Ecorys bekijkt haalbaarheid van buslijn tussen Terneuzen en Gent
Ecorys heeft een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een directe buslijn tussen het Nederlandse Terneuzen en het Belgische Gent.
Momenteel bestaat nog geen dagelijkse, directe buslijn tussen Terneuzen en Gent. Alleen in het weekend rijdt een bus enkele malen per dag vanuit Middelburg via Terneuzen naar Gent. Wie doordeweeks van Terneuzen naar Gent wil, moet nu nog overstappen in het Belgische Zelzate.
En dat kost veel tijd. Terwijl de afstand tussen Terneuzen en Gent slechts circa vijftig kilometer is, duurt een rit met overstap tussen beide plaatsen een slordige tweeënhalf uur. En daar willen de Nederlandse provincie Zeeland en de Belgische provincie Oost-Vlaanderen wat aan doen.
Ecorys, een onderzoeks- en adviesbureau voor economische, ruimtelijke en sociale vraagstukken, werd ingeschakeld voor een haalbaarheidsstudie. De onderzoekers rekenden uit dat met het opzetten van een directe buslijn tussen de twee steden de reistijd zou kunnen worden teruggebracht naar ongeveer één uur.
Kosten van het runnen van deze lijn: een slordige €500.000.
Aanbod creëert vraag?
Volgens Ecorys is het echter lastig te voorspellen of de nieuwe busverbinding tussen Terneuzen en Gent ook veel zou worden gebruikt. Het bureau ziet op dit moment geen overduidelijk aanwijzingen dat de grensoverschrijdende bus vol komt te zitten.
“Dat is niet gek, omdat iedereen nu nog in de auto zit”, zegt Harry van der Maas, gedeputeerde van de provincie Zeeland (SGP), tegen de regionale krant PZC. “We moeten daarbij eveneens niet vergeten dat aanbod ook extra vraag creëert.”
Ecorys houdt in zijn haalbaarheidsstudie rekening met die mogelijkheid. Als het project groen licht krijgt, adviseert het derhalve om de lijn minimaal vijf jaar in stand te houden. Op die manier kan worden vastgesteld of extra aanbod daadwerkelijk leidt tot extra vraag (en dus tot volle bussen).
“Een snelle grensoverschrijdende verbinding is een meerwaarde voor de leefbaarheid en tegelijk een impuls voor de economie”, liet Van der Maas onlangs weten na een vergadering over het onderzoeksrapport.
Wie gaat betalen?
Als het aan de provincie Zeeland ligt, zal de busverbinding voor het einde van 2025 het levenslicht zien. Maar wel alleen als de Belgische provincie Oost-Vlaanderen bereid is om ook geld in het project te stoppen.
Vooralsnog lijkt Zeeland haar deel van de benodigde investering te willen financieren met eigen middelen. Het is echter ook mogelijk dat de provincie bij het Rijk aanklopt voor een regiodeal. In dat geval kan Zeeland een subsidie voor de busverbinding ontvangen om zo de leefbaarheid in Zeeuws-Vlaanderen te verbeteren.
Testcase
De buslijn kan ook worden beschouwd als een testcase voor een eventuele treinverbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen (Terneuzen) en Gent. Tot op heden is dit deel van ons land vanuit Nederland alleen bereikbaar via de veerboot of via de Westerscheldetunnel, die vanaf 2025 trolvrij wordt gemaakt, meldt de NOS.
Als de verbinding tussen Terneuzen en Gent een succes blijkt te zijn, versnelt dit mogelijk de premature plannen om een spoorlijn tussen beide plaatsen aan te leggen. Er zijn op dit moment nog geen plannen om Zeeuws-Vlaanderen (Terneuzen) per spoor te verbinden met de rest van Nederland.