Philipp Porth wint Dutch Marketing Thesis Award 2012
Philipp Porth van de Erasmus Universiteit heeft de Dutch Marketing Thesis Award 2012 gewonnen. Hij versloeg de zes overige genomineerden met zijn scriptie over het beïnvloeden van de loopsnelheid in supermarkten. Ook sleepte hij de publieksprijs in de wacht. De Rotterdamse student ontvangt naast de eer een totaal bedrag van €2.500.
De prijs voor het de beste marketingscriptie van Nederland is een initiatief van VODW en de Marketing Associatie Nederland. ING is sponsor van het event.
Zeven genomineerden
De zeven genomineerden voor 2012 waren Thom Rommens uit Tilburg, Philipp Porth uit Rotterdam, Olav Dirkmaat uit Amsterdam, Handan Sen-Usten uit Nijmegen, Annika Jubbega uit Groningen, Anniek Swillens uit Maastricht en Guusje van der Heijden & Marloes van Klaveren van Nyenrode. Zij moesten hun case in 2,5 minuut presenteren, waarna ze kritische vragen van de jury moesten beantwoorden. De vragen spitsten zich vooral toe op de academische relevantie en de praktische toepasbaarheid.
Goal gradient effect
Philipp Port studeerde af aan de Erasmus met een scriptie over de mogelijkheid om de loopsnelheid van klanten in een supermarkt te beïnvloeden door gebruik te maken van het ‘goal gradient effect’. Philipp voerde vijf verschillende experimenten uit op drie in-store locaties in twee supermarkten. In ieder experiment werd geprobeerd de loopsnelheid te beïnvloeden, d.w.z. te versnellen of te vertragen, door het aanbrengen van bestickering op de vloer. Deze signalering beïnvloedde de optische afstand naar het doel, door onder andere grotere of kleinere signalen te plaatsen die dichter of verder van elkaar af lagen. De analyse van de 5.219 observaties bewees dat een optische toename van de afstand tot het doel leidt tot een langzamere loopsnelheid, terwijl een optische afname van de afstand tot het doel er voor zorgt dat klanten sneller gaan lopen. De jury koos uiteindelijk voor zijn scriptie omdat hij een innovatief thema behandelde, gedegen onderzoek had gedaan en omdat zijn bevindingen ook toepasbaar zijn buiten de supermarkt, denk bijvoorbeeld aan Citymarketing.
Jury
De jury bestond dit jaar uit Stijn van Osselaer van de Erasmus Universiteit, Leo Paas van de Vrije Universiteit, Vincent van den Boogert van ING en Patrick Ruijs van VODW. De jury koos de beste thesis op basis van drie criteria: wetenschappelijk niveau, vernieuwing en praktische toepasbaarheid.