Zorgeloos Vastgoed: Eén afsprakenstelsel voor de vastgoedketen

05 juli 2023 Consultancy.nl

Na jaren van werken aan een gezamenlijk afsprakenstelsel heeft Zorgeloos Vastgoed nu de volgende stap gezet door verder te gaan als stichting. Zo kan volgens de initiatiefnemers nog effectiever worden gewerkt aan de missie van Zorgeloos Vastgoed: het makkelijker maken van het (ver)kopen van een huis.

Iedereen die weleens een huis heeft gekocht of verkocht, weet dat daar nogal wat bij komt kijken. Los van eventuele stress rond het bieden en de toekenning van een hypotheek, heb je te maken met een hele papierwinkel én vele verschillende partijen. Die vragen allemaal informatie, en soms ook nog dezelfde. Ook de transparantie van het hele proces laat vaak nog te wensen over.

In 2019 sloegen vier partijen de handen ineen om hier verbetering in te brengen. Samen gaven ze het startschot voor Zorgeloos Vastgoed, een afsprakenstelsel dat de consument moet ontzorgen bij de aan- en verkoop van vastgoed.

Zorgeloos Vastgoed: Eén afsprakenstelsel voor de vastgoedketen

Sindsdien werken Hypotheken Data Netwerk (HDN), het Kadaster, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen (NVM) samen aan standaarden voor digitale communicatie tussen alle partijen in de vastgoedketen – van consumenten en makelaars tot geldverstrekkers, financieel adviseurs en notarissen.

De bekendste is de digitale koopovereenkomst, die nu al wordt geïmplementeerd op kleine schaal. Met de digitale overeenkomst kunnen (ver)kopers gegevens gemakkelijker en veiliger branchebreed delen. Zo houdt de consument overzicht en grip en hoeven documenten niet meer te worden gekopieerd. Op de planning staan ook andere belangrijke documenten in een (ver)kooptraject, denk aan de Lijst A+B, het energielabel en diverse akten.

Met de oprichting van de stichting zonder winstoogmerk zet Zorgeloos Vastgoed nu de volgende stap in zijn missie om meer gemak, duidelijkheid en zekerheid te creëren voor de consument in elke woonfase van de consument.

Ook moet die consument baas blijven over zijn eigen data. “Het is belangrijk dat we de regie op gegevens (terug)geven aan burgers. Waardevolle en vertrouwelijke gegevens moeten we veiliger en betrouwbaarder kunnen delen binnen de vastgoedketen”, zegt Joost Wisselink, die sinds het prille begin van Zorgeloos Vastgoed (2018) betrokken was bij het denkwerk.

Vanaf de lancering van Zorgeloos Vastgoed in 2019 droeg hij bij aan de architectuur en was hij betrokken bij het ontwerp en de doorontwikkeling. Sinds 2022 is hij, namens Davinci Consulting, productmanager van Zorgeloos Vastgoed.

Leon Roseleur, principal consultant bij Davinci Consulting, trad vanaf het begin op als programmamanager. Onder zijn begeleiding is een gezamenlijke visie en missie ontwikkeld en is het programma Zorgeloos Vastgoed opgetuigd.

Gedurende de realisatiefase leverde het adviesbureau business- en technische consultants voor de realisatie van het afsprakenstelsel. Dit stelsel is opgebouwd uit een aantal componenten, genaamd bouwblokken.

De bouwblokken Grondslagen en Juridisch Kader vormen samen het fundament van het stelsel: de beginselen en randvoorwaarden zijn hierin vastgelegd. Vervolgens wordt het stelsel nader vormgegeven door een gemeenschappelijke Architectuur en een gedeelde taal (Gegevenscatalogus). De Governance beschrijft ten slotte zowel voor de ontwikkelings- als de beheerfase de structuur en werkwijze van het stelsel.

Bestuur van Zorgeloos Vastgoed

Zorgeloos Vastgoed wordt geleid door een vierkoppig bestuur bestaande uit Jennifer op ‘t Hoog (HDN), Rob Agelink (Kadaster), Bernadette Verberne (KNB) en Peter van Grevengoed (NVM). De Raad van Toezicht bestaat uit de directievoorzitters van de vier initiatiefnemers: Reinier van der Heijden (HDN), Frank Tierolff (Kadaster), Annerie Ploumen (KNB) en Peter Brussel (NVM).

Daarnaast is er binnen de governance rekening gehouden met de toetreding van andere branche- en beroepsorganisaties uit de vastgoedketen.