Van data naar impact: Nieuwe masterclass leert dataprofessionals de brug slaan naar de organisatie
Kurtosis lanceert in samenwerking met The Change Dojo een nieuwe masterclass. In Data Consultancy Fundamentals leren deelnemers níet de fijne kneepjes van het datavakgebied, maar juist hoe ze met de inzichten uit data-analyse ook daadwerkelijk impact kunnen maken in de organisatie. We spraken over de masterclass met Johan Posseth en Emma Stöger van Kurtosis en Mart Huizenga en Rutger Wolters van The Change Dojo.
Het is inmiddels een bekend verschijnsel. In een hoogontwikkelde wereld waarin professionals zichzelf steeds verder moeten specialiseren in complexe vakgebieden, wordt het binnen organisaties almaar lastiger om de vertaalslag te maken tussen die verschillende specialisaties.
Hoorde je de laatste decennia al steeds vaker over de lastig te overbruggen kloof tussen de business en IT, vandaag de dag kampen organisaties ook meer en meer met de kloof tussen data en de business. De nieuwe masterclass van Data To Go – het trainingsplatform van dataconsultancy Kurtosis – richt zich helemaal op het overbruggen van deze kloof.
“Het is verdraaid lastig om een goede brug te slaan tussen data en de businessvraag”, vertelt Kurtosis-partner Johan Posseth. “Ook omdat de dataprofessionals al veel tijd en energie moeten besteden aan dataverzamelig en analytics.”
Anderzijds is het voor de business moeilijk om een realistisch beeld te vormen over wat er kan, legt hij uit. “Zo zijn er hoge verwachtingen door allerlei slimme innovaties die we in ons dagelijks leven ervaren. En tegelijk is het al lastig genoeg om eenvoudige sturingsinformatie te genereren met data. Bovendien trappen sommige organisaties op de rem vanwege privacyrisico’s en ethische dilemma’s.”
Aansluiting vinden bij de business
Opgeteld ligt er een “grote uitdaging voor de dataprofessional om impact te maken met data”, vat Kurtosis-adviseur Emma Stöger het samen. Daarbij wijst ze erop dat deze uitdaging wezenlijk verschilt van de welbekende business-IT-kloof.
“Waar IT ondersteunend is, maakt data deel uit van de primaire processen”, legt ze uit. “Als er geen goede match is tussen business en IT, dan is het probleem vaak dat de IT-voorzieningen niet aansluiten op de behoeften in de business. Wanneer data en business niet aligned zijn, zie je dat ‘data’ te ver afstaat van de core business en daardoor te weinig waarde biedt en niet landt in de primaire processen.”
“Hier ligt dus een belangrijke rol voor de dataprofessional”, vult Posseth aan: “Goede aansluiting vinden bij de business.”
“Goed luisteren, verwachtingen managen en gevoel hebben voor de onderstroom zijn essentiële eigenschappen voor de dataprofessional.”
Dit vergt een hele andere set vaardigheden dan traditioneel wordt geassocieerd met het datavakgebied. Waar het daar grotendeels draait om technische en analytische competenties, vraagt het slaan van de brug naar de business juist om sterk verbindende en communicatieve vaardigheden.
“Wil je echt impact maken met data, dan moet je je kunnen inleven in de (interne) klant, de vraag achter de vraag vatten en een analyse of advies op de juiste manier kunnen overbrengen”, licht Stöger toe. “Daarmee zijn goed luisteren, verwachtingen managen en gevoel hebben voor de onderstroom dus essentiële eigenschappen voor de dataprofessional.”
Belichaamde kennis
Dit is waarom Kurtosis voor de masterclass de handen ineen heeft geslagen met The Change Dojo. In een samenleving die steeds verder rationaliseert, willen oprichters Mart Huizenga en Rutger Wolters organisaties, teams en individuen anders leren denken en doen door juist de nadruk te leggen op belichaming.
“Wij bieden een nieuw paradigma door naar de wereld te kijken vanuit het lichaam en belichaming”, vertelt Huizenga. “Wij noemen dit met een mooi woord embodiment, waarbij we uitgaan van een constante wisselwerking tussen lichaam (zintuigen en zenuwstelsel), geest (brein) en organisatiecontext (omgeving).”
