van daaruit mezelf verder kon ontwikkelen passend binnen Mobilee.”

Je hebt bij Mobilee verschillende rollen vervuld. Kun je daar iets over vertellen?

“Toen ik begon had ik een achtergrond in softwaretesten, testmanagement, functioneel beheer en businessanalyse. Daarmee kon ik goed verbinden tussen IT en business en had ik ook nog kennis van de functioneel beheerprocessen.”

“Mijn eerste klus was een adviesopdracht: het begeleiden van een functioneel beheerteam en het verbeteren van de functioneel beheerprocessen gekoppeld aan de implementatie van de ondersteunende tooling.”

“Ik heb continu uitdaging gehad in mijn opdrachten.”

“Daarna ben ik het vak van scrum master ingerold. Dit was echt ‘learning on the job’. Op basis daarvan kwam een andere adviesopdracht over de inrichting van een informatievoorziening-organisatie. Eenmaal daar gestart bleek ik ook als projectleider ICT de implementatie van een nieuw Elektronisch Cliënten Dossier te mogen begeleiden. Een duorol en daardoor een grote uitdaging.”

“Ook heb ik een periode als businessanalist projecten voorbereid. Vanuit de overheid mocht ik in het programma Digitale toegang in de Zorg het leveranciersveld voor de zorg begeleiden in het aansluiten op DigiD. Daarna heb ik een mooie stap kunnen maken naar de rol van informatiemanager, waardoor ik nu ook op dat vakgebied adviesopdrachten kan doen.”

“Als ik terugkijk naar mijn ‘loopbaan’ bij Mobilee kan ik zeggen dat ik continu uitdaging heb gehad in mijn opdrachten, telkens weer een mooie stap heb kunnen maken en ook heb geleerd wat minder goed bij me past en wat ik niet graag doe. Waardoor ik gekomen ben waar ik nu sta en daar weer mooie kansen zie voor de toekomst.”

Veel organisaties worstelen met duurzame verandering. Wat maakt een verandering écht succesvol en blijvend en hoe zorgen jullie daarvoor?

“Een verandering is succesvol en blijvend als een organisatie zelf in staat is om de nieuwe situatie na de verandering in stand te houden. De verandering die een organisatie moet doormaken is situationeel.”

“Vanuit Mobilee beoordelen we de situatie en kijken we kritisch naar de vraag of het probleem. Soms zit er meer achter dan dat in eerste instantie aan de oppervlakte zichtbaar is. Dan start de zoektocht naar een passende oplossing waarbij we het integraal benaderen. Vanuit de integrale benadering kan de transitie in gang worden gezet.”

“Er is niet één sleutel voor een succesvolle verandering. Ik denk ook dat iedere collega vanuit Mobilee dat op een net andere manier zal aanpakken, zo hebben we allemaal onze eigen stijl. Wat denk ik wel kenmerkend is voor Mobilee, is dat de factor ‘mens’ de aandacht krijgt die ze verdient binnen de transitie. Vanuit verbinding creëren we breed draagvlak.”

Lees ook: Digitale transformatie mislukt vaak – dit is waarom.

Wat heeft Mobilee jou geboden in termen van persoonlijke en professionele ontwikkeling?

“Altijd een open en eerlijk gesprek, recht door zee en precies weten waar je aan toe bent. Dit gaf me ook af en toe ook een zetje om in het diepe te springen en ervoor te gaan. Ook kreeg ik wanneer nodig een spiegel en een realiteitscheck. Dat zijn voor mij momenten waarvan ik veel heb geleerd.”

“Vanuit Mobilee is er altijd veel vertrouwen in de consultant. Ook geven ze goede begeleiding, wat groei en ontwikkeling mogelijk maakt. Het voelt als een vangnet waardoor je soms ook de sprong in het diepe kan wagen.”

“De afgelopen jaren heb ik collega’s mogen begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.”

“Er voldoende budget om elk jaar één of meer opleidingen te volgen. Daarnaast organiseren we intern ook trainingen en kennissessie om kennis te delen rondom actuele thema’s. Zo geef ik bijvoorbeeld zelf ook een training zakelijk tekenen, dit is een must have voor in de rugzak van elke consultant.”

Werken in consultancy kan soms intensief zijn. Hoe zorg je dat je een goede balans behoudt tussen werk en privé?

“Dat is een continue puzzel. Ik heb twee zoontjes, van twee en vier, wat zo nu en dan wat uitdagingen geeft thuis. En soms zijn er momenten waarop de klantopdrachten ook net even wat extra tijd en aandacht vragen.”

“Mijn vriend heeft zelf een bedrijf in de consultancysector, waardoor we zo nu en dan allebei op pad moeten. Dat is goed afstemmen en ook de flexibiliteit erin houden. Gelukkig kunnen we vaak allebei aardig goed onze agenda zelf bepalen, waardoor we dit goed kunnen organiseren. Zeker in combinatie met deels thuiswerken gaat dat prima.” 

“Er zijn ook weleens weken dat het niet zo lekker loopt. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik een goede verstandhouding heb met mijn opdrachtgever en dat er begrip is voor de situatie. Ik kom graag veel brengen, maar het mag niet ten koste gaan van mij als persoon.”

“Dus belangrijk is dat ik zelf de balans bewaak en hier open over communiceer om wanneer nodig samen een oplossing te zoeken. Tot op heden is dit altijd nog gelukt, waardoor ik nog steeds met veel plezier in de consultancy kan blijven werken.” 

“Vanuit Mobilee voel ik me altijd enorm gesteund. We kijken samen hoe het goed past voor mij. Zo heb ik bijvoorbeeld de eerste tijd dat ik moeder werd vooral focus gehad om thuis alles op de rit te krijgen en mijn klantopdrachten goed uit te voeren. Opleiding en andere ontwikkelingen hebben toen een tijdje op een wat lager pitje gestaan.” 

Tot slot, wat maakt Mobilee anders dan andere consultancybureaus?

“Met name de mogelijkheid om zelf ook bij te dragen aan de doorontwikkeling van Mobilee. Per kwartaal wordt concreet invulling gegeven aan de wijze waarop we onze doelstellingen gelieerd aan onze strategie gaan verwezenlijken. Iedere consultant kan instappen op het onderwerp waar die toegevoegde waarde kan leveren.”

“Iedereen werkt minimaal vier dagen voor de klant en kan daarnaast zelf kiezen om tijd te investeren in de doorontwikkeling van Mobilee of meer tijd te besteden aan klantopdrachten. Zelf werk ik vier dagen, deze zijn dan voor de klantopdracht.”

“Ik heb er bewust voor gekozen om twee uur per week extra te werken boven op deze vier dagen, om toch mijn bijdrage te kunnen leveren. De afgelopen jaren heb ik als HR-manager collega’s mogen begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dit maakt ook dat we elkaar allemaal goed kennen omdat er naast de klantopdrachten ook intern intensief wordt samengewerkt. Het ‘samen Mobilee-gevoel’ wordt hierdoor versterkt.”

More on: Mobilee
Netherlands
Company profile
Mobilee is a Netherlands partner of Consultancy.org