Schiphol kiest nlmtd en The Next Web als innovatiepartners

03 april 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

Schiphol heeft een ambitie die er niet om liegt: het wil ’s werelds meest duurzame en hoogwaardige luchthaven worden. Innovatie moet hierin een belangrijke rol spelen. Om te werken aan de “luchthaven van de toekomst” heeft Schiphol nu de krachten gebundeld met nlmtd en The Next Web (TNW).

Ooit gold Schiphol als de trots van Nederland, maar die gloriedagen lijken vervlogen. Eindeloze rijen, geschrapte vluchten, geluidsoverlast en aanzwellende kritiek op de CO2-uitstoot van vliegverkeer zorgen voor de nodige krassen op het imago van onze nationale luchthaven.

Als het aan Schiphol ligt zullen de oude tijden echter herleven – maar dan nieuwe stijl. In zijn streven om ’s werelds meest duurzame en hoogwaardige luchthaven te worden, zet Schiphol vol in op het verhogen van de kwaliteit van zijn service, het netwerk en de leefomgeving.

Schiphol kiest nlmtd en The Next Web als innovatiepartners

In samenwerking met diverse partners – waaronder vliegmaatschappijen, afhandelaren, startups en universiteiten – werkt de luchthaven aan innovaties die hieraan kunnen bijdragen. Ook nlmtd en TNW Programs gaan Schiphol nu helpen om zijn innovatie verder te versnellen, waarbij de twee bureaus met name zullen inzetten op het versterken van het innovatie-ecosysteem.

“We hebben innovatie nodig om onze ambitie te halen”, stelt Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group. “Zo voorzien we bijvoorbeeld dat in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform van Schiphol aanzienlijk zijn veranderd. Activiteiten op de grond zoals bagagevervoer, personenvervoer en het slepen van vliegtuigen zullen niet alleen schoon, maar ook slim en autonoom zijn.”

Hij geeft aan dat samen met TNW en nltmd al eerste stappen zijn gezet op dit vlak. “We gaan dit voorjaar een proef doen met zelfrijdende bussen op het platform van Schiphol. Op die manier kunnen we bepalen welke vervolgstappen er zijn in de toekomst.”

TNW Programs is een adviesbureau voor digitale transformatie. Het maakt deel uit van het Amsterdamse TNW, dat zich richt op het verbinden van bedrijven, overheden, investeerders en startups om innovatie te bevorderen en duurzaamheid en digitale transformatie te versnellen. Sinds 2019 is TNW onderdeel van de Financial Times.

Het tevens Amsterdamse nlmtd is een adviesbureau dat organisaties helpt toekomstbestendig te worden. Het team hanteert een innovatieve en ondernemende aanpak om in co-creatie met klanten en een ecosysteem aan innovatiepartners positieve impact te maken.

Lees verder: Toekomstbestendig: nlmtd werkt met een innovatief consultingmodel aan een duurzame economie.

Pieter Paul van Oerle, medeoprichter van nlmtd, prijst de “inspirerende” ambitie van Schiphol. “Dat is een ambitie waar wij graag een bijdrage aan leveren, en waarvoor wij het wereldwijde Innovatie Ecosysteem kunnen helpen mobiliseren. Zelfrijdende bussen zijn een eerste project waar we op samenwerken, en daarna pakken we snel door. Altijd door de best mogelijke partners aan Schiphol te koppelen.”

Ook Arno Nijhof, directeur van TNW Programs, geeft aan verheugd te zijn Schiphol te helpen versnellen in zijn innovatieprojecten. “Waar veel bedrijven in moeilijke tijden hun innovatie-inspanningen terugschroeven, is innovatie voor Schiphol dé oplossing.”

“We kunnen niet wachten om oplossingen in de markt te vinden die autonoom vervoer mogelijk maken, of bijvoorbeeld het werken lichter te maken voor de medewerkers, en om samen te werken met externe innovators om de luchtkwaliteit te verbeteren”, geeft hij aan. “Ons doel is om Schiphol te helpen een duurzamere en toekomstbestendige organisatie te worden, en we hebben er alle vertrouwen in dat deze samenwerking hieraan zal bijdragen.”