Hoge inflatie dempt koopbereidheid voor duurzame producten
Nu Black Friday en Cyber Monday weer op uitbarsten staan, toont nieuw onderzoek van Simon-Kucher & Partners aan dat consumenten niet alléén maar bezig zijn koopjesjagen: bij het maken van hun aankoopbeslissingen houden ze ook het milieu in hun achterhoofd. De bereidheid om hier ook echt iets mee te doen heeft echter flink te lijden onder de hoge inflatie.
Volgens het onderzoek, waarvoor bijna 12.000 consumenten uit 19 landen werden gevraagd naar hun koopgedrag, is een opmerkelijke verschuiving zichtbaar naar duurzaam bewustzijn.
Vandaag de dag ziet twee derde (66%) van de consumenten duurzaamheid als een van de belangrijkste factoren in hun aankoopbeslissing, naast ‘standaard’ criteria als prijs en levertijd. Vorig jaar lag dit percentage op 50%.
“Een toename van 16% in één jaar is bijzonder en geeft aan hoe snel duurzaamheid aan terrein wint”, zegt Shikha Jain, auteur van de studie en partner bij Simon-Kucher & Partners.
Tegelijkertijd wordt de groep consumenten die duurzaamheid (helemaal) niet op het netvlies heeft steeds kleiner. “45% van de groep die vorig jaar aangaf negatief of neutraal tegenover duurzaamheid te staan, geeft nu juist een hogere prioriteit aan duurzaamheid bij het maken van een aankoopbeslissing”, legt Jain uit.
Andreas von der Gathen, mede-CEO van Simon-Kucher, vult aan: “Nu de houding en het gedrag ten aanzien van duurzaam consumentisme jaar na jaar een stijgende lijn vertoont, is het duidelijk dat duurzaamheid geen modegril is, maar een blijvertje.”
Bedrijven zijn zich hier goed bewust van. Ze passen hun aanbod steeds meer aan, verankeren duurzaamheid binnen hun bedrijfsvoering en stoppen veel geld in ‘groene marketing’.
“Consumenten zullen meer blijven verwachten van bedrijven en bedrijven die zich niet aanpassen en innoveren, zullen lijden onder hun winstgevendheid en levensvatbaarheid op lange termijn”, stelt Von der Gathen.
Het prijskaartje van duurzamer leven
In hun voornemen om duurzamer te kopen loopt een behoorlijke groep consumenten echter tegen de hogere kosten aan. Duurzamere producten zijn in de regel duurder, omdat ze bijvoorbeeld biologisch zijn gekweekt, worden gefabriceerd in betere arbeidsomstandigheden of zijn gemaakt van circulair gewonnen grondstoffen. En hier hangt een prijskaartje aan.
Terwijl een derde (32%) vandaag de dag bereid is meer te betalen voor duurzame producten, is dit percentage 2% lager dan vorig jaar. Waar duurzaamheid aan belang wint, geldt hetzelfde voor de kostencomponent. Door de torenhoge inflatie houden consumenten al minder geld over, en dan hangt er ook nog een recessie in de lucht.
Lees ook: Nederlanders schroeven uitgaven terug bij verwachte recessie.
“De inflatiedruk heeft een dempend effect op de betalingsbereidheid voor duurzame alternatieven”, aldus Jain. “35% van de respondenten geeft zelfs aan minder geneigd te zijn duurzame goederen en diensten te kopen vanwege inflatie.”
Aan het onderzoek van Simon-Kucher & Partners deden meer dan 500 respondenten mee uit Nederland.