Nederlanders schroeven uitgaven terug bij verwachte recessie
De ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking houdt flink de hand op de knip als binnen afzienbare tijd een recessie uitbreekt. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect.
Óf de Nederlandse economie in een recessie terechtkomt is volgens de meeste experts niet meer de vraag. Ze zijn het vooral niet eens met elkaar over het ‘wanneer’. Zo denkt Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, dat we al in een recessie zitten, terwijl anderen op dit vlak nog voorzichtiger zijn.
Niet alleen de meeste experts, maar ook de overgrote meerderheid (80%) van de Nederlanders verwacht dat ons land hoe dan ook in een recessie zal belanden – slechts 7% denkt van niet. Dat is te lezen in een nieuw rapport van onderzoeksbureau Markteffect.
Voor hun studie namen de onderzoekers een enquête af onder meer dan 400 respondenten. Daaruit blijkt eveneens dat de meerderheid (57%) van de bevolking haar uitgaven drastisch zal terugschroeven indien unaniem duidelijk is dat onze economie in een recessie zit.
In september was volgens het CBS sprake van een inflatie van 14%, de maand ervoor ging het om 12% en in juli om 10% – grotendeels veroorzaakt door de hoge energieprijzen. Met een recessie in het vooruitzicht nodigen deze omstandigheden niet uit om de portemonnee te trekken.
Het deel van de respondenten dat aangeeft tijdens een recessie minder grote uitgaven te doen bezuinigt daarbij name op vakanties (64%), uitjes (60%) en kleding (52%). Minder vaak verwacht men te bezuinigen op sport (15%) en verzekeringen (12%).
Naast het schrappen van (luxe)aankopen, zeggen veel respondenten de recessie ook te lijf te gaan met besparingen op hun boodschappen. Van de groep die op deze manier wat extra geld in de portemonnee probeert te houden, neemt ruim driekwart (77%) zich voor om tijdens een recessie meer producten te kopen die in de aanbieding zijn.
Meer dan de helft (58%) geeft aan alleen het broodnodige te kopen en luxeproducten achterwege te laten. En één op de tien ziet zich genoodzaakt meer ongezonde producten in het boodschappenwagentje te leggen.
Daarnaast zegt de helft van de groep supermarktbespaarders te zullen wisselen van het duurdere A-merk naar het goedkopere huismerk, en een derde (34%) geeft aan goedkopere gerechten te gaan bereiden.
Opmerkelijk genoeg is maar 28% van plan is om tijdens een recessie te switchen van supermarkt – denk bijvoorbeeld aan het inruilen van de Albert Heijn of Jumbo voor een discounter zoals Aldi of Lidl.