Digitale transformatie in de industriële sector: 10 stappen

07 september 2023 Consultancy.nl

Het is alweer twaalf jaar geleden dat Industry 4.0 werd geïntroduceerd. In de onderliggende jaren is digitalisering uitgegroeid tot een onmisbare pijler van de strategische agenda van industriële bedrijven. Dick Theisens, CEO van Symbol, deelt tien stappen waarmee producenten richting kunnen geven aan hun digitale transformatieplannen.

1) Digitale strategie

Ontwikkel een roadmap om producten en diensten steeds digitaler te maken of om deze online (wereldwijd) aan te kunnen bieden. Kijk waar diensten toegevoegd kunnen worden aan het bestaande productportfolio (servitization).

2) Competentie

De digitale transformatie van een organisatie vraagt om nieuwe competenties bij managers en medewerkers. Velen hebben een enorme achterstand in hun kennis, die bovendien in hoog tempo verandert. Zorg dat de juiste kennis en expertise binnen de organisatie aanwezig is door training en door werving.

Digitale transformatie in de industriële sector: 10 stappen

3) Standaardisatie en flexibiliteit

Ontwikkel producten en diensten op basis van gestandaardiseerde bouwblokken, die naadloos op elkaar aansluiten (modularisatie). Realiseer je goed dat standaardisatie en flexibiliteit geen tegenstelling zijn. Zorg ervoor dat machines en medewerkers naadloos kunnen omschakelen van het ene naar het andere product (Agile).

4) Simplificatie

Breng processen in kaart en benoem proceseigenaren. Elimineer verspillingen (Lean) en focus op het zoveel mogelijk vereenvoudigen van processen. Leg eigenaarschap zo laag mogelijk in de organisatie en minimaliseer het management en autorisaties.

5) Automatisering

Breng overdrachtsmomenten in kaart. Dit zijn processtappen waar data van het ene naar het andere systeem worden overgezet. Automatiseer deze overdrachtsmomenten met behulp van API’s of RPA (Robotic Process Automation).

6) Foutloze productie

Breng processtappen in kaart waar menselijke interactie met het product plaatsvindt. Minimaliseer de kans op menselijke fouten door het ontwikkelen van Poka Yoke-oplossingen voor activiteiten die (nog) niet geautomatiseerd kunnen worden.

7) Inzicht in logistieke procesperformance

Meet de logistieke performance zoals start- en eindtijden voor de belangrijke processtappen. Maak deze zichtbaar in performance dashboards zoals PowerBI.

8) Kwalitatieve performance inzichtelijk

Zorg dat kritische karakteristieken voor elk product gedurende het proces worden gemeten. Dit zijn eigenschappen van het product die van belang zijn voor een goede productprestatie en klanttevredenheid. Maak deze karakteristieken zichtbaar in performance dashboards en maak gebruik van real time SPC-tools.

9) Continu verbeteren

Ontwikkel een proces van continu verbeteren, waarbij dagelijks gekeken wordt naar product- en procesprestaties die niet voldoen aan de gestelde eisen. Maak data eenvoudig toegankelijk voor analyse voor Green en Black Belts. Pas technieken zoals Process Mining en Data science toe om performance te analyseren en te verbeteren.

10) Omdenken

De digitale transformatie van een bestaande organisatie kan vastlopen op technische roadblocks en bezwaren van medewerkers of klanten. Stel daarom de volgende vraag: “Hoe zouden de fabriek en organisatie eruitzien als we met niets of niemand rekening hoefden te houden, en we alles ‘from scratch’ zouden kunnen ontwikkelen?” Dit leidt ongetwijfeld tot nieuwe inzichten.

Tot slot

Wanneer organisaties starten met hun digitale transformatiereis, is het niet de noodzakelijk om alle stappen tegelijkertijd op te starten, maar het is wel belangrijk om een aantal van deze stappen op de strategische agenda te zetten.

Zoals elke transformatie is ook het doorvoeren van een digitale verandering niet eenvoudig. Belangrijke uitdagen kunnen zijn: stuiten op weerstand (medewerkers zien eerder problemen dan kansen), onvoldoende middelen en budget, een constant veranderende externe omgeving (en daarmee ook de scope van een veranderprogramma), een slechte oplevering van IT-systemen of het niet betrekken van medewerkers in de transformatie.

More on: Symbol
Netherlands
Company profile
Symbol is a Netherlands partner of Consultancy.org