Slechts 9 overheden gebruiken nationale twitter
Nationale overheden benutten Twitter onvoldoende en laten hiermee grote kansen liggen. Slechts negen overheden van de 193 VN-lidstaten hebben de Twitteraccount van hun eigen land geregistreerd en maken hier actief gebruik van. Dat blijkt uit het ‘Twiplomacy’ onderzoek naar country branding op Twitter van internationaal communicatiebureau Burson-Marsteller.
Burson-Marsteller gebruikte de applicatie Twitonomy om tweet-patronen en de Twitter geschiedenis van accounts te analyseren.
@GreatBritain en @Israel
@GreatBritain en @Israel zijn opmerkelijke voorbeelden van landen die zichzelf promoten op Twitter. @GreatBritain maakt onderdeel uit van de ‘Britain is Great’ campagne. Deze campagne startte in maart 2012 en benadrukt positieve aspecten van het Verenigd Koninkrijk. @Israel dient als centraal punt voor de twitteractiviteiten van de Israëlische overheid en wordt onderhouden door het digitale diplomatieteam van Buitenlandse Zaken. Dit account is één van de meest gevolgde accounts binnen Israël met meer dan 66.000 volgers.
@Sweden
De Zweedse overheid heeft het onderhoud van haar officiële Twitteraccount uit handen gegeven aan de Zweedse bevolking; iedere week is een andere inwoner van Zweden verantwoordelijk voor @Sweden. De verantwoordelijke deelt aanbevelingen, adviezen en feiten over het leven in Zweden. @Sweden heeft meer dan 65.000 volgers. Het Curators of Sweden project startte in december 2011 en is, ondanks enkele ongelukkig geplaatste Tweets, met wisselend succes gekopieerd door @Ireland en @NewZealand. Het project inspireerde diverse vrijwilligersorganisaties in meer dan twintig landen om ook deel te nemen aan de zogeheten rotatie-curatie beweging.
In handen van particulieren
Meer dan 70 accounts van landen, waaronder @USA, @Germany, @Portugal en @Romania, zijn in beheer van particulieren die in veel gevallen niet de intentie hebben om hun land te promoten.
“Wanneer we kijken naar de resultaten wordt duidelijk dat slechts enkele overheden en toerismeorganisaties de kracht van country branding en marketing op Twitter begrijpen” aldus Matthias Lüfkens, hoofd van de Burson-Marsteller EMEA Digital Practice. “Er schuilt een grote kans voor landen in het inzetten van Twitter als deel van hun communicatie. Hiermee kunnen landen zich binden aan het grote en groeiende publiek”.