Magnus Digital wil bekendstaan als dé digitale transformatiepartner
Magnus Digital heeft de ambitie om ‘dé digitale transformatiepartner of choice’ te worden. Een gesprek met partners Axel Groothuis en Vincent Beumer over de ontwikkeling en het onderscheidende vermogen van het bureau uit Naarden.
De circa 160 consultants van Magnus Digital helpen klanten met de vele facetten van hun digitale transformatie. “Digitalisering is niet meer weg te denken uit de huidige economie”, stelt Groothuis. “Of het nou gaat om het inzetten van data voor betere besluitvorming, online verkoop, het automatiseren van bedrijfsprocessen of het transparant maken van de supply chain – digital is dé sleutel tot het voorblijven van de concurrentie.”
“Hierbij zetten we onze aantoonbare ervaring en diepgewortelde kennis in om onze klanten in ieder digitaliseringstraject van A tot Z te gidsen: van een plan en de realisatie daarvan tot verdere innovatie zoals robotics, process mining en artificial intelligence”, aldus de partner.
Hij legt uit dat het kantoor zich hierbij onderscheidt met zijn coöperatieve aanpak (“we nemen de klant mee in iedere fase om zo schouder aan schouder de transformatie tot een succes te maken”), de diepgaande expertise van grote technologieplatforms als SAP en Mendix, en de end-to-end-dienstverlening die het bureau kan bieden, inclusief eigen oplossingen en managed services.
“De markt vraagt steeds meer om een end-to-end-partner die een integrale manier van aanpakken kan doorvoeren. Met onze expertise en trackrecord zijn wij dé partner voor elke digitale transformatie”, vat Groothuis het samen.
Onder de bekende namen die prijken op de lijst aan klanten staan onder meer JDE, Welkoop, Blokker, Nikon, PVH (het moederbedrijf van Tommy Hilfiger), DPG Media, VolkerWessels en VU Amsterdam.
De business doorgronden
Ook Vincent Beumer, die leidinggeeft aan de practice Digital Insight, benadrukt dat Magnus Digital altijd heel bewust de nauwe samenwerking opzoekt met de klant. “Centraal in onze aanpak is dat we met de klant meedenken, kritisch maar vanuit zijn belang”, legt hij uit. “We willen de klantsituatie volledig begrijpen.”
“Het zit immers in onze cultuur dat we graag onze klant helpen een probleem op te lossen”, gaat hij verder. “Het maakt ons dan ook trots als we de juiste vertaalslag hebben weten te maken van een vraagstuk naar een concrete oplossing en succesvolle implementatie.”
Daarmee refereert Beumer aan een beruchte uitdaging binnen digitaliseringstrajecten: het laten aansluiten van de IT op de business. Magnus Digital onderscheidt zich door niet alleen een expert te zijn op het gebied van technologie, maar juist ook ten aanzien van de manier waarop deze bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Dat is waarom het zo essentieel is om de business volledig te doorgronden.
“Voor ons is ‘jullie snappen onze business’ dan ook een groter compliment dan ‘jullie waren de snelste of goedkoopste partner’”, aldus Beumer. “Het gaat er uiteindelijk om dat we het samen goed geregeld krijgen. Dat is een onderdeel van onze cultuur dat we altijd willen behouden.”
Digital Insights is één van de vier practices van Magnus Digital. De praktijk richt zich op business intelligence, advanced analytics en kunstmatige intelligentie. De andere practices zijn Digital Foundation (gericht op het applicatielandschap van standaard software voor digitale transformatie), Digital Solutions (applicatieontwikkeling, vooral low-code) en Digital Transformation (management consultancy, IT-architectuur en projectmanagement).
Met deze vier practices speelt Magnus Digital in op de noodzaak om voortdurend voorop te blijven lopen in specialisatie en knowhow. “De vier units zijn elk centers of excellence voor hun eigen expertisegebied”, stelt Beumer. “Ze garanderen dat we de markt voorblijven met zowel onze inhoudelijke kennis als concrete IT-oplossingen.”
Een integrale aanpak
Ook helpt het Magnus Digital om integraal in te spelen op de complexe klantvraag anno 2022. “De dagen dat we worden gevraagd voor een eendimensionale systeemimplementatie liggen steeds meer achter ons”, zegt Groothuis daarover.
“Tegenwoordig is IT onderdeel van een grotere digitale agenda, die als doel heeft om onze klanten efficiënter, wendbaarder, schaalbaar en innovatiever te maken. Dat vraagt om complementaire teams die samenwerken”, licht hij toe.
Daarbij kan het bureau nu bovendien ook putten uit de complementaire expertise van zusterbedrijven Dimensys, cards PLM Solutions, Appronto en het Britse OnePLM. “Binnen het brede digital-vakgebied heeft ieder kantoor weer zijn eigen specialisatie, waarmee we elkaar enorm versterken.”
Voortdurend uitgedaagd
De weg die Magnus Digital heeft ingeslagen werpt nu al zijn vruchten af, ziet Beumer. “We winnen steeds grotere en complexere projecten.” En dat draagt op zijn beurt weer bij aan de aantrekkelijkheid van Magnus Digital als werkgever – niet onbelangrijk in deze tijden van ongekende talentschaarste.
“Onze consultants worden voortdurend getriggerd en uitgedaagd, en talenten die de stap naar Magnus Digital overwegen, weten dat ze bij ons kunnen werken aan de meest uitdagende vraagstukken in de markt”, aldus Groothuis.
“Bovendien krijgen die talenten binnen Magnus Digital ook alle ruimte om zichzelf voortdurend te blijven ontwikkelen”, voegt Beumer toe. Hij weet waar hij het over heeft: vijftien jaar geleden sloot hij zich als consultant aan bij het bureau, sinds enkele jaren is hij partner en geeft leiding aan de practice Digital Insights.
“Dat ik steeds de kans heb gekregen om de volgende stap te zetten is geweldig”, geeft hij aan. “En dat ik het na vijftien jaar nog zó naar mijn zin heb zegt misschien nog wel meer.”