Ruben Heetebrij: ‘Ik ben trots op de impact die we maken met Novius Academy’
Ruben Heetebrij vierde onlangs zijn vierjarige jubileum bij Novius, waar hij met veel plezier werkt als Business Transformation Consultant en tevens leidinggeeft aan de Digital Transformation Academy. Om meer te weten te komen over Ruben, zijn werk en de ervaringen van de afgelopen jaren, stelden we hem enkele vragen.
Kijkend naar de afgelopen vier jaar, wat waren voor jou de hoogtepunten?
“Terugkijkend is mijn overstap naar Novius vier jaar geleden echt een schot in de roos geweest. Ik werkte als klant van Novius al langer samen met een aantal van mijn huidige collega’s en was daardoor al ambassadeur van het gedachtengoed voordat ik hier überhaupt werkte. Maar nu ik allerlei verschillende klanten mag helpen in hun veranderopgaven, zie ik hoeveel positieve impact onze aanpak, structuren en ideeën ook voor anderen hebben.”
“Het is echt supermoeilijk om vergezichten, ambities en kansen zo inzichtelijk en concreet te maken dat de hele organisatie weet wat ze morgen maar ook volgend jaar moeten doen om de meeste waarde te leveren. En wij maken dat gemakkelijk. Daar ben ik echt trots op.”
Aan welke projecten heb je gewerkt en op welke impact ben je het meest trots?
“Een van de dingen die ik aantrekkelijk vind aan Novius is dat ik bij compleet verschillende organisaties over de vloer kom. De klanten die ik als consultant – variërend van een paar dagen tot anderhalf jaar – heb mogen helpen zijn IT-specialist Telindus, groenteveredelaar Enza Zaden, verzekeraars Achmea, Zilveren Kruis, DELA en DAS, het UWV, woningcorporatie de Alliantie, pakketvervoerder DPD en de GGD IJsselland.”
“En hoewel ik durf te stellen dat ik – met mijn collega’s – overal impact heb gemaakt, ben ik nog een tikkeltje trotser op de impact die we maken met onze opleidingen. Ik heb behoorlijk wat contact met oud-cursisten die volop in de praktijk brengen wat ze van mij hebben geleerd. En die olievlekwerking maakt stiekem natuurlijk nog veel meer impact dan wat ik in mijn eigen opdrachten bereik.”
Zelf geef je naast je rol als principal business consultant leiding aan de Digital Transformation Academy. Waar richt de Academy zich precies op en hoe versterkt dit de dienstverlening aan klanten?
“Novius gaf al ver voor mijn komst opleidingen. Onze expertise zetten we steevast in om klanten te adviseren over hoe ze het best kunnen transformeren, hoe ze hun strategie kunnen uitvoeren, hoe ze grip en structuur aanbrengen in alles wat ze doen. We proberen dat advies ook altijd zodanig vorm te geven dat klanten er daarna zelf mee aan de slag kunnen.”
“Met onze opleidingen versterken we die zelfredzaamheid. De Academy richt zich op opleidingen voor alle expertisegebieden van Novius. Dus in alle thema’s van digitale businesstransformatie waarin onze consultants adviseren, geven we ook opleidingen.”
“Onze trainers zijn diezelfde adviseurs die dagelijks bij klanten deze uitdagingen helpen oplossen.”
“Daarbij moet je denken aan duurzame digitale strategie, van strategie naar uitvoering (met business transformatieplanning), enterprise-architectuur, customer experience, slimme digitale processen, datagedreven werken, transitiemanagement en digital twins.”
“En, wat hartstikke goed werkt: onze trainers zijn diezelfde adviseurs die dagelijks bij klanten deze uitdagingen helpen oplossen.”
Het Business Transformatie Raamwerk van Novius is binnen de sector inmiddels een bekend model. Zelf ben je betrokken bij de training over het thema. Wat is volgens jou de kracht van het raamwerk?
“De kracht zit ‘m niet in de blokjes of de aanpak. De ultieme kracht is dat het echt helpt zeer complexe dingen eenvoudig te maken. En die complexiteit gaat vaak over twee elementen: enerzijds over ‘hoe weet ik in hemelsnaam welke activiteiten ik moet doen om die vage strategie te realiseren?’ en anderzijds over ‘hoe zorg ik ervoor dat al die activiteiten in samenhang plaatsvinden?’.”
“Als je het raamwerk echt in zijn volle potentie benut, weet je van iedere activiteit wat-ie bijdraagt aan de strategie én weet je van alles dat je doet en bedenkt de impact op je klanten, je eigen organisatie en je technologie.”
“We zien vaak dat business en IT elkaar niet begrijpen. We zien vaak dat medewerkers klagen over een gebrek aan begrip en richting vanuit het management. We zien vaak dat directies helemaal niet weten in hoeverre de strategie wordt gerealiseerd en besluiten nemen op basis van de onderbuik en wat financiële cijfers. Ik durf te beweren dat je aan al die dingen een eind kunt maken door de kracht van het gedachtengoed te benutten.”
Je kent Novius nog van de tijd vóór de integratie met Royal HaskoningDHV. Welke voordelen heeft de samenwerking volgens jou opgeleverd?
“Laat ik beginnen met dat we er in één klap letterlijk duizenden echt leuke collega’s bij hebben gekregen. We zoeken inhoudelijk nog flink naar waar we elkaar kunnen versterken – en dat gaat nog steeds elke dag beter – maar we vinden elkaar echt in openheid, ‘no nonsense’ en de wil om samen mooie dingen voor onze klanten te creëren.”
“Royal HaskoningDHV opent daarbij ook andere deuren: bij grote organisaties maar ook internationaal. Ik denk tot slot dat we strategisch een mooi paar vormen: aan de ene kant Novianen als denkers die structuur aanbrengen met kennis van de digitale wereld, en aan de andere kant de innovatieve doeners uit de engineeringwereld met kennis van de fysieke wereld.”
Voordat je de overstap maakte naar de consultancy, werkte je maar liefst twaalf jaar in de woningcorporatiesector. Wat vond je het meest uitdagend aan de overstap en wat trok je aan in het adviesvak?
“Als klant had ik ervaren dat het gedachtengoed van Novius werkt. Wij begonnen netjes bij de strategie, maakten een vertaling naar de uitvoering met een businesstransformatieplan, creëerden grip en inzicht met architectuur en bedrijfsontwerp, implementeerden portfoliomanagement en borgden dat de daadwerkelijk uitvoering plaatsvond in lijn met al dit denkwerk. Ik was meegegroeid en had in al die stappen een voorname rol gehad.”
“Bij de overstap naar Novius was mijn persoonlijke uitdaging of ik dit ook ‘werkend’ zou kunnen krijgen bij andere organisaties in andere sectoren. En wat blijkt? Er is niets dat me tevredener stemt dan een advies op basis van theorie die ik zelf al eens succesvol heb toegepast. Die ervaringen helpen me echt de passie voor het vak en het gedachtengoed over te brengen.”