Vijf learnings van agile-implementaties om in de gaten te houden

08 november 2022 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De wereld verandert razendsnel. Kunnen bedrijven net zo snel meebewegen? Agile werken helpt bedrijven op stoom te blijven, juist door wendbaarheid toe te voegen. IT-consultancybedrijf Xebia zet de belangrijkste learnings op het gebied van agile op een rij.

Nadat een aantal early adopters overstapte van de watervalmethode naar agile, volgden al snel meer bedrijven. Digitalisering dwong hen sneller te reageren.

“De adoptiecijfers nemen nog steeds gestaag toe, met één groot verschil: agile werken alleen is niet meer genoeg. Nederlandse bedrijven willen echt een uitblinker in agile zijn”, aldus Rik de Groot, Principle Agile Consultant bij Xebia.

Rik de Groot, Tom Siebeneicher, Ellen Barree - Xebia

Tom Siebeneicher, Agile Transformation Consultant bij Xebia, vult aan: “Binnen heel Europa vind je aanzienlijke verschillen op het gebied van agile-adoptie. We hebben gemerkt dat veel van origine Amerikaanse bedrijven achteropraken omdat hun cultuur het moeilijk maakt om de hiërarchie te herstructureren. Om responsiever te worden, moet je besluitvorming op lagere niveaus toestaan. Niet alle bedrijven zijn daar klaar voor. Het gevolg is dat de hiërarchie hen tegenhoudt.”

Er zijn meer redenen waarom de adoptieniveaus verschillen. Beursgenoteerde bedrijven geven voorkeur aan het creëren van waarde voor aandeelhouders boven waarde voor de klant of community. Bedrijven die overweldigd worden door de enorme groei nemen hun toevlucht tot strikter management en strikte processen.

Lees ook: Is mijn organisatie geschikt om agile te werken?

Andere bedrijven, die de nadruk leggen op individuele resultaten boven groepsresultaten, hebben moeite om een agile aanpak te hanteren omdat agile zich richt op wat mensen samen bereiken. En tot slot zijn sommige industrieën gewoonweg niet flexibel genoeg.

Hoe kunnen organisaties wel succesvol worden met agile? Vijf learnings vanuit verschillende organisaties:

1: ‘Datagedreven worden’ betekent een nieuwe manier van werken

Als een bedrijf data wil gebruiken om innovatie mogelijk te maken en besluitvorming te versnellen, moet ook de werkwijze aangepast worden. Als je bijvoorbeeld data en kunstmatige intelligentie gebruikt om super responsief te worden, maar aan de andere kant nog steeds gebruikmaakt van een jaarlijkse planning, dan benut je de volledige waarde van data niet.

Bovendien heeft een datagedreven bedrijf meer creatieve denkers nodig. En dat zijn nu juist de vaardigheden waar in een agile opzet veel meer ruimte voor is.

Ellen Barree, Management Consultant Transformatie bij Xebia, legt uit: “Het omzetten van een immense hoeveelheid data in waarde voor je bedrijf vereist een nieuwe set aan vaardigheden. Organisaties vragen ons om een nieuwe (agile) structuur, cultuur en mindset. Die helpt bij het maximaliseren van de voordelen van datagedrevenheid. Wij geloven dat verregaande automatisering en robotisering hetzelfde effect heeft op de vereiste vaardigheden en werkmethodes.”

2: Reactievermogen is de grootste onderscheidende factor

Bepalend voor de wendbaarheid van een bedrijf is of het op het juiste moment reageert op wat er in de markt gebeurt. Met andere woorden: het reactievermogen. Agile geeft organisaties alle ingrediënten om responsiever te worden.

Barree: “In een ecosysteem dat snel verandert heb je een agile opstelling nodig. Zeker in de digitale wereld. Bedrijven moeten zich organiseren voor succes. Dat vereist de adoptie van agile of op z’n minst agile-elementen. Agile beperkt zich niet tot moderne en digitale organisaties. We zien dat ook traditionele organisaties de behoefte aan verandering hebben en op zoek zijn naar hoe agile hen helpt zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.”

3: Agile aanpak op maat

“Op een gegeven moment was er een agile-hype”, vertelt De Groot. “Veel bedrijven probeerden tekstboekjes scrum en agile uit, maar dat lukte niet altijd. Ze geven nu minder om methodes of frameworks, als ze er maar weerbaarder van worden. Voor deze bedrijven is een agile-aanpak op maat de beste oplossing.”

Kleinere bedrijven, vaak startups, kunnen prima uit de voeten met een eenvoudige agile opzet. Totdat ze beginnen te groeien. Dan is een aangepaste aanpak onvermijdelijk. Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven die voor uitdagingen staan waar agile geen standaardoplossing voor heeft. Zoals werken met veel verschillende nationaliteiten, een gedistribueerde manier van werken of complexe waardeketens. Ook daar is maatwerk de juiste oplossing.

4: Nieuwe uitdagingen voor het management

Naast bestaande uitdagingen zoals diversiteit en inclusie, het werken met verschillende generaties (gen-gap) en het leiden van een internationaal personeelsbestand, stelt de opkomst van werken op afstand managers voor extra uitdagingen.

Hoe geef je betekenis aan gedeeld leiderschap? Hoe zorg je dat verschillende afdelingen besluiten nemen? Hoe introduceer je zelfmanagement en hoe houd je Generatie Z gemotiveerd? De leiders van vandaag staan onder enorme druk en een groter aanpassingsvermogen helpt.

De Groot: “Tegenwoordig is het niet genoeg om jonge professionals een coole baan aan te bieden. Je moet constant meer aanbieden. Het creëren van een sfeer die professionals aantrekt en stimuleert om te groeien is essentieel. Agile is bij uitstek geschikt om zo’n stimulerende omgeving te creëren.”

5: Prioriteit geven aan klantwaarde

Omdat de klant van vandaag mondig is, altijd en overal toegang heeft tot informatie en minder loyaal is, moeten bedrijven consumentgericht zijn. Het raakt aan de kern van agile.

“Dit is meer dan een customer journey op papier zetten”, legt Barree uit. “Je moet de markt begrijpen. Minder richten op aandeelhouderswaarde en meer op de waarde voor de klant en de community.”

De Groot vult aan: “In de jaren 90 streefden we ernaar om customer centric te zijn. Dat is niet wat we hier bedoelen. Dat impliceert namelijk dat je doet wat je klant vraagt, en dat is niet slim. In plaats daarvan weten we heel goed wat klanten willen en in welke mate we dat kunnen leveren. Organisaties beloven niet de wereld te veranderen. In plaats daarvan doen ze hun best om diensten makkelijker, vriendelijker, sneller of persoonlijker te maken.”