M&I/Partners brengt ‘CIO 3.0 - Leiden met digitale transformatie’ uit
M&I/Partners heeft een nieuw boek uitgebracht. In ‘CIO 3.0 - Leiden met Digitale Transformatie’ biedt handvatten voor succes in het digitale tijdperk.
Het betreft een volledig herziene en geactualiseerde versie van ‘CIO 3.0 – Het verschil maken bij digitale transformatie’, dat in 2016 verscheen. Geheel in lijn met het thema van het boek, is er sinds het verschijnen van de eerste versie van ‘CIO 3.0’ nogal wat veranderd in het digitale landschap.
Mede door de coronacrisis heeft de toch al stormachtige opmars van digitaal nog maar eens een versnelling gekregen, en met de opkomst van AI lijken we momenteel aan de vooravond te staan van de volgende grote revolutie.
Genoeg aanleiding dus voor een compleet herziene versie van CIO 3.0, wederom geschreven door Antoon van Luxemburg en Karin Zwiggelaar, beiden principal adviseur bij M&I/Partners.
“De rol van digitalisering en ICT is steeds bepalender voor het bestaansrecht van organisaties. Het bewustzijn, de kennis en ontwikkeling van digitale technologie moeten in alle lagen van de organisatie doordringen. Wij reiken daar in deze tweede herziene versie van het boek verschillende invalshoeken en handvatten voor aan”, aldus de auteurs.
Digitaal leiderschap
De nieuwe ondertitel ‘Leiden met digitale transformatie’ benadrukt hoe belangrijk leiderschap is in deze voortdurend veranderende digitale wereld – zowel het leiderschap van een bedrijf binnen zijn sector, als het leiderschap van de mensen die digitale transformatie binnen de organisatie moeten sturen.
Waar de CIO hierin natuurlijk een cruciale rol heeft, benadrukken Van Luxemburg en Zwiggelaar dat het vandaag de dag onmogelijk is om in je eentje leiding te geven aan zo’n transformatie. Nu ICT en digitalisering zijn uitgegroeid tot strategische bedrijfsfactoren, vereist leiderschap in het digitale tijdperk visie en sturing vanuit het topmanagement.
Daarom gaan de twee auteurs in een geheel nieuw hoofdstuk in op de rol van bestuur, businessmanagement en toezichthouders. Daarbij benadrukken ze dat digitale transformatie niet alleen draait om technologie, maar vooral ook om het ontwikkelen van de juiste vaardigheden bij zowel medewerkers als het management.
“Het vermogen van de organisatie om zich aan te passen aan een meer digitale toekomst vraagt om het ontwikkelen van een digitale mindset en nieuwe competenties”, aldus Van Luxemburg en Zwiggelaar.
Actueel kompas
Ook de vele andere facetten van een digitale strategie en transformatie komen aan bod, zodat het boek volgens de twee auteurs een “actueel kompas” biedt richting succes in het digitale tijdperk.
Daarbij omarmt de nieuwe editie uiteraard ook recente technologische ontwikkelingen rond onder meer data, (generatieve) AI en cloud – “technologieën voor algemeen gebruik die een hele economie kunnen beïnvloeden en de potentie hebben om samenlevingen drastisch te veranderen”, zo geven Van Luxemburg en Zwiggelaar aan.