Meerderheid energiebedrijven heeft geen uitgewerkte duurzaamheidsstrategie
Meer dan acht op de tien energiebedrijven hebben momenteel géén uitgewerkte duurzame energiestrategie ontwikkeld. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini.
Voor hun studie gingen de experts van het adviesbureau in gesprek met meer dan 500 senior executives van energiebedrijven over de hele wereld (met een omzet van minimaal $200 miljoen). De belangrijkste conclusie: slechts 18% van deze organisaties heeft een uitgewerkte strategie voor duurzame energie.
Veel energieleveranciers leunen met andere woorden momenteel nog op bedrijfsmodellen die door de energietransitie achterhaald worden.
De drang om toekomstbestendige businessmodellen te omarmen is er gelukkig volop – een meerderheid van de leidinggevenden geeft aan veel noodzaak te zien in het boeken van vooruitgang. Opvallend daarbij is dat vrij veel energiebedrijven aangeven hun transitie te willen maken om bij te dragen aan een betere wereld.
Zo zegt 68% van de energiebedrijven hun bedrijfsmodel te zullen aanpassen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken, terwijl maar 44% van de ondervraagden winstgevendheid beschouwt als belangrijkste drijfveer voor het ontwikkelen van een nieuw bedrijfsmodel.
Gevraagd wat voor soort nieuwe businessmodellen momenteel onderzocht worden, laten de bestuurders weten dat ze kijken naar onderwerpen als schone energieopwekking, alternatieve brandstoffen en oplossingen voor energieopslag.
In hun ontwikkelingsreis lopen de energiebedrijven echter tegen verschillende uitdagingen aan. Zo beschikken ze niet over voldoende technologische kennis (68%), service-gerelateerde vaardigheden (62%) en data-expertise (56%).
“Slechts een derde van de organisaties heeft een innovatiefunctie op schaal om nieuwe modellen te ontwikkelen en te testen en de resultaten te industrialiseren”, licht Peter King toe, Global Energy and Utilities Lead bij Capgemini Invent. “En dat terwijl de energietransitie de drijvende kracht is van dit decennium.”
Derhalve stelt King dat energiebedrijven moeten beginnen met het opstellen van organisatiebrede strategieën op schaal om het succes van een energietransitieprogramma te garanderen. “Er is duidelijk grote behoefte aan veel meer tempo en veel meer innovatie.”