Hiemstra & De Vries begeleidt leiderschapstraject bij afvalverwerker HVC
Sinds ruim een jaar begeleidt Hiemstra & De Vries de HVC Groep in een leiderschapstraject. Een gesprek met financieel topvrouw Noortje Magis over de achtergrond van het leiderschapstraject en de samenwerking met Hiemstra & De Vries.
HVC is als afvalverwerkingsbedrijf en leverancier van duurzame energie actief in Flevoland, Noord- en Zuid-Holland. Het bedrijf is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van het land, met een sterke focus op duurzaamheid.
In maart vorig jaar kwam Noortje Magis aan boord als chief financial officer. Bij HVC kan Noortje – die eerder onder meer werkzaam was voor FMO en ABN Amro – werken aan de professionalisering van de finance-functie én aan maatschappelijke relevantie.
HVC heeft een bijzonder profiel: jullie zijn een publiek nutsbedrijf met een hele duidelijke missie. Wat betekent dat voor de mensen die er werken?
“Ik werk hier zelf pas twaalf maanden en ik vind heel veel dingen bijzonder aan HVC. Maar wat écht opvalt is dat alle collega’s zonder uitzondering bijzonder gecommitteerd zijn aan waar we voor staan. Er werken hier ontzettend veel jonge mensen die in de private sector meer zouden verdienen, maar uit overtuiging en enthousiasme voor HVC werken.”
“Ze geloven in onze missie, die heel tastbaar is. Wij willen bijdragen aan de grote maatschappelijke opgaven rondom duurzaamheid en energie. Het ís ook leuk en dankbaar om daaraan te werken.”
“Ik zie dat HVC met veel meer risicobereidheid te werk gaat dan gebruikelijk in onze branche. We maken een snelheid die je in de publieke sector niet snel tegenkomt. We innoveren en experimenteren volop, en dankzij de goede mensen die hier werken, brengt ons dat almaar verder in onze missie. En daar zit meteen een haakje naar Hiemstra & De Vries.”
Want?
“Wij groeien hard, onze maatschappelijke opdracht wordt urgenter en de buitenwereld steeds complexer. Dat betekent iets voor ons leiderschap. Een manager bij HVC moet zijn afwegingen steeds met een integrale blik maken. Want ze moeten tegelijkertijd tastbare resultaten leveren, innoveren, collega’s meenemen in het verhaal én ze stimuleren het goede te doen.”
“Voor het ontwikkelen van deze vaardigheden hebben we de hulp ingeschakeld van Hiemstra & De Vries. Zoiets kun je niet alleen.”
Met welke vraag zijn jullie bij Hiemstra & De Vries gekomen?
“De primaire vraag was: hoe creëer je verbinding en stimuleer je samenwerking? We zijn een ketenbedrijf, dan kun je je rol niet in isolatie uitvoeren. We leren hoe je beter naar elkaar kunt luisteren en de overwegingen van een ander kunt meenemen in je besluit. Dat nemen we vrij letterlijk. We willen dat collega’s worden gehoord en dat er ruimte is voor eigen initiatief.”
“Daarnaast nemen we heel praktische situaties onder de loep: kun je mensen goed aanspreken? Hoe ga je om met lastige situaties, geef je genoeg complimenten? Goed om daar ook aandacht voor te hebben.”
Waarom is Hiemstra & De Vries voor jullie de juiste partij om jullie hierin te begeleiden?
“Wat mij opvalt is dat Hiemstra & De Vries veel tijd neemt om iedere vraag goed te doorgronden. Daarbij komen ze echt naast je staan. Bij andere adviesbureaus zie je nog weleens dat oplossingen worden ingebracht vanuit een theoretisch kader.”
“Bij Hiemstra & De Vries merk je dat we het echt samen doen, met oog voor de dilemma’s uit de praktijk. Dat slaat aan, en dat merk je aan het enthousiasme van alle deelnemers.”
“In het begin was nog niet iedereen overtuigd, dan hoorde je mensen zeggen: ‘de directie vindt dat we anders moeten werken’. Maar inmiddels zijn de leidinggevenden om en krijgen we als feedback dat het zinvol en waardevol is. Dat is zeker te danken aan de inzet van Hiemstra & De Vries.”