Nieuwe Magnus-partner Vincent Beumer zet in op advanced analytics

26 februari 2019 Consultancy.nl

Vincent Beumer maakt sinds 2019 deel uit van het partnerteam van Magnus. In het kader van zijn benoeming sprak Consultancy.nl met de kersverse partner over zijn rol binnen het IT-adviesbureau, waar hij leidinggeeft aan het analytics-team. “Ik ben niet zo geïnteresseerd in mijn persoonlijke mijlpalen”, aldus Beumer. “Het gaat mij veel meer om het team. Ik kan elke Magnus-consultant bij de klant voorstellen en dan weet ik dat er hoge kwaliteit wordt geleverd. Dat is gewoon heel mooi om te zien.” 

“De vlag kan uit”, begint Beumer het gesprek met een knipoog. Met zijn benoeming tot partner zet de Director Analytics de volgende stap in zijn loopbaan bij Magnus. “Ik ben hier een dinosaurus. Ik werk alweer twaalf jaar bij Magnus. Dat ik zo lang ben gebleven komt door de vrijheid die ik altijd heb gekregen om de dingen te doen zoals ik dacht dat ze goed waren. We zijn een hele platte organisatie. Als je kansen ziet, dan kun je ze pakken. Je mag dan best een keer op je bek gaan. Dat hebben we liever dan dat je stil in een hoekje zit en de opdracht van de klant stilletjes uitvoert zonder kritisch te zijn. Het partner zijn sluit goed aan op mijn ambitie om te ondernemen.”

Analytics

In al zijn jaren bij Magnus heeft Beumer zich altijd gericht op analytics: “Dat is mijn achtergrond”, geeft hij aan. “Ook voordat ik bij Magnus kwam werkte in de business intelligence. Sinds 2012 ben ik bij Magnus verantwoordelijk voor het analytics-team en dat blijf ik ook. Ik zorg dat onze consultants op de goeie plek zitten, dat ze mooie projecten kunnen doen en blijven groeien. Ook hierin heb ik kunnen ondernemen. We zijn de afgelopen jaren aardig gegroeid. Van origine is Magnus Blue een echt SAP-huis. Dat gold ook voor analytics. We hebben nu nog steeds een sterk partnership met SAP – binnen analytics zijn we expertisepartner op vier domeinen – maar we werken ook veel met andere oplossingen, zoals Microsoft Power BI.”

Nieuwe Magnus-partner Vincent Beumer zet in op advanced analytics

Net als het team zich niet beperkt tot één oplossing of softwareleverancier, zet het zich ook in voor opdrachtgevers uit allerlei verschillende sectoren: “Waar wij goed in zijn is om van data informatie te maken. De industriekennis ligt bij de bedrijven zelf en we werken nauw met ze samen. Natuurlijk hebben we zelf ook veel kennis van sectoren – zoals de media, bouwbedrijven, retail – maar we hebben geen harde focus daarin. Daarnaast kunnen we voor bepaalde expertise altijd putten uit de andere teams binnen Magnus, waar we vaak samen mee optrekken.” 

Hij legt uit dat de dienstverlening van het analytics-team is onderverdeeld in drie pilaren: financial analytics, business analytics en advanced analytics. “Business analytics gaat over het bij elkaar brengen van managementinformatie. We werken bij Magnus voor veel grote bedrijven. Zij hebben te maken met complexe datastromen. Die brengen wij voor ze bij elkaar en daarvan maken we actiegerichte rapporten en dashboards. Bij financial analytics ligt de focus op processen als financiële consolidatie, forecasting en budgettering. Grote bedrijven bestaan vaak uit meerdere entiteiten, maar moeten wel een gecombineerd jaarverslag presenteren. Wij helpen ze om dit proces te optimaliseren. Ook helpen we ze met het accurater maken van hun forecasts.” 

