Wereldleiders massaal per privéjet naar WEF om over klimaatcrisis te praten
In 2022 maakten wereldleiders, CEO’s en andere invloedrijke personen massaal gebruik van privéjets om het World Economic Forum (WEF) in het Zwitserse Davos te bezoeken. Dat blijkt uit een analyse van CE Delft.
Het onderzoeks- en adviesbureau voerde de studie uit in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace. Dat de resultaten ervan nu naar buiten worden gebracht is geen toeval. Deze week vind namelijk de 2023-editie van het WEF plaatst, vertelt Maarten de Zeeuw, luchtvaartexpert van Greenpeace.
“De rijkste en machtigste mensen ter wereld vliegen deze week in groten getale van en naar Davos om daar achter gesloten deuren over klimaat en ongelijkheid te praten. Maar ze reizen met het vervuilendste en meest exclusieve vervoersmiddel: de privéjet. Dat is gewoonweg schaamteloos.”
De meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat het soms vrijwel onvermijdelijk is om een vliegtuig te nemen, bijvoorbeeld als het gaat om een reisafstand van duizenden kilometers. Uit het onderzoek van CE Delft blijkt echter dat het bij meer dan de helft (53%) van de privévluchten van en naar Davos ging om een afstand van minder dan 750 kilometer.
Deze reizen hadden vanzelfsprekend ook per auto of trein kunnen worden afgelegd, meent Greenpeace. En dat geldt al helemaal voor vluchten met een afstand van minder dan 500 kilometer, wat afgelopen jaar gold voor 38% van alle privévluchten van en naar het WEF.
“De meeste privévliegtuigen naar de Davos kwamen vanuit Duitsland, Frankrijk en Italië”, laat De Zeeuw weten. “Vanuit Nederland gingen in de onderzochte periode acht vluchten heen en zes vluchten terug. […] De kortste privévlucht naar Davos tijdens het WEF 2022? Slechts 21 kilometer.”
In het onderzoeksrapport is verder te lezen dat de privévluchten van en naar Davos tijdens het WEF 2022 bij elkaar opgeteld goed waren voor 9,7 kiloton aan CO2. Dat staat gelijk aan dezelfde hoeveelheid die 350.000 personenauto’s in één week uitstoten, licht De Zeeuw toe.
“De kortste privévlucht naar Davos tijdens het WEF 2022? Slechts 21 kilometer.”
“Circa 80% van de wereldbevolking heeft nooit gevlogen, maar de klimaatschade die de luchtvaart veroorzaakt raakt hen wel. En dan claimt het WEF de 1,5 graad-doelstelling uit het Klimaatakkoord van Parijs te omarmen. Daarmee is deze jaarlijkse ‘privéjet bonanza’ een onsmakelijk lesje hypocrisie.”
Volgens De Zeeuw horen privévliegtuigen vandaag de dag dan ook thuis in een museum. “De zogenaamde wereldleiders die het WEF in Davos bezoeken moeten bij uitstek het goede voorbeeld geven en geen gebruiken maken van privéjets. Deze moeten verboden worden, net zoals onnodige korte vluchten.”
Plan van aanpak
Voor hun analyse keken de onderzoekers van CE Delft naar de gegevens van luchtvaartanalysebedrijf Cirium over privéjetvluchten van en naar vliegvelden in de omgeving van Davos. Het gaat om de luchthavens van Zürich, Genève, Bazel, Dübendorf, Samedan, Friedrichshafen en Altenrhein.
Tijdens de WEF-week in 2022 noteerden de onderzoekers 1.040 privévluchten van en naar deze zeven luchthavens. “In de weken voor en na het WEF was het gemiddelde 540. Daarom schrijven we 500 vluchten toe aan het WEF, ongeveer de helft van alle privévluchten gedurende die week”, aldus CE Delft.