CEO’s verwachten milde recessie – maar ditmaal zijn ze voorbereid

11 oktober 2022 Consultancy.nl

87% van de bestuurders van ’s werelds grootste bedrijven verwacht het komende jaar een recessie, zo blijkt uit een enquête van KPMG onder meer dan 1.300 CEO’s wereldwijd. Het goede nieuws: ze zijn dit keer beter voorbereid dan de vorige twee crises.

Waar 2022 vooraf werd gezien als het jaar dat in het teken staat van post-coronaherstel, gooide de inval van Rusland in Oekraïne al in februari roet in het eten. Te midden van de geopolitieke onzekerheid, exploderende inflatie en stijgende rentes is het geen wonder dat CEO’s massaal een wereldwijde recessie zien aankomen.

Van de CEO’s die een recessie verwachten denkt 71% dat deze recessie de inkomsten van hun bedrijf de komende twaalf maanden tot zo’n 10% zal gaan drukken. De uitkomsten van de enquête zijn echter niet één en al kommer en kwel: 58% verwacht dat de recessie mild zal blijven.

Belangrijkste operationele prioriteiten om groeidoelen te bereiken de komende 3 jaar

Bovendien is alleen al het feit dat de CEO’s deze recessie zien aankomen in hun voordeel: waar ze in 2008 werden overvallen door de kredietcisis en in 2020 opnieuw door de coronacrisis – en daardoor slecht waren voorbereid op de rampspoed – hebben ze er nu vertrouwen in dat ze de naderende recessie het hoofd kunnen bieden: driekwart (76%) heeft de plannen daarvoor al klaarliggen.

In lijn daarmee verwacht meer dan twee derde dat de lange termijn er weer rooskleuriger uitziet: 71% voorspelt dat hun bedrijf over drie jaar zal zijn gegroeid ten opzichte van hun huidige positie. Daarbij gaan ze ervanuit dat de post-recessiegroei vanaf ongeveer halverwege volgende jaar zal inzetten.

In de plannen waarmee ze de tussenliggende periode goed willen doorkomen staat met name het omlaag brengen van bedrijfsuitgaven centraal. KPMG identificeert binnen de plannen vier centrale impactgebieden.

Personeelsstop

Ten eerste zetten bedrijven de rem op hun personeelswerving en overwegen veel CEO’s zelfs een inkrimping van het personeelsbestand: 39% heeft al een personeelsstop doorgevoerd en 46% overweegt het personeelsbestand de komende zes maanden in te krimpen.

Belangrijke strategieën om de groeidoelstellingen voor de komende 3 jaar te bereiken

De vooruitzichten voor de komende drie jaar zijn echter optimistischer: slechts 9% verwacht een verdere inkrimping van het personeelsbestand en 79% verwacht dat hun personeelsbestand over drie jaar zal zijn gegroeid.

Minder uitgaven aan digitaal

Ten tweede heroverwegen bedrijven hun digitale strategieën voor de korte termijn. Bijna vier van de vijf CEO’s zetten hun hun digitale transformatieplannen even op pauze of in een lagere versnelling (40% heeft al gepauzeerd of teruggeschakeld en 37% is van plan dat de komende zes maanden te doen).

Meer dan ooit moeten de investeringen die wél plaatsvinden worden gekoppeld aan groei. 70% van de CEO’s geeft aan dat ze hun investeringen sneller moeten verschuiven naar digitale kansen en weg van de gebieden waar ze achterlopen.

Hebben CEO’s stappen ondernomen om digitale transformatiestrategieën te pauzeren of te verminderen om zich voor te bereiden op een recessie

Supply chains herontwerpen

De CEO’s geven aan dat de verschillende geopolitieke onzekerheden ook de komende tijd impact hebben op hun strategieën en toeleveringsketens, nadat vele bedrijven vanwege de gevolgen van de coronacrisis al stappen zetten om hun supply chains beter bestand te maken tegen plotselinge verstoringen.

81% van de CEO’s heeft zijn risicomanagementprocedures aangepast of is van plan dat te doen. 21% zal meer maatregelen nemen om zich aan te passen aan geopolitieke kwesties om hun groeidoelstellingen te bereiken.

ESG-inspanningen vertragen

Tot slot verwachten de CEO’s dat de vooruitgang op het gebied van ESG (enviromental, social en governance) zal lijden onder de recessie. Vanwege de economische onzekerheid pauzeert of heroverweegt de helft (50%) zijn bestaande of geplande ESG-inspanningen voor de komende zes maanden. Een derde (34%) heeft dit al gedaan.

Top 5 uitdagingen bij de uitvoering van de ESG-strategie voor de komende 3 jaar

Lees verder: CEO’s call on governments to provide clarity on climate goals.

Kansen in de mist van onzekerheid

Edwin Herrie, Head of Advisory bij KPMG, begrijpt dat CEO’s de hand op de knip houden. “Die overwegingen zijn niet gek ten tijde van economische turbulentie. Maar ik denk dat het een hoopvol signaal is dat CEO’s op middellange termijn zoveel vertrouwen hebben in de weerbaarheid van hun bedrijven.”

Ook Bill Thomas, de wereldwijde CEO van KPMG, wijst op de lichtpuntjes binnen de in aantocht lijkende recessie. “Nu de mogelijkheid van een recessie opdoemt, zijn velen al voorbereid met een sterke focus op planning en flexibiliteit. En door de mist van onzekerheid heen zien sommigen al kansen, voortgebracht door de belofte van technologie, talent en duurzaamheid.”

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.