Voorspellen

“Advanced analytics – de derde pilaar – staat vandaag de dag vooral in de schijnwerpers als de technologie van de toekomst”, vervolgt Beumer. “Wij zijn hier al een paar jaar mee bezig. Een mooie toepassing hierin is predictive maintenance. Hiermee voorspel je wanneer een machine of voertuig het gaat begeven, zodat je al voor die tijd kunt ingrijpen en zo voorkomt dat een installatie – en daarmee het proces – stil komt te liggen.”

Terwijl Magnus normaal gesproken optrekt met de klant om innovaties toe te passen, is dat bij advanced analytics soms wat lastiger: “We hebben gemerkt dat veel bedrijven op dit gebied nog wat terughoudend en conservatief zijn. Daarom hebben we vorig jaar besloten zelf meer het voortouw te nemen. We hebben een eigen advanced analytics-traject opgezet. Daarvoor hebben we veel mensen aangetrokken met een achtergrond in AI, econometrie en business analytics. Nu zijn we druk bezig met verschillende initiatieven, zodat we met een product naar de klant kunnen.” 

“Velen denken dat de implementatie van advanced analytics een enorme inspanning vergt, maar het kan heel snel.”

Beumer denkt dat de voorzichtigheid van bedrijven de komende jaren snel zal afnemen: “Velen denken nog dat de implementatie van advanced analytics een enorme inspanning vergt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan juist heel snel.”

Verschillende disciplines, zelfde inzet

Terugkijkend op zijn lange staat van dienst, is Beumer in de eerste plaats enthousiast over de kwaliteit en bevlogenheid van zijn team en de gehele organisatie. “Dit is ook zo leuk om te zien tijdens onze jaarlijkse ski-reis. We zijn bij Magnus met 150 man, dus die spreek je niet allemaal wekelijks. Je praat op reis dan ook ineens met mensen van hele andere disciplines. Mensen die met totaal verschillende dingen bezig zijn, maar allemaal met complexe opdrachten voor de klant, die met trots vertellen over de oplossing die ze hebben bedacht of gerealiseerd. Het is heel erg mooi om deel van die cultuur uit te maken.” 

Gekeken naar de opdrachten waaraan hij heeft gewerkt, is Beumer onder meer trots op een groot digitaliseringsproject: “We hebben de afgelopen jaren diverse van zulke programma’s gedraaid, waarin we het financiële rapportage-proces van een complexe organisatie volledig hebben weten te automatiseren: van de invoer van de gegevens tot in het digitale postvakje van de manager. Dit is nog steeds vaak handwerk, met veel Excel-sheets. Dit hebben we recent uitgevoerd bij meerdere klanten. We zorgen voor minder handwerk, hogere kwaliteit, beter inzicht, minder fouten en daarmee een versnelling van het proces.”

Met klanten samen innoveren

De komende jaren wil Beumer vooral het team blijven ontwikkelen, zowel wat betreft de proposities als de grootte van het team. “We willen verder groeien, maar met de klant mee, en samen innoveren. We hebben geen targets, we blijven gewoon stabiel en kwalitatief groeien. Vooral op het gebied van advanced analytics willen we een aantal nieuwe opdrachten uitvoeren. We zijn daarmee al goed bezig. Zo doen we nu een mooi project voor een groot drankenmerk, waarmee het bedrijf middels sentiment-analyse kan zien hoe goed zijn merk wordt gewaardeerd in de markt. En met deze gegevens ook voorspellingen van bijvoorbeeld de verkopen kan doen.”

Beumers eigen rol blijft binnen deze toekomstplannen grofweg dezelfde als in de afgelopen jaren: “Wat dat betreft is er niet veel veranderd nu ik partner ben. Voor die tijd bemoeide ik me eigenlijk al met van alles en nog wat”, zegt hij lachend. “Als ik ergens iets van vond, kregen de andere partners dat wel te horen. Ze zullen nu wel wat van die dingen naar me terugsturen, nu ik zelf aan de andere kant van de tafel zit. En ik zal me iets meer gaan bemoeien met de interne organisatie. Maar mijn passie ligt nog altijd bij data, bij informatie maken. Daarmee wil ik graag proposities maken. Er is nog zoveel te doen op dit gebied”, besluit Beumers. 

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup

Meer nieuws over