De belangrijkste supply chain-uitdagingen in de retailsector

19 december 2022 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Wat zijn de belangrijkste supply chain-trends en -uitdagingen in de retailsector? Volgens nieuw onderzoek van Supply Value liggen supply chain-managers vooral wakker van de inflatie, de kwetsbaarheid van (internationale) logistieke ketens en de groeiende noodzaak om ketens te verduurzamen.

Voor het onderzoek namen de consultants van Supply Value interviews af bij managers van bedrijven in uiteenlopende segmenten binnen de retailsector, van foodretail en mode tot luxe producten. Respondenten werden gevraagd hun visie te geven over de belangrijkste uitdagingen die ze op dit moment ervaren.

Uit de analyse komt een lijst van 10 uitdagingen voort, die door de meeste retailers worden herkend. The Retail Challenges whitepaper biedt ook verschillende praktische handvatten en tips voor hoe managers hun bedrijf door alle uitdagingen kunnen loodsen.

De belangrijkste supply chain uitdagingen in de retailsector

De tien meest genoemde uitdagingen zijn inflatie, supply chain-kwetsbaarheid, duurzaamheid, toenemende klantverwachtingen, B2B- en C2B-logistiek, krapte op de arbeidsmarkt, locatie-optimalisatie, digitalisering, omgaan met ‘black swan’-evenementen, en consolidatie en vervaging van markten.

Inflatie

De huidige prijsstijgingen die worden ervaren in binnen- en buitenland zijn ongekend en worden veroorzaakt door onzekerheid en externe gebeurtenissen in de wereld. De afgelopen decennia zijn prijzen nog nooit zo hard over een lange periode gestegen, waardoor ze vrijwel de hele samenleving raken. Aangezien het er nog niet naar uitziet dat deze inflatietrend op korte termijn verandert, staan veel retailers voor de uitdaging hoe om te gaan met deze snel stijgende prijzen.

“Kies je er als bedrijf zijnde voor om deze stijgingen direct door te rekenen aan je klanten of zoek je naar besparingen op andere manieren? Wat voor impact hebben de prijsstijgingen op marktposities en relaties met klanten en leveranciers? Dit houdt veel retailers momenteel bezig”, legt Maarten-Jan van Fulpen uit, Industry Lead Retail bij Supply Value.

Kwetsbare logistieke ketens

De afgelopen decennia hebben veel retailers vooral geïnvesteerd in het globaliseren van hun supply chains en gefocust op kostreducties en besparingen. Slechts enkele bedrijven hebben zich gericht op het optimaliseren van hun gehele logistieke keten, maar deze retailers plukken volgens het Supply Value-rapport hier inmiddels wel de vruchten van.

Manon Slootman, Consultant bij het adviesbureau, zegt: “Door een focus op globalisering en kostreductie zijn veel supply chains behoorlijk gefragmenteerd geraakt en is controle ver te zoeken, wat ze gevoelig maakt voor storingen en vertragingen. Tegenwoordig zien we dat retailers hun focus proberen te verleggen en juist investeren in het optimaliseren van hun gehele logistieke netwerk.”

“De uitdaging is dus hoe om te gaan met zulke kwetsbare ketens. Denk hierbij aan het vergroten van zichtbaarheid in de keten, het spreiden van risico’s en het belang van relaties met ketenpartners.”

Duurzaamheid

Steeds meer consumenten verwachten dat retailers zich bezighouden met duurzaamheid en circulariteit in hun strategieën en bedrijfsprocessen. “Tegelijkertijd is het overgrote deel van de bedrijven hier nog niet (volledig) op ingericht en geldt in een groot deel van onze samenleving een consumptiemaatschappij”, constateert Slootman.

“Waar consumenten nieuwe producten kopen, bijvoorbeeld omdat kleding uit de mode is of omdat van een mobiel een nieuwer model met de laatste technologieën beschikbaar is, maken retailers omzet. Omgaan met de toenemende klantvraag naar duurzaamheid en circulariteit staat daarmee in contrast en maakt dat veel retailers kritisch moeten kijken naar hun huidige bedrijfsmodellen.”

Verder lezen: Hoge inflatie dempt koopbereidheid voor duurzame producten

Een sector volop in beweging

Met het oog op de tien geïdentificeerde uitdagingen, stelt Slootman dat het duidelijk is dat retailers “op verschillende vlakken” worden uitgedaagd om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen en markttrends.

“De coronapandemie zorgde wereldwijd voor enorme logistieke uitdagingen, waarvan de gevolgen nog steeds voelbaar zijn middels materiaaltekorten en beschikbaarheid van (internationaal) transport. Het sluiten van havens en fabrieken aan de andere kant van de wereld zorgde ook bij Nederlandse retailers voor grote problemen – en deze zijn nog altijd zichtbaar.”

“Ondertussen moeten retailers omgaan met een ongekende inflatie en krapte op de arbeidsmarkt. Grondstofprijzen stijgen, maar ook energie- en transportkosten zorgen voor strategische én operationele uitdagingen bij bedrijven. Ondanks deze uitdagingen moeten retailers wel blijven innoveren en investeren in hun bedrijf. En hoe combineer je dit met de mvo-verwachtingen van stakeholders?”

Te midden van alle onzekerheid is in ieder geval één ding duidelijk: “Door allerlei externe en interne ontwikkelingen is de retailsector volop in de beweging”, besluiten Van Fulpen en Slootman.