TEN HAVE brengt nieuw boek uit: De irrationele organisatie

15 juli 2024 Consultancy.nl

Het nieuwste boek van TEN HAVE Change Management ligt in de winkel. In ‘De irrationele organisatie’ zetten de adviseurs van het bureau uiteen hoe irrationele denkpatronen grote invloed hebben op organisaties én hoe we deze patronen beter kunnen begrijpen.

Aristoteles omschreef de mens ooit als ‘animal rationale’, oftewel rationeel dier. Hoewel we – in verhouding tot de vele andere diersoorten – de kunst van het redeneren inderdaad behoorlijk onder de knie hebben, is er in de pakweg 2300 jaar sinds de Griekse filosoof flink gezaagd aan het beeld van de mens als puur rationeel.

Denkers als Nietzsche en Freud betoogden dat we ons veel meer laten leiden door on(der)bewuste driften dan we graag zouden toegeven. En in de twintigste eeuw introduceerde Daniel Kahneman het idee van irrationaliteit in de economie, waar tot dan toe nog altijd werd uitgegaan van de rationeel calculerende mens.

TEN HAVE brengt nieuw boek uit: De irrationele organisatie

Anno 2024 is het zo goed als onmogelijk om vol te houden dat we als mens puur rationeel handelen. Desondanks is er binnen organisaties vaak nauwelijks tot geen oog voor de rol van ‘bias’, oftewel de systematische, irrationele denkpatronen die ieders gedrag beïnvloeden.

“En dat is een gemiste kans”, stelt Maarten Hendriks, adviseur bij TEN HAVE Change Management en één van de auteurs van ‘De irrationele organisatie’. “Irrationaliteit speelt een rol in íedere organisatie. En als je betere besluiten wil nemen en je organisatie wil laten excelleren, kun je die rol maar beter erkennen.”

‘De irrationele organisatie’ helpt hierbij. Het boek omarmt het idee dat biases het gevolg zijn van onze evolutie. Vanuit deze “positieve waarderende benadering” bieden de auteurs wetenschappelijke inzichten en praktische handvatten voor bestuurders, managers, adviseurs en alle anderen die werken binnen een team of organisatie.

Het boek is gebaseerd op een analyse van duizenden wetenschappelijke artikelen en veertig interviews met topbestuurders. Het staat vol praktijkverhalen en bevindingen rond de invloed van irrationaliteit op veranderkundige thema’s zoals strategie, communicatie, cultuur en leiderschap.

“Zo ontdek je als lezer gaandeweg hoe je biases kunt herkennen en begrijpen”, aldus Hendriks. “Op die manier kun je het gedrag van anderen beter voorspellen en begrijpen, en anderen beter beïnvloeden. Maar je leert ook irrationeel gedrag bij jezelf te beteugelen.”

‘De irrationele organisatie’ is geschreven door Cornell Vernooij, Maarten Hendriks, Judith Stuijt, Flore Louwers, Wouter ten Have en Steven ten Have, allen adviseurs bij TEN HAVE Change Management. Eerder verscheen van hun hand al het boek ‘Behaviour and Change Management: The Impact of Cognitive and Social Bias’, dat de wetenschappelijke grondslag onder ‘De irrationele organisatie’ legt.

TEN HAVE Change Management deelt zijn kennis en visie op het vak regelmatig in boeken. Eerder bracht het bureau onder meer al ‘StrategieCanvas’, ‘VeranderCanvas’ en ‘Reconsidering Change Management’ uit.

More on: TEN HAVE Change Management
Netherlands
Company profile
TEN HAVE Change Management is a Netherlands partner of Consultancy.org