HR-methode van Berenschot helpt organisaties omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt

13 juli 2023 Consultancy.nl

Organisaties hebben steeds meer moeite om professionals aan zich te binden. Berenschot heeft een methode ontwikkeld om deze ontwikkeling aan te pakken.

Nederland kampt nu al lange tijd met flinke krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn intussen al wel oplossingen bedacht om daar wat aan te doen. Zo zouden zogenaamde servicerobots tot en met het jaar 2030 zo’n 30% van de openstaande vacatures kunnen opvullen, blijkt uit onderzoek.

Een hoopvolle conclusie, maar meer iets voor de lange termijn. Terwijl de krapte op de arbeidsmarkt een acuut probleem vormt voor organisaties, die niet alleen moeite ondervinden met het opvullen van vacatures, maar ook met behouden van professionals die reeds in dienst zijn. 

Chiara Kieft en Rik Duursma, Berenschot

Toch kunnen organisaties dit probleem op korte termijn wel het hoofd te bieden, mits ze er anders tegen aan gaan kijken, zegt Chiara Kieft, managing senior consultant bij Berenschot. “Het gaat niet meer om de vraag of een sollicitant of medewerker geschikt is voor een functie, maar om zijn potentieel én de manier waarop een organisatie daar een match bij ziet.”

“Een veelgemaakte denkfout bij organisaties is om vooral in te zetten op arbeidsvoorwaarden als een hoger salaris of een grotere leaseauto”, stelt Rik Duursma, managing senior consultant bij Berenschot. “Psychologen zijn het erover eens dat dit niet de beste motivatiemanier is. Maar wat dan wel? Jezelf kunnen ontwikkelen, als professional én als mens.” 

En daarin geeft Berenschot zelf het goede voorbeeld, zegt Kieft. “Bij ons werk je aan maatschappelijke vraagstukken, wat je een gevoel van zingeving oplevert. En daarnaast hebben we allerlei mogelijkheden om jezelf als professional extra te ontwikkelen. Denk aan coaches en een inspirerend aanbod van lunchcolleges.” 

Helpende hand

Naast dat Berenschot er op deze manier voor zorgt dat binnen de eigen organisatie de juiste professionals worden aangenomen en behouden, brengt het de methode ook naar andere organisaties. Voor zijn klanten richt het adviesbureau het assessmentproces zo in dat de deelnemers (zoals externe sollicitanten en interne medewerkers) centraal staan en zelf de regie hebben.

“Als geen ander is Berenschot in staat om iemands persoonlijkheid, drijfveren, talenten, lerend vermogen en competenties in kaart te brengen.”

“Onze benadering is persoonlijk en laagdrempelig”, zegt Duursma. “We maken het deelnemers zo gemakkelijk mogelijk: ze kunnen bijvoorbeeld via een online agenda het assessmentgesprek zelf inplannen. Dit alles vanuit de gedachte dat een fijne ervaring positief afstraalt op het imago van onze opdrachtgever.” 

“Als geen ander is Berenschot in staat om iemands persoonlijkheid, drijfveren, talenten, lerend vermogen en competenties in kaart te brengen”, vult Kieft aan. “Ook kijken we scherp wat iemand moet kunnen in relatie tot de organisatie en de branche. En ook tot de ontwikkelingen die daarbinnen spelen.”

Voor elk vraagstuk en elke sector

Dat doen de specialisten van Berenschot door op basis van trends te voorspellen welke vaardigheden in de toekomst belangrijk worden binnen bepaalde sectoren, legt Kieft uit. “Voor elk vraagstuk en voor elke sector kunnen we uit eerdere ervaring putten. Dat maakt ons echt uniek.” 

“Vanuit al deze inzichten adviseren we op welke manier een deelnemer aansluit bij een beoogd (functie)profiel”, laat Duursma weten. “Soms zien we daarbij geen match. Dan denken we actief mee welke rollen wél bij iemand zouden passen en of er op bepaalde vlakken nog ontwikkelruimte is.”

“We bieden organisaties een omvangrijker inzicht in hun talent en potentieel.”

Een deel van de klantopdrachten waaraan Berenschot werkt richt zich dus op het stimuleren van iemands ontwikkeling of het maken van een loopbaankeuze. “Ook neemt de vraag toe naar de manier waarop oudere medewerkers duurzaam en gezond hun pensioenleeftijd kunnen halen”, aldus Kieft.

“Uiteindelijk krijgt een deelnemer een interactief rapport met heldere en concrete adviezen, zodat het een vliegwiel vormt voor zijn verdere ontwikkeling”, vertelt Duursma. “Opdrachtgevers ervaren dat wij er alles aan doen om het assessmentproces een integraal onderdeel te laten zijn van de employee journey.”

Omvangrijker analyseniveau

Naast dat de experts van Berenschot individuele medewerkers doorlichten en ondersteunen bij hun ontwikkeling, zijn ze ook in staat om op team- of afdelingsniveau dergelijke analyses te maken, zegt Kieft. “Daarmee bieden we organisaties een omvangrijker inzicht in hun talent en potentieel.”

“We maken hiervoor realtime data-dashboards beschikbaar”, vult Duursma aan. “Zo hebben opdrachtgevers altijd het actueelste inzicht. En dat maakt de dashboards een waardevol beleidsinstrument: aan de hand van de gegevens kunnen organisaties investeren in collectieve ontwikkeling, om zo hun marktpositie te versterken.”

More on: Berenschot
Netherlands
Company profile
Berenschot is a Netherlands partner of Consultancy.org