Adviesbureaus onderzoeken verbeterde ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer

17 april 2024 Consultancy.nl

Het verbeteren van de ov-verbindingen tussen Amsterdam en de Haarlemmermeer (OVAH) is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Tal van zakelijke dienstverleners zijn geselecteerd om te ondersteunen bij het zetten van de eerste stappen van de megaopgave.

Het gebied rond en tussen Amsterdam en de Haarlemmermeer zit de komende decennia flink in de lift: momenteel wonen hier zo’n 2,4 miljoen Nederlanders, daar komen er tussen nu en 2050 naar verwachting nog zo’n 250.000 bij, samen met 200.000 extra banen.

De bereikbaarheid van de regio laat echter nog te wensen over. “Uit onderzoeken blijkt dat we in de toekomst meer knelpunten in de Schipholspoortunnel kunnen verwachten”, stellen de betrokken organisaties, waaronder de gemeenten, vervoersorganisaties en landelijke overheid, in een persbericht.

Verbeterde ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer komt van de grond

Om overvolle treinen, bussen, trams en perrons rond Schiphol, Amsterdam Zuid en Hoofddorp te voorkomen, investeert de regio via het project OVAH in de uitbouw van het ov-netwerk.

“Dat levert in de toekomst veel op; het maakt de regio internationaal georiënteerd, toekomstbestendig en economisch gezonder. Het project OVAH onderzoekt de oplossingen voor de toekomstige knelpunten in de bestaande ov-systemen en op de stations.”

Naast het verminderen van knelpunten moet de nieuwe verbinding ook het aantal korteafstandsvluchten doen afnemen.

Aanbesteding

De projectorganisatie OVAH wordt gedurende het traject bijgestaan door verschillende externe partners. Hiervoor zijn drie raamovereenkomsten gesloten.

Arcadis, Antea, PosadMaxwan en TwynstraGudde ondersteunen de projectorganisatie met de verkenning van de alternatieven. Arup en Sweco (gezamenlijk onder de naam AS Connect) zijn aangewezen om de verdiepende technische studies uit te voeren. Bureau Buhrs en Public Cinema ondersteunen de projectorganisatie met de communicatie en participatie.

Verbeterde ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer komt van de grond

“Wij willen met onze kennis en kunde graag bijdragen aan een duurzaam bereikbaar Nederland”, reageert Tanya Sancisi, directeur Mobiliteit van Arcadis. “Het gaat hier niet alleen om technische inpassing, maar ook om de effecten op de omgeving. Wij kijken uit naar de samenwerking met alle partijen.”

“Nederland mooier en leefbaarder maken, dat is ons streven en is zeker op deze samenwerking van toepassing”, laat Ka-Lung To weten, businesslijndirecteur Mobiliteit bij Antea. “Bij zo’n complex project als dit komen veel belangen bij elkaar. Samen met het projectbureau OVAH zorgen we dat we antwoord geven op de vraag hoe we met goed ov de regio toegankelijker maken.”

Mogelijkheden

Welke mogelijkheden bestaan er om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren? Denk aan het uitbreiden van het spoor en de Schipholspoortunnel, het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en het ontwikkelen van een hoogfrequente busverbinding tussen Amsterdam en de Haarlemmermeer. Deze oplossingen moeten allen op een eigen manier de capaciteit van de regionale infrastructuur verhogen.

Naast de vervoerscapaciteit zijn er nog een aantal factoren die onderdeel zijn van het identificatieproces voor een vervoersalternatief en de ontwikkeling van de omringende stedelijke omgeving. De mogelijkheden voor woningbouw, het ontstaan van werkgelegenheid, de ruimte voor groen en natuur, klimaatimpact, staat van de regionale ecologie en de energievoorzieningen: al deze pijlers worden meegewogen in de besluitvorming.

Verbeterde ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer komt van de grond

Ook Betaalbaarheid is een belangrijke factor, en misschien wel een flink obstakel. Zo maakte het demissionair kabinet recent bekend dat er tijdelijk geen budget beschikbaar zou zijn voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Ook is de vraag hoe het nieuwe kabinet straks aankijkt tegen een project van deze omvang.

Tijdlijn

In 2017 startte de eerste fase van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek voor de regio Zuidwest Amsterdam-Schiphol Hoofddorp. Dit was de onderzoeksfase.

In november 2022 volgde hierop de MIRT-verkenning naar de ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer, waarbij een voorkeursalternatief moet worden geïdentificeerd.

In 2023 werd ook de omgeving bij het proces betrokken, bijvoorbeeld door de introductie van informatiebijeenkomsten en nieuwsbrieven. De verwachting is dat er in 2025 een voorkeursbeslissing vanuit de planning- en studiefase zal worden gepresenteerd.