Leiden vanuit verbondenheid: Leeuwendaal lanceert ontwikkelprogramma voor managers

09 juli 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Verbondenheid van medewerkers is cruciaal voor de prestaties van een organisatie, en dé bepalende factor in die verbondenheid is de manager. Leeuwendaal heeft een nieuw ontwikkelprogramma gelanceerd waarin managers leren hoe ze het beste uit hun medewerkers halen.

‘Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal’ – het is een uitspraak die talloze organisaties doen.

In de praktijk blijkt het echter knap lastig om daadwerkelijk te zorgen dat dit cruciale kapitaal ook optimaal wordt benut: onderzoek van Gallup toont aan dat in Nederland slechts zo’n 20 tot 25 procent van de medewerkers zich actief verbonden voelt met zijn organisatie.

Leiden vanuit verbondenheid: Leeuwendaal lanceert ontwikkelprogramma voor managers

En die verbondenheid – ook wel engagement genoemd – blijkt juist doorslaggevend voor het functioneren van medewerkers. “Uit onderzoek weten we dat verbonden medewerkers beter presteren. Ze werken makkelijker samen, zijn innovatiever en creatiever”, vertelt Claudia van Wissen, directeur Leiderschap en Ontwikkeling bij Leeuwendaal. “Ze hebben bovendien meer energie, waardoor er minder verzuim en verloop is binnen de organisatie.”

Kortom: méér dan genoeg reden om als organisatie vol in te zetten op het kweken van verbondenheid. En dé belangrijkste factor daarin blijkt de manager: de invloed van de manager bepaalt de mate van verbondenheid voor maar liefst 70 procent.

Management-ontwikkelprogramma

Vanuit deze gedachte heeft Leeuwendaal zijn nieuwe management-ontwikkelprogramma opgezet. “Omdat de invloed van managers zó groot is, is het logischerwijs essentieel dat ze begrijpen wat mensen nodig hebben om te kunnen presteren – én dat ook kunnen bieden”, vertelt Amy van der Hulst, adviseur Talentontwikkeling bij Leeuwendaal. “Dat is wat ze leren in ons management-ontwikkelprogramma.”

Ze legt uit dat het programma ook inspeelt op de veranderende behoeften van de huidige generatie werkenden. “Medewerkers verlangen vandaag de dag de betekenisvol werk. Ze willen managers die om hen geven. Daarnaast verwachten ze feedback en communicatie, duidelijkheid over hun werk en verantwoordelijkheden en mogelijkheden om te leren en groeien. Wil je een goede manager zijn, dan is het cruciaal om ze in deze behoeften te kunnen voorzien.”

Uitgaan van je kracht

Zoals in alles wat Leeuwendaal doet, speelt in het programma ook de strenghts-based benadering een centrale rol. Het bureau werkt vanuit de filosofie dat je niet zozeer moet focussen op iemands zwakke punten, maar juist uit moet gaan van iemands kracht en hoe deze optimaal kan worden benut.

“Binnen het ontwikkelprogramma krijgt dit een dubbele lading”, vertelt Van Wissen. “Managers leren hun eigen talenten ontdekken en inzetten, zodat zij effectief zijn in hun rol. Zo kunnen zij op hun beurt weer optimaal hun medewerkers ondersteunen, zodat die óók hun unieke kracht ten volle kunnen ontplooien.”

Drie leerlijnen

Het ontwikkelprogramma is vormgegeven langs drie leerlijnen. In ‘Strengths’ leren managers de talenten herkennen, waarderen en benutten van zowel zichzelf als hun mensen én het team als geheel.

In ‘Engagement’ leren managers welke elementen de verbondenheid van medewerkers beïnvloeden, hoe je als manager hierop anticipeert en hoe je mensen erin faciliteert.

‘Performance’, tot slot, is gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden om mensen individueel en als team te sturen op te behalen doelen en ze zo te positioneren dat ze succesvol zijn.

“Met deze drie leerlijnen bieden we managers handvatten om de drieledige invulling van hun managementrol vanuit hun eigen talenten vorm te geven”, aldus Van der Hulst. “Dit alles aan de hand van casuïstiek uit hun eigen praktijk en met de opgave van hun team. Als manager kun je dus meteen alles wat je leert toepassen in de praktijk.”

Leeuwendaal biedt het management-ontwikkelprogramma aan als open inschrijving, in-company of als op maat ontwikkelde modules voor een bestaand of nieuw leiderschapsprogramma binnen organisaties.