Philipp Porth wint Dutch Marketing Thesis Award 2012

25 juni 2012 Consultancy.nl

Philipp Porth van de Erasmus Universiteit heeft de Dutch Marketing Thesis Award 2012 gewonnen. Hij versloeg de zes overige genomineerden met zijn scriptie over het beïnvloeden van de loopsnelheid in supermarkten. Ook sleepte hij de publieksprijs in de wacht. De Rotterdamse student ontvangt naast de eer een totaal bedrag van €2.500.

De prijs voor het de beste marketingscriptie van Nederland is een initiatief van VODW en de Marketing Associatie Nederland. ING is sponsor van het event.

Zeven genomineerden
De zeven genomineerden voor 2012 waren Thom Rommens uit Tilburg, Philipp Porth uit Rotterdam, Olav Dirkmaat uit Amsterdam, Handan Sen-Usten uit Nijmegen, Annika Jubbega uit Groningen, Anniek Swillens uit Maastricht en Guusje van der Heijden & Marloes van Klaveren van Nyenrode. Zij moesten hun case in 2,5 minuut presenteren, waarna ze kritische vragen van de jury moesten beantwoorden. De vragen spitsten zich vooral toe op de academische relevantie en de praktische toepasbaarheid.

Goal gradient effect
Philipp Port studeerde af aan de Erasmus met een scriptie over de mogelijkheid om de loopsnelheid van klanten in een supermarkt te beïnvloeden door gebruik te maken van het ‘goal gradient effect’. Philipp voerde vijf verschillende experimenten uit op drie in-store locaties in twee supermarkten. In ieder experiment werd geprobeerd de loopsnelheid te beïnvloeden, d.w.z. te versnellen of te vertragen, door het aanbrengen van bestickering op de vloer. Deze signalering beïnvloedde de optische afstand naar het doel, door onder andere grotere of kleinere signalen te plaatsen die dichter of verder van elkaar af lagen. De analyse van de 5.219 observaties bewees dat een optische toename van de afstand tot het doel leidt tot een langzamere loopsnelheid, terwijl een optische afname van de afstand tot het doel er voor zorgt dat klanten sneller gaan lopen. De jury koos uiteindelijk voor zijn scriptie omdat hij een innovatief thema behandelde, gedegen onderzoek had gedaan en omdat zijn bevindingen ook toepasbaar zijn buiten de supermarkt, denk bijvoorbeeld aan Citymarketing.

Philipp Porth

Jury
De jury bestond dit jaar uit Stijn van Osselaer van de Erasmus Universiteit, Leo Paas van de Vrije Universiteit, Vincent van den Boogert van ING en Patrick Ruijs van VODW. De jury koos de beste thesis op basis van drie criteria: wetenschappelijk niveau, vernieuwing en praktische toepasbaarheid.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×