Business Openers: 100 meest trendgevoelige merken
Apple is het meest ‘trendgevoelige’ en ‘actueel’ merk van Nederland, blijkt uit de ‘Trends to Brands Top 100’ (T2B100) ranking. De T2B100 is geen lijst van 100 trendy merken maar een overzicht van merken die relevant en actueel blijven doordat bedrijven op tijd trends en ontwikkelingen vertalen. De top 10 wordt verder ingevuld door Hema, Facebook, Ikea, Albert Heijn, Google, Nike, KLM, Lego en Adidas.
De T2B100 is dit jaar voor de tweede keer uitgebracht door Trendslator, Branddocters en marketing adviesbureau Business Openers. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van crowdsourcing - 13 brandwatchers volgde de activiteiten van 100+ bedrijven nauwlettend op de sociale netwerken Twitter, Facebook en LinkedIn.
Een overzicht van de top 25 in de ‘Trends to Brands Top 100’ ranking:
Vertalen van trends naar branding en communicatie
Bedrijven in de top 100 zijn sterk in het snel vertalen van trends en maatschappelijke ontwikkelingen naar hun PR en marketing uitingen. “Deze merken zijn continu en vaak al heel erg lang goed op de hoogte van trends in hun branche, trends in consumentengedrag en maatschappelijke ontwikkelingen. Naast een goed gevoel voor de tijdgeest hebben ze een sterke interne motivatie om de goede dingen goed te doen. Trends en ontwikkelingen worden voortdurend gespiegeld aan de eigen identiteit en het eigen merk en op basis daarvan worden steeds duidelijke keuzes gemaakt. In de huidige tijd wegen bij succesvolle bedrijven maatschappelijke belangen zwaar mee. De nadruk verschuift daarbij naar het bieden van perspectief voor mens, milieu en maatschappij op de lange termijn” aldus Marc van Eck van Business Openers.