“Innerlijke en uiterlijke lichamelijke gewaarwordingen bieden een geweldig vertrekpunt om bewuster te worden van organisatorische processen op meerdere niveaus”, vult Wolters aan. “Vanuit dit bewustzijn ontstaat een rijk palet aan nieuwe mogelijkheden om anders te handelen. Gelijktijdig is het lichaam ook de tool om hier uiting aan te geven in de praktijk.”
Daarin schuilt een rechtstreekse analogie met de brug die moet worden geslagen tussen data en de organisatie: waar het lichaam de verbinding vormt tussen ons bewustzijn en de buitenwereld, moeten dataprofessionals eenzelfde brug zien te slaan tussen data-analyse en de business – pas dan komt de waarde van hun inzichten tot uiting binnen de organisatie.
Mensenwerk
De opkomst van data analytics kan dan ook bij uitstek worden gezien als een kenmerk van de “rationele, ontlichaamde Westerse samenleving”, stelt Wolters. Dat betekent zeker niet dat hij data analytics beschouwt als onwenselijk, maar wel dat het belangrijk is om het vakgebied in te bedden in de belichaamde wereld.
“Waar zorgprofessionals en fysiotherapeuten van nature al veel met hun lichaam werken, is dit voor dataprofessionals en IT’ers minder voor de hand liggend”, geeft hij aan. “Ze zijn opgeleid om veel vanuit het hoofd te doen en digitaal te werken met getallen en symbolen. Maar dataconsultancy is uiteindelijk in de kern ook mensenwerk. Het lichaam speelt daarbij een onmisbare rol, denk hierbij aan de kracht van non-verbale communicatie.”
“In organisaties staat de ratio vaak op een voetstuk en is het lichaam doorgaans een ‘afwezige aanwezige’.”
“Het is belangrijk om een gedegen indruk te maken op de klant”, vult Huizenga aan. “Bovendien is het een waardevolle skill om in de schoenen van de klant te kunnen stappen. Het begrijpen van de klant en de context waarin die werkzaam is, is essentieel om meerwaarde te creëren. Op beide manieren kan lichaamsgericht werken een bijdrage leveren binnen de dataconsultancy.”
De dojo
In het werken aan een meer belichaamde wereld maken Huizenga en Wolters gebruik van de principes van vechtkunst – zoals ook al tot uitdrukking komt in de naam ‘The Change Dojo’. “De dojo is een unieke plek waar je bij uitstek leert door te doen”, aldus Huizenga.
“Onze manier van leren en veranderen – die lichamelijk begint maar cognitief zijn uitwerking kent – staat vrijwel haaks op waar binnen veel organisaties de aandacht op gevestigd is”, legt hij uit. “Daar staat de ratio op een voetstuk en is het lichaam doorgaans een ‘afwezige aanwezige’. Wij hebben nu de brug geslagen tussen de organisatiewetenschap en martial arts.”
Tijdens de Data Consultancy Fundamentals-masterclass zullen Wolters en Huizenga een aantal “toegankelijke lichaamsgerichte oefeningen” inzetten “om zodoende van het lichaam te leren”, vertelt Wolters. “Daarbij halen we wetenschappelijke theorie aan en delen kennis. Theorie en praktijk komen zo als een geïntegreerd geheel aan bod. We hopen altijd inzichten te creëren die we niet vooraf hadden kunnen bedenken: ‘Set the mind free, to let the body create’.”
Van de data naar de organisatie
Zo willen Kurtosis en The Change Dojo samen zorgen dat dataprofessionals niet alleen bekwaam zijn in het rationele datadomein, maar deze waardevolle vaardigheden ook laten landen in de belichaamde organisatie.
Gedurende de vijfdaagse masterclass passeren diverse thema’s en vaardigheden de revue, van de consultancybasics en trends tot klantinteractie en klantgericht ontwikkelen, en van persoonlijk leiderschap en empowerment tot werken in ecoystemen en stakeholdermanagement.
Aangezien de focus van de masterclass niet ligt op het bijbrengen van dataskills, moeten deelnemers wel beschikken over een basisniveau van datakennis. “Maar de masterclass is zowel geschikt voor starters als seniors”, geeft Stöger aan. “Iedereen die werkzaam is in het datavak en graag zijn of haar adviesvaardigheden wil versterken is welkom!”
De eerste editie van de masterclass start op 25 september. Benieuwd naar het hele programma? Kijk dan hier.