Van de industrie naar de consultancy: Hugo Brunsman over één jaar Novius
Een jaar geleden sloot Hugo Brunsman zich aan bij Novius. Daarmee maakte hij de oversteek van de industriesector naar de adviesbranche. Hoe bevalt zijn nieuwe uitdaging? En wat is hem het meest opgevallen in zijn eerste jaar? We stelden Hugo enkele vragen over zijn carrièreswitch.
Hoi Hugo, kun je kort wat vertellen over je loopbaan vóór Novius?
“Na mijn opleiding bedrijfskunde – met een specialisatie in strategie – ben ik in 2014 begonnen als managementtrainee bij recyclingbedrijf PreZero Nederland. In die rol heb ik brede bedrijfskundige ervaring opgedaan: van finance tot marketing & sales en operations.”
“In de daaropvolgende rollen werkte ik als manager voornamelijk op het snijvlak van strategie, marketing, organisatie-inrichting en procesontwerp. In mijn rol als Manager Online Marketing was ik onder meer verantwoordelijk voor de digitale klantbeleving van twee merken.”
“Begin 2019 stapte ik over naar SAM Precision, een producent van fijnmechanische onderdelen op maat. Ik ontwikkelde nieuwe proposities ontwikkeld op basis van klantbehoeften. Ik herontwierp de processen, implementeerde en digitaliseerde deze en automatiseerde waar mogelijk.”
En toen besloot je de stap naar de consultancy te maken. Leg uit…
“Als manager gaf ik leiding aan een afdeling die in transitie was. Ik merkte dat ik die transitie het interessantste deel vond van mijn werk: het doorgronden van de huidige situatie, het ontwikkelen van de toekomstvisie en het daadwerkelijk zetten van de stappen van de huidige situatie naar de beoogde nieuwe situatie.”
“Zodra de transitie achter de rug was en het weer ‘business as usual’ was, begon ik juist onrustig te worden. Daarnaast merkte ik dat het als manager een flinke uitdaging is om ‘changing the business’ te combineren met ‘running the business’: de schoorsteen moet roken en alles wat daarvoor nodig is gaat onverminderd door, terwijl ook een gedegen transitie veel tijd en energie vraagt.”
“Daarom besloot ik na het afronden van m’n laatste transitie als manager een baan te zoeken waarbij ik voornamelijk bezig zou zijn met dit aspect, en dan ook op onderdelen die mij het meest liggen.”
En waarom werd dat Novius?
“Toen ik tijdens mijn zoektocht in aanraking kwam met Novius was ik meteen onder de indruk van de inhoudelijke kennis en ervaring van mijn gesprekspartners, en er was een klik op basis van aanpak en inzichten.”
“Bovendien sprak het mij aan dat Novius een hechte groep professionals is met persoonlijk contact en korte lijnen, terwijl het tegelijkertijd onderdeel is van Royal Haskoning DHV, een vooraanstaand internationaal ingenieursbureau met alle interessante projecten, faciliteiten en kansen die daarbij horen.”
Inmiddels ben je alweer een jaar aan boord. Wat voor opdrachten heb je zoal gedaan?
“Mijn eerste opdracht was voor het Waterschap Rivierenland en betrof een audit omtrent de implementatie van de BIO-wetgeving. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met twee interne opdrachten binnen Royal HaskoningDHV.”
“De eerste betrof een transformatieproject binnen een businessunit die door overnames de afgelopen drie jaren erg gegroeid was. Doel was om de overgenomen bedrijven en de oorspronkelijke organisatie dusdanig te integreren dat er één organisatie zou ontstaan.”
“Dat wil zeggen: op dezelfde manier de operatie organiseren, een gezamenlijk aanbod richting klanten creëren, het personeelsbeleid meer uniformeren, et cetera. Mijn rol betrof de organisatie van dit traject en de begeleiding van het MT en andere key stakeholders.”
“Een klant die samenwerkt met één van onze consultants kan automatisch putten uit de berg aan overige expertise en ervaring die Novius in huis heeft.”
“De tweede opdracht betrof een andere businessunit, die organisch erg gegroeid is en ten behoeve van verdere groei haar processen wil herontwerpen, digitaliseren en automatiseren. Ik heb een kernteam begeleid bij het in kaart brengen en modelleren van de processen, en het identificeren van verbeterpunten en mogelijkheden voor automatisering. Momenteel begeleid ik de implementatie en doorontwikkeling hiervan.”
Het combineren van klantwerk met interne opdrachten hoort ook bij je medior-rol. Hoe bevalt die afwisseling?
“De combinatie van vakinhoudelijk de diepte ingaan – zowel bij klantprojecten als in de (door)ontwikkeling van onze proposities – en het vele sociale contact met collega’s, klanten en partners, maakt deze baan voor mij erg leuk en afwisselend.”
“Ik werk op veel verschillende locaties, ontmoet tal van mensen met diverse rollen en posities, en maak daardoor ook regelmatig onverwachte situaties mee. Dat zorgt voor veel spontaniteit, plezier, inzichten en uitdagingen.”
“Daarnaast is er binnen Novius een goede mix tussen zeer ervaren collega’s met veel inhoudelijke kennis en ervaring in tal van situaties, en junior- en medior-collega’s met veel energie en nieuwe perspectieven, die met een gezonde kritische houding regelmatig de status quo in twijfel trekken.”
Tot slot, wat is je gedurende dit eerst jaar het meest opgevallen?
“Meerdere dingen. Ten eerste is er veel ruimte voor informatie-uitwisseling onderling: maandelijks worden hier activiteiten voor georganiseerd en er wordt vaak een beroep gedaan op elkaars expertise om daar klanten in projecten mee verder te helpen.”
“Verder wordt bij Novius veel aandacht besteed aan de onderlinge contacten en gezelligheid: meerdere keren per jaar is er een medewerkersdiner, elk jaar wordt er een weekendtrip georganiseerd voor alle medewerkers en regelmatig zijn er extra activiteiten, zoals onlangs een boottocht en rondleiding op de Marker Wadden.”
“Dit alles maakt dat je echt als team gaat functioneren. Dat betekent ook dat een klant die samenwerkt met één van onze consultants automatisch kan putten uit de berg aan overige expertise en ervaring die Novius in huis heeft.”
“Al met al kan ik terugblikken op een meer dan geslaagd eerste jaar en ik verheug me op nog vele meer!”