KLM werkt al 25 jaar samen met IT-partner LINKIT
Luchtvaartmaatschappij KLM en LINKIT, een van de grootste Nederlandse IT-dienstverleners, staan stil bij een gezamenlijke mijlpaal. Het partnerschap, dat teruggaat tot 1998, heeft niet alleen een rijke geschiedenis van succesvolle projecten, maar blijft ook gedreven om te innoveren en te groeien.
Aart Slagt, Chief Information Officer van KLM, deelde tijdens de viering zijn visie op de toekomst en sprak vol vertrouwen over de komende jaren. “Op naar de volgende 25, waarbij LINKIT ons gaat helpen de ‘most tech and data driven airline’ te worden. Een ambitieuze stip op de horizon, maar als het aan mij ligt haalbaar binnen de komende vijf jaar.”
Naast de luchtvaart is LINKIT ook actief als IT-partner voor bedrijven in andere sectoren. Het bedrijf telt ongeveer 250 professionals en heeft een netwerk van ruim 1.500 zelfstandige IT-professionals – zij werken onder meer voor supermarkten, ministeries, hightechbedrijven en financiële dienstverleners.
KLM was een van de eerste klanten van LINKIT. Dat maakt het partnership voor Slagt extra bijzonder: “Het was als een huwelijk dat je aangaat, for better or worse.” Hij prijst de samenwerking, die is uitgegroeid tot “een rustig, stabiel en robuust partnership” door de jaren heen.
De langdurige verbintenis heeft een behoorlijke reeks succesvolle projecten opgeleverd, en hield stand tijdens uitdagende periodes zoals de uitbraak van het Covid-virus, de IJslandse aswolk, 9/11, SARS, de doctcombubbel en de overname van KLM door Air France in 2004.
“Gelukkig zijn we bij LINKIT enorm wendbaar en flexibel, waardoor we makkelijk kunnen omgaan met uitdagingen die op ons pad komen. We willen van elke situatie het beste maken – een instelling die ons bedrijf ver brengt, maar ook goed aansluit bij de mindset van KLM”, stelt Eric Holierhoek, Chief Commercial Officer bij LINKIT.
De professionals van LINKIT worden binnen KLM ingezet binnen de IT-afdeling en op IT-projecten verspreid door de organisatie.
Door de jaren heen was de IT-dienstverlener betrokken bij tal van techgedreven innovaties – denk aan mobiel inchecken, zelfregulerende algoritmes voor een efficiëntere infrastructuur, de social media hub voor communicatie met passagiers, het Flying Blue-loyaliteitsprogramma en het Food Waste Reduction-programma dat voedselverspilling na elke vlucht efficiënt tegengaat.
De volgende take-off
Met de komst van een nieuwe fase in de samenwerking, streeft KLM ernaar om de komende jaren een voortrekkersrol te vervullen in de luchtvaartbranche. Slagt benadrukt het belang van technologische innovatie in het strategisch plan van KLM (ontwikkeld met BCG). “We staan aan de vooravond van een periode waarin technologie en digitalisering een enorm belangrijke rol gaan spelen voor KLM.”
Lees ook: KLM behoort tot wereldtop van luchtvaartmaatschappijen.
Hij legt uit dat het verschil zozeer zit in de vliegtuigen, maar in het faciliteren van het personeel met doordachte digitale oplossingen. “Maatschappijen vliegen allemaal met dezelfde vliegtuigen met nagenoeg dezelfde stoelen, dus daar maak je geen verschil mee. Het verschil zit in je mensen aan boord en de frontline staff. Door ze te faciliteren met doordachte digitale oplossingen kunnen zij de dienstverlening naar grotere hoogtes brengen.”
Over de vraag of KLM en LINKIT over 25 jaar wederom samen kunnen stilstaan bij een bijzondere mijlpaal hoeft hij niet lang na te denken. “Er is geen enkele reden om dat niet te veronderstellen.”