De Tech Lead van de toekomst is een teamplayer
In het werkveld lopen de beschrijvingen van wat een Tech Lead doet nogal uiteen. Waar de nadruk voorheen vooral lag op technische begeleiding, ligt de focus nu ook op het aansturen van het team. César Izquierdo Tello, Tech Lead bij AND Digital, vertelt wat zijn rol precies inhoudt en hoe de rol hem continu uitdaagt.
Als Tech Lead richt je je op het bieden van diepgaande technische input op voorstellen en projecten, van architectuur tot de details van implementatie.
Aangezien je een team aanstuurt is het belangrijk om de normen en waarden van het bedrijf uit te dragen en over te brengen aan collega’s. Je speelt tevens een belangrijke rol door collega’s te coachen en als mentor te fungeren in de loopbaanontwikkeling.
De Tech Lead van de toekomst is dus niet alleen iemand die een hoop technische ervaring biedt, maar ook iemand die het team motiveert en begeleidt zodat de neuzen dezelfde kant opstaan.
In mijn ervaring is de rol van de Tech Lead in de loop der jaren veranderd, en dat komt hierdoor:
Samenwerken noodzakelijk
Het bouwen van software is complex: er is nooit één juiste weg. Daarom zal er altijd een developer zijn die graag de laatste technieken gebruikt om een probleem op te lossen, waar een ander juist graag vasthoudt aan de vertrouwde manier. Het is de taak van de Tech Lead om dit te stroomlijnen en het team samen in de goede richting te begeleiden.
Feit is dat het in deze complexe wereld, waarin ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, niet meer mogelijk is om alleen te werken. Er zijn zó veel specialisaties dat de frameworks, hardware, libraries of werkgebieden altijd zijn onderverdeeld. Om een project te laten slagen is samenwerken noodzakelijk en moeten deze diverse vaardigheden gestroomlijnd worden.
Verwachtingen managen belangrijk
Ook klanten staan anders in het ontwikkelproces. Klanten zijn namelijk op zoek naar een technologiepartner die graag samen met hen het proces wil aangaan, van visie tot oplevering. Een Tech Lead speelt daarin, in tegenstelling tot vroeger, een belangrijke rol.
Al in een vroeg stadium heb je contact met de klant, om een vinger te krijgen achter hetgeen zij écht willen bereiken en de technische eisen die dit met zich meebrengt. Klanten hebben wensen rondom performance, beschikbaarheid, schaalbaarheid of toekomstbestendigheid. De Tech Lead zorgt voor een duidelijke focus en biedt klanten tevens inzicht over de snelheid van het ontwikkelproces.
Want de ervaring leert dat het voor klanten lastig is in te schatten hoeveel tijd het ontwikkelen van bepaalde functionaliteiten kost. De Tech Lead kan de verwachtingen van klanten managen. Door in een vroeg stadium betrokken te zijn, kan een goede technische oplossing worden vormgegeven en eerlijke en duidelijke feedback worden gegeven om wijzigingen later in het proces te voorkomen.
Dit zorgt ervoor dat het team oplossingen bouwt die eenvoudig aanpasbaar zijn, zodat reeds voltooid werk behouden blijft.
Het tempo blijven bijbenen
Nederland is een innovatief land. Snelheid is een vereiste om concurrerend te zijn. Maar hier hoort ook experimenteren bij. Mijn ervaring is dat klanten bereid zijn hierin mee te gaan, door te spelen met mogelijkheden, pragmatisch te zijn en hiervan te leren – om vervolgens een succesvol pad te bewandelen.
Het aansturen van succesvolle teams is echter allesbehalve gemakkelijk. De verwachtingen zijn hoog, de markt is vrij dynamisch en de technologie verandert in een rap tempo. Om dit tempo bij te kunnen benen is het belangrijk een team om je heen te hebben dat gemotiveerd en betrokken is. Alleen dan kun je doelen behalen. Ook aan de Tech Lead de taak om dit te bewerkstelligen.
AND Digital heeft hier veel ervaring mee. We krijgen de vrijheid om te experimenteren met de technologieën die we het leukst vinden, en deze kennis toe te passen op de klanten. Vanuit een technisch perspectief geeft de Tech Lead iedereen de ruimte om hierin te groeien.
Het werkveld van een Tech Lead is dus vooral veel uitgebreider geworden. Wat mij betreft een ontzettend positief aspect van het werk. Dat houdt het spannend! Het gaat niet meer alleen om het bieden van technische kennis en oplossingen, maar je haalt tevens het beste bij je collega’s – en dus bij je klanten – naar boven.