Babyproducent krijgt met hulp van PhiDelphi nieuwe eigenaar
Difrax, een Nederlandse producent van babyartikelen, heeft een nieuwe eigenaar. Samen met PhiDelphi werd een potentiële verkoper gevonden en is ook het dealtraject tot een succesvolle close gekomen.
Al sinds 1967 is Difrax gespecialiseerd in het vervaardigen van fopspenen en babyflesjes. Het Nederlandse familiebedrijf produceert zijn babyproducten met een onderscheidend design en functionaliteit, zo staat Difrax in de markt onder meer bekend om zijn S-fles en de vlindervormige en kleurige fopspenen die het levert.
Onder leiding van Vivienne van Eijkelenborg, die in 1999 het stokje overnam van haar ouders – oprichters Frank en Dimphna van Eijkelenborg – werd de focus van Difrax verlegd naar productontwikkeling en export naar (Europese) landen. En met succes: tegenwoordig mag Difrax zich marktleider noemen in Nederland en de bredere Benelux, met activiteiten in meer dan 25 landen en een team van 25 professionals.
Om het merk internationaal verder uit te bouwen, de organisatie verder te professionaliseren en de toekomst van het familiebedrijf veilig te stellen, besloot Van Eijkelenborg op zoek te gaan naar een mogelijke koper voor Difrax. Ze wendde zich tot de M&A-specialisten van PhiDelphi.
Joris Heerkens, partner bij PhiDelphi: “Vivienne kwam bij ons om haar te helpen met het zoeken naar een nieuwe eigenaar voor haar familieonderneming. Focus in het proces was om een koper te vinden waar Difrax samen mee kan optrekken naar de toekomst.”
Die koper werd gevonden in Canpol Babies, een Poolse babyaccessoires-producent die zich tot voor kort hoofdzakelijk richtte op Oost-Europa. Met de overname van Difrax zet het Poolse bedrijf nu zijn eerste grote stappen in de West-Europese markt. In thuisland Polen is Canpol al zo’n dertig jaar marktleider, waarbij het zijn producten daarnaast afzet in meer dan 50 landen.
Ideale samenwerking
Eijkelenborg over de krachtenbundeling: “Ik ben ervan overtuigd dat we in Canpol de juiste partner hebben gevonden om de gewenste groei en professionalisering te waarborgen. Met hun geavanceerde fabriek en kennis van de markt en babyproducten kunnen wij een ideale samenwerking vormgeven die veel kansen biedt.”
“Ik ben ervan overtuigd dat we in Canpol de juiste partner hebben gevonden om de gewenste groei en professionalisering te waarborgen”
– Vivienne van Eijkelenborg, Difrax
Hoewel het volgens haar een hele stap heeft betekend om, in zekere zin, “afscheid te nemen van het bedrijf dat mijn ouders hebben opgericht”, kijkt Eijkelenborg vol vertrouwen naar de toekomst: “Ik doe het met de volle overtuiging dat dit het beste is voor het merk en bedrijf Difrax.”
Over de steun die ze vanuit PhiDelphi heeft gekregen, is Eijkelenborg zeer goed te spreken: “De professionele begeleiding van PhiDelphi heeft geresulteerd in een prachtige uitkomst voor Difrax en voor mij.”
Heerkens geeft tot slot aan: “We zijn ervan overtuigd dat Canpol de juiste partner is om Difrax te laten floreren en dat de combinatie een win-win is voor beide partijen. Ik heb het volste vertrouwen dat het huidige Difrax team samen met Canpol het merk Difrax verder zal uitbouwen